کد خبر: ۱۲۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>سلامت جنسی> زگیل تناسلی (Genital Warts) نوعی بیماری آمیزشی است که به شدت مسری است و توسط زیرگونه‌هایی از ویروس Human Papilloma Virus HPV ایجاد می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، این بیماری از طریق تماس مستقیم پوست به پوست انتشار می‌یابد و با هر روش آمیزشی قابل انتقال است. معمولا در افرادی که از عوارض این بیماری اطلاع دارند، ابتلا به این بیماری برایشان استرس‌زا است و این افراد به‌دنبال درمان بیماری هستند. 


دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، اورولوژیست و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «سلامانه» با بیان این مساله گفت: «معمولا در افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید درمان درراستای از بین بردن ضایعات فیزیکی موجود در بدن و ویروس داخل خون صورت بگیرد. معمولا ضایعات فیزیکی یا همان زگیل‌‌ها می‌توانند در هر قسمت از بدن از ناف گرفته تا ناحیه تناسلی پراکنده باشند. این ضایعات ممکن است در داخل دهان و داخل و خارج لب‌ها و حتی سیستم ادراری و کل سیستم تناسلی وجود داشته باشد.» 


وی در ادامه با بیان اینکه ضایعات بر دو نوع قابل‌رویت و غیرقابل رویت هستند، توضیح داد: «بهترین و مناسب‌ترین روش درمان برای از بین بردن زگیل تناسلی، درمانی است که تمام ضایعات حتی ضایعات غیرقابل رویت و همچنین ضایعات موجود در داخل مجرای ادرار، واژن، اطراف مقعد، داخل دهان و حلق و حنجره در یک جلسه بررسی و از بین بروند. علاوه بر این، لازم است که تمامی تمهیدات برای حفاظت از بیمار، پرسنل و پزشک و همچنین جلوگیری از آلودگی بیشتر بیمار انجام شود. همچین بیمار حین درمان احساس درد نداشته باشد و جای زگیل (اسکار) باقی نماند یا حداقل باشد. البته برای دستیابی به تمامی این اهداف فرد مبتلا به زگیل تناسلی حتما باید به یک پزشک حاذق و آشنا به این بیماری مراجعه و بیمارستان اتاق عمل خاص به همراه تجهیزات لازم را فراهم کند و حتما دارای پرسنل آموزش‌دیده (از کمک کار بهداشتی گرفته تا متخصص بیهوشی) باشد.»


صفری‌نژاد همچنین در ادامه تاکید کرد که تنها روش درمانی برای پوشش دادن تمامی موارد فوق سوزاندن یا کوتریزاسیون زگیل تناسلی در بیمارستان مجهز به اتاق عمل مخصوص زگیل تناسلی است مثلا برای دیدن و از بین بردن ضایعات داخل مجرای ادرار، تجهیزات چند صد میلیون تومانی لازم هستند که فقط هم باید در این مورد استفاده شوند و جهت جلوگیری از آلودگی سایر بیماران نباید به هیچ‌وجه از این وسایل برای سایر بیماران استفاده شود. 


این استاد دانشگاه با هشدار اینکه تعداد ضایعات نشان‌دهنده میزان بدخیمی ویروس نیست، گفت: «تعداد ضایعات نشان‌دهنده میزان بدخیمی ویروس نیست. ممکن است بیمار 2 عدد ضایعه داشته باشد ولی آلوده به بدترین نوع ویروس باشد و بر عکس. گاها افراد می‌گویند که تعداد ضایعه آنها 2-1 عدد است و نیاز به درمان ندارد. همین افراد ممکن است بیش از یکصد ضایعه غیر قابل رویت با چشم معمولی داشته باشند.»


وی در نهایت با تاکید بر اینکه قبل از اقدام به از بین بردن ضایعات باید حتما در وهله اول آزمایش HPV برای تعیین نوع ویروس انجام شده باشد، هشدار داد: «گاها دیده می‌شود که با آنکه فردی دارای زگیل تناسلی است ولی شریک جنسی او ضایعه قابل‌رویت ندارد و آزمایش وی نیز منفی است. درحالی که نباید گول این موارد را خورد چراکه شریک جنسی حتما به این زگیل مبتلاست. این مساله به‌خصوص در مورد خانم‌ها بسیار صدق می‌کند و اغلب مردان هم به بهانه اینکه همسرشان دچار ضایعه نیست یا تحت‌نظر متخصص زنان است، از هزینه کردن برای همسران یا شریک جنسی خود خودداری می‌کنند. درحالی که خانم‌ها باید توجه داشته باشند که حتما توسط پزشک حاذق در زمینه زگیل تناسلی بررسی و درمان شوند و فراموش نکنند که عامل اصلی سرطان دهانه رحم همین ویروس HPV است. متاسفانه در مواردی در مراجعه‌کنندگان خانم، بیمارانی بوده‌اند که به علت عدم پرداخت هزینه‌های درمان از طرف شوهر یا شریک جنسی و داشتن مشکل مالی شخصی، به سرطان ناحیه تناسلی مبتلا شده‌اند.»

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: