کد خبر: ۱۲۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 18
شفا آنلاین>سلامت>به گفته رییس انجمن رادیولوژی تمام افراد با هر سطح سوادی مجاز به راه اندازی مراکز تصویر برداری و رادیولوژی هستند.
به گزارش شفا آنلاین،پزشک همواره و در طول تاریخ فرشته نجات انسان ها بوده ولی واقعیت این است که پزشکی به همان میزان که نجات بخش جان انسانهاست می تواند موجب بیماری و یا حتی مرگ انسان نیز بشود. البته مرگ همیشه به معنای از کار افتادن قلب و مغز نیست گاهی شرمندگی یک پدر برای درمان فرزندش یا درماندگی فردی برای انجام آزمایشات نیز به معنای مرگ است. مرگ غرور.. مرگ حس پدرانه .. مرگ تدریجی ...

امروزه انجام آزمایشات و فرآیندهای تشخیصی بیش از خود درمان زمان بر و زجر آور است. با قدم گذاشتن به آزمایشگاه ها می توان آدم هایی را دید که انتظار مثل خوره به جانشان افتاده و نگران اینکه مبادا خودشان یا عزیزشان مبتلا به بیماری سختی باشند. 

اما در این میان بخشی از آزمایشات منحصر به دستگاه های رادیولوژی مثل CT اسکن، سونوگرافی یا MRI است که با توجه به گسترش مراکز رادیولوژی و همچنین افزایش استفاده از آنها توسط متخصصین مختلف، علاوه بر ایجاد سردرگمی در بین مردم، موج نارضایتی متخصصین و کارشناسان رشته رادیولوژی را نیز برانگیخته است.
 
هر چند امروزه وجود دستگاه های رادیولوژی کمک بزرگی در جهت تشخیص بیماری ها است ولی ظاهرا این کمک به بازاری برای سودآوری تاجران تبدیل شده و افراد بدون داشتن ذره ای آگاهی از علم پزشکی، صرفا به خاطر درآمد، درصدد سرمایه گذاری برای تاسیس مراکز تصویربرداری هستند .
کاسب بازار هم می تواند مرکز رادیولوژی تاسیس کند.

جلال جلال شکوهی رییس انجمن رادیولوژی گفت: طبق قانون تمام افراد با هر سطح سوادی با رعایت شرایط و قوانین مربوطه مجاز به تاسیس مرکز رادیولوژی هستند و مهمترین قانون برای راه اندازی یک مرکز معرفی یک مسئول فنی و تکنسین متخصص و مرتبط با رشته است. 

وی انجام سونوگرافی و ام آر آی را در ایران بیش از بسیاری کشورهای دیگر عنوان کرد و افزود: با توجه به استفاده بالا از دستگاه های تشخیصی به جای معاینات بالینی، موجب افزایش موج تقاضا برای راه اندازی مراکز رادیولوژی شده و بسیاری رشته ها نیز برای کسب درآمد بیشتر به استفاده از دستگاه ها و تجهیزات رادیولوژی روی آورده اند. 

متخصصین زنان مشتری پر و پا قرص دستگاه های سونوگرافی 

رییس انجمن رادیولوژی متخصصین زنان را اصلی ترین متقاضیان استفاده از دستگاه های سونوگرافی دانست و افزود: متخصصین این رشته سریع تر از افراد متخصص در استفاده از سونوگرافی، این دستگاه ها را دریافت می کنند در حالیکه برای واگذاری این دستگاه به متخصصین سونوگرافی ، شرایط و قوانین زیادی تعیین می کنند.

وی ابراز داشت: سونوگرافی بیش از دیگر دستگاه ها نیاز به تخصص فرد دارد و تمام فرآیند برعهده ماشین نیست، بنابر این طبیعتا افراد رشته های مختلف فقط در حیطه تخصصی رشته خود قادر به انجام آن خواهند بود در حالی که رادیولوژیست ها احاطه کاملی بر تمام بدن و نحوه استفاده درست از آن را دارند.  

به گفته جلال شکوهی درآمد افراد و رشته های مختلف در استفاده از تجهیزات رادیولوژی، چهار تا پنج برابر رادیولوژیست ها است. 

بی توجهی دولت موجب کمبود رادیولوژیست است

جلال شکوهی از کمبود نیرو در برخی مراکز و شهرستان ها خبر داد و اذعان کرد: دلیل اصلی این کمبود، عدم تعریف درست از جایگاه رادیولوژیست ها و بی توجهی دولت نسبت به حقوق این افراد است چراکه حقوق کمی به این افراد تخصیص می دهند و همین نیز موجب دلسردی آنان می شود.

وی با اشاربه استفاده پزشکان بالینی از دستگاه های سونوگرافی، ادامه داد: در برخی موارد پزشکان پس از معاینه به دلیل موجود بودن دستگاه سونوگرافی بیمار را به ان ارجاع داده و هزینه ای نیز بابت آن دریافت می کنند در حالیکه که رادیولوژیست ها برای انجام کارهای رادیولوژی انتخابی عمل نمی کنند بلکه بیماران به این متخصصین معرفی می شوند. 

استفاده از تجهیزات رادیولوژی منبع چندم درآمد برای پزشکان 

رییس انجمن رادیولوژی با بیان اینکه دانشجویان این رشته چهار سال برای انجام کارهای رادیولوژی دوره می گذرانند در حالیکه دوره های آموزشی رشته های دیگر حداکثر 2 ماه است، گفت: رادیولوژیست ها برای استفاده از تجهیزات مختلف CT اسکن، سونوگرافی و MRI نگرشی حرفه ای دارند ولی بسیاری رشته های دیگر برای استفاده از این تجهیزات صرفا به عنوان کسب درآمد نگاه می کنند. 

وی واردات بیش از حد تجهیزات و دستگاه های رادیولوژی را خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: بسیاری رشته ها استفاده از تجهیزات رادیولوژی را منبع درآمدی اضافه بر ویزیت و یا انجام عمل جراحی می دانند ولی لازم به ذکر است که اگر به ازای تقاضای همه رشته ها دستگاه های رادیولوژی وارد شوند، با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز در تضاد است. 

کلید حل مشکلات رادیولوژی، در دست وزارت بهداشت

جلال شکوهی بیشتر تخلفات رادیولوژی را در بخش خصوصی دانست و یادآور شد: در صورت نظارت بر قانون وزارت بهداشت مبنی بر عدم اجازه برای دریافت تعرفه بیشتر، قطعا بسیاری از تخلفات این حوزه کمتر می شود.

به گفته رییس انجمن رادیولوژی عدم تعیین تعرفه واقعی رادیولوژی ها، تداخل رشته ای در استفاده از تجهیزات رادیولوژی و ورود افراد غیر حرفه ای به این عرصه از مهمترین دغدغه های حال حاضر رادیولوژیست ها است. 

رشد تکنولوژی به ویژه در عرصه پزشکی همواره باید در جهت بهبود ارائه خدمات و کمک به بیماران استفاده شود و امروز جامعه رادیولوژی دچار بیماری های ست که در صورت عدم توجه و درمان آنها، قطعا رشد کرده و به توده هایی غیرقابل درمان تبدیل می شوند. 

امیدواریم با توجه و نظارت بر مراکز تصویر برداری غفلت های پیشین جبران شده تا نیازهای واقعی شناخته و بهترین پاسخ به بیماران داده شود بلکه با هموار شدن راه های تشخیص کمی از آلام انتظار در بیماران کاسته شود. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: