کد خبر: ۱۱۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 09
شفا آنلاین>سلامت>محل آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با توجه به سابقه فعالیت دانشگاه‌های جامع و اعلام آمادگی آنها برای میزبانی این موسسه، توسط هیات امنا تعیین شده است و ریاست هیات امنا با وزیر علوم است ولی رئیس آزمایشگاه توسط وزیر بهداشت به هیات امنا پیشنهاد می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، در پی انتشار نامه پروفسور مجتبی زارعی ــ رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری‌های شناختی کشور به معاون اول رئیس جمهور با عنوان  « رنجنامه دانشمند ایرانی از "فساد سرکوب گر" که منجر به عزلش شد/ استاد تمامی که پایان کارش را به دستش دادند» پاسخی از مسئولان آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد که به شرح ذیل است: براساس سند راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی که در سال 1290 به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید دولت موظف شد از تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز حمایت کند و تاسیس این آزمایشگاه به ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محول شد.

لازمه یک آزمایشگاه ملی که مستلزم سرمایه‌گذاری کلان برای خرید تجهیزات گرانقیمت است. دارا بودن هویتی مستقل و عدم وابستگی به یک دانشگاه مشخص است، تا بدون سوگیری در اختیار همه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور قرار داشته باشد. بدین لحاظ اساسنامه آزمایشگاه که به تصویب شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است آزمایشگاه را موسسه‌ای مستقل تعریف می‌کند که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود.

اساسنامه آزمایشگاه توسط ستاد علوم و فناوری‌های شناختی تدوین و در سال 1393 به تصویب شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید، براساس این اساسنامه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و نیز معاونین تحقیقاتی و فناوری آنها عضو هیات امنای آزمایشگاه هستند.

ریاست هیات امنا با وزیر علوم است ولی رئیس آزمایشگاه توسط وزیر بهداشت به هیات امنای پیشنهاد می‌شود. مدلی که همکاری دو وزارتخانه را تضمین می‌کند. محل آزمایشگاه به عنوان میزبان نیز با توجه به سابقه فعالیت دانشگاه‌های جامع کشور در زمینه این دانش نوین و اعلام آمادگی آنها برای میزبانی این موسسه، توسط هیات امنا تعیین شد.

با توجه به استعلام‌های انجام گرفته توسط روابط عمومی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از مراجع ذیربط و مسولین مرتبط با این قضایا، آقای دکتر زارعی در ابتدای امر با طرح تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری همکاری داشتند، ولی پس از مدتی به دلیل ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصمیم گرفتند به جای تاسیس یک آزمایشگاه ملی، تاسیس مرکز نقشه‌ برداری مغز را در آن دانشگاه دنبال کنند و خود وی نیز مدیریت آن را بر عهده بگیرند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: