کد خبر: ۱۱۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>سلامت>یک فعال حوزه تولید داروهای بایوتک؛ معتقد است گاهی شاهد مقوله «تولید نمایی» در محصولات حوزه بیوتکنولوژی دارویی هستیم و همین امر منجر به بی اعتمادی جامعه پزشکی می شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر امیر فرشچی یکی از مشکلات صنعت بیوتکنولوژی دارویی در ایران را شکاف دانش بین تولید کنندگان و متخصصان صنعت بیوتکنولوژی دارویی و سازمان های مربوطه در این حوزه عنوان کرد و افزود : به رغم رشد دانش بیوتکنولوژی دارویی در ایران توسط تولید کنندگان و ارائه محصولات بیوسیمیلار با کیفیت شبیه محصول برند خارجی، این دانش در ارگان ها و سازمان های مرتبط با این حوزه به خوبی رشد نکرده است که موجب شکافی تاثیرگذار می ­شود.

وی ادامه داد: این مسئله منجر به عدم درک صحیح ارزش افزوده این دانش در کشور شده است. به این معنی که تولید کنندگانی که این دانش را بومی کرده اند همواره دچار چالش هایی با این ارگان ها هستند، مثل ارگان های مرتبط با سیاستگذاری، قیمت گذاری، صادرات، گمرک و...

فرشچی گفت: در راستای ارتقای فرهنگ تولید تنها راه از بین بردن این فاصله تقویت ابزارهای نرم ­افزاری، سخت افزاری و نیز دانش کارشناسان درگیر این حوزه است.

این فعال حوزه فناوری دارویی، راستی آزمایی تولید و اعتمادسازی برای مصرف کننده و دست اندرکاران حوزه سلامت کشور را بسیار مهم دانست و توضیح داد: راستی آزمایی تولید در شرکت های مدعی تولید توسط ارگان های نظارتی قدرتمند نکته بسیار حیاتی است که باید برای جلب اعتماد نظام سلامت کشور و مصرف کننده ها از یک سو و امنیت سلامت کشور از سوی دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی شاهد مقوله «تولید نمایی» در محصولات حوزه بیوتکنولوژی دارویی هستیم و همین امر منجر به بی اعتمادی جامعه پزشکی نسبت به مصرف این قبیل محصولات تولید داخل می شود. گاهی این مسئله آب گل آلودی ایجاد می کند که صرفا فرصت ماهیگیری به برخی سودجویان را می دهد.

فرشچی ضمن تشکر از سازمان غذا و دارو برای بازرسی هایی که در سال جاری از شرکت های مدعی تولید انجام داده است، تاکید کرد: سازمان غذا و دارو مدتهاست پیگیر فعالیت این شرکت های سودجو است ولی آنها به انحاء مختلف درصدد دور زدن قانون هستند و حتی سازمان غذا و دارو را به انحصار طلبی متهم می کنند.

وی افزود : وزارت بهداشت می تواند کمیته راستی آزمایی تولید محصولات بیوتکنولوژی دارویی را ایجاد کند و حتی می تواند از مشاورین متخصص «بدون تضاد منافع» داخلی و خارجی کمک بگیرد. آنچه مسلم است دست اندرکاران حوزه سلامت کشور منتظر هستند تا جواب روشن و قابل اعتمادی در این خصوص بگیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: