کد خبر: ۱۱۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۵ - 2016July 16
شفا آنلاین>سلامت>نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: طرح تحول سلامت برنامه بلند پروازانه‌ای است که نیاز به منابع مالی پایدار دارد. دولت متعهد است و تاکنون آن را تأمین کرده، اما باید روش‌های جدیدی به کار گرفته شوند.

به گزارش شفا آنلاین،اولگ چستنف در نشست خود با معاونان آموزشی ـ بهداشتی و غذایی وزارت بهداشت گفت: حمایت‌های فنی و اجرایی از سوی سازمان جهانی بهداشت متوجه وزارت بهداشت خواهد بود و ظرف یکی دو ماه آینده گزارش جامعی از بازدیدها تقدیم می‌شود و روش همکاری‌های بیشتر مشخص خواهد شد.

وی گفت: ایران به عنوان کشوری که در زمینه بیماری‌های غیرواگیر موفق بوده، در سال 2018 معرفی می‌شود تا مدلی برای سایر کشورها شود.

وی ادامه داد: مردم حق دارند که بدون بیماری بیش از 70 سال زندگی کنند بنابراین یکی از اهداف ما این است که تا سال 1404 مردم 25 درصد کمتر بمیرند.

مشاور معاون بیماری‌های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت همچنین در مورد اقدامات انجام شده وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان گفت: یکی از نقاط قوت وزارت بهداشت این است که از ابتدا مردم را درگیر کرده است و دولت اهتمام جدی در بحث مراقبت از سلامت دارد، اما مانند سایر کشورها، نقطه‌ضعف آن این است که مردم در حال پیر شدن هستند در نتیجه در معرض بیماری‌ها قرار دارند، بنابراین باید هزینه اثربخشی طراحی شود تا خود مردم مراقب سلامتی خود باشند. 

این مشاور همچنین در مورد سوءمصرف مواد مخدر در کشور و راهکار مقابله با آن گفت: علاوه بر اینکه کشور ایران در مجاورت با کشورهای دیگر در معرض مواد مخدر قرار دارند، از نظر فرهنگی و سنتی نیز دچار مشکلاتی است.

وی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت، گفت: متأسفانه در زمینه تصادفات رانندگی، مشکلات بسیاری وجود دارد، به اندازه افرادی که در جنگ از دست می‌دهید، در تصادفات رانندگی فوت می‌کنند، در این مدت مشاهده کرده‌ام که افراد از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و نحوه رانندگی کردنشان مناسب نیست.

صدیقی نماینده سازمان جهانی بهداشت در کشور نیز در مورد طرح تحول سلامت گفت: برنامه‌های غیرواگیر از ابعاد مهم طرح تحول سلامت بوده که به خوبی اجرا شده است، 10 میلیون نفر بیمه شده‌اند و کاهش پرداخت از جیب را شاهد هستیم. این طرح مؤثر بود و سطح رضایت مردم را بالا برده است.

صدیقی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت مایل است که این برنامه پایداری داشته باشد و بیمه همگانی به معنی واقعی اجرا شود و به عنوان سازمان پیشگیری‌محور می‌خواهیم که طرح تحول سلامت به تقویت شبکه‌های مراقبت اولیه کمک کند.

وی گفت: این طرح برنامه بلندپروازانه‌ای است و نیاز به منابع مالی پایدار دارد هر چند دولت متعهد است و تاکنون تأمین کرده، اما در دنیای امروز قیمت نفت نسبت به دو سال پیش 80 درصد کاهش یافته و دولت برای اجرای پایدار طرح باید روش‌های جدیدی را داشته باشد.

صدیقی گفت: یکی از این روش‌ها این است که از محل مالیات بر سیگار و سایر مواد زیان‌آور، منابع ایجاد کرد تا هم مردم کمتر مصرف کنند و هم پول به سمت نظام سلامت برود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: