کد خبر: ۱۱۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 05
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 80 درصد موادی که به عنوان تنباکوی قلیان ها استفاده می شوند اصلا توتون و تنباکو نیستند بلکه مواد شیمیایی و روانگردان به شمار می آیند.

 به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر سیاری روز یکشنبه در جلسه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت افزود: این مواد شیمیایی و روانگردان در عرض سه تا 15 سال ، فرد مصرف کننده را به سرطان خون مبتلا می کنند.
وی درباره مواد شیمیایی یاد شده اظهار کرد: این مواد شیمیایی شامل موادی همچون بنزن، حلال های شیمیایی، مواد حشره کش و فلزات سنگین مانند جیوه و سرب است.
معاون وزیر بهداشت گفت: فقط 20 درصد تنباکوهایی که در قلیان ها استفاده می شود، واقعا تنباکو و آن هم تنباکوی درجه سه حاوی قارچ است که خود، عامل بیماری است.
سیاری ادامه داد: این اطلاعات در اختیار نیروی انتظامی هم قرار داده شده است؛ از پلیس خواسته ایم برخورد با این تخلفات را افزایش دهد زیرا فقط بنزن موجود در این تنباکوها به طور قطع سرطان زاست و مصرف کنندگان این ماده خطرناک بین پنج تا 15 سال قطعا به سرطان خون مبتلا می شوند.
وی، مصرف قلیان در کشور را به شدت رو به افزایش دانست و گفت: مصرف قلیان بر عکس سیگار که مصرف آن ضد ارزش است بر اثر فرهنگ سازی غلط خانواده ها در مواردی به یک ارزش تبدیل شده است.

**یک وانت حشیش و گراس در یک قهوه خانه
وی افزود: فقط در یک مورد بازرسی پلیس از یک واحد عرضه کننده قلیان در منطقه فرحزاد یک وانت حشیش و گراس و مقدار زیادی مواد شیمیایی ناشناخته پیدا شد.
معاون وزیر بهداشت گفت: نگرانی جدی دیگر وزارت بهداشت، دکه های روزنامه فروشی است که هم سیگار را به صورت نخی می فروشند،هم به زیر 18 ساله ها سیگار عرضه می کنند و هم سیگار قاچاق به وفور در این اماکن به فروش می رسد.
بر اساس ماده 12 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، فروش و عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال یا به واسطه این افراد ، علاوه بر ضبط فرآورده های دخانی کشف شده نزد متخلف ، وی به جزای نقدی از یکصد هزار ریال تا 500 هزار ریال محکوم می شود؛ تکرار یا تعدد تخلف ، مستوجب جزای 10 میلیون ریال مجازات است.
جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات امروز(یکشنبه) به ریاست وزیر بهداشت در وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی تشکیل شد.
برچسب ها: ستاد ، دخانیات ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: