کد خبر: ۱۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۲ - 2013December 27
شفا آنلاین -تجارت از مولفه های مهمی است که در بیشتر فلسفه ها ممدوح بوده است.ما هم به قولی تاجر را «دوست خدا »می شناسیم.گویا امور اجتماعی بدون تجارت راه نمی افتد و کار پیش نمی رود.معمولا پایه های توسعه بر دوش علم و عالم استوار است.کمتر جامعه پیشرفته با شاخص های امروزی را می شناسیم که بدون علم رشد کرده باشند .
به گزارش شفا آنلاین ،علم یک فرایند است که دست در گردن فناوری و تولید دارد.از زمانی که تجارت همنشین علم شد تا تولید را رونق بخشد و چرخ دنیا را بچرخاند ،علم به صورت جهشی رشد کردو هر روز دریچه جدیدی به روی بشر گشوده شد.   بنابراین ما خود را مدیون تجارت برای توسعه علم می دانیم .حوزه سلامت هم از این معنا مستثنی نیست و بسیاری از دستاوردهای ما مدیون دیدگاه های سالم تولیدی حوزه تجارت است.به قولی تجارت سلامتی شده است ،ولی گرفتاری و معضل زمانی است که سلامت تجاری شود .   هدف تجارت ،توسعه مادی و کسب ثروت است.تا زمانی که این هدف با سلامت مردم و اثر بخشی و بهره دهی هزینه های حوزه سلامت همخوان باشد ،هدفی مقبول است،اما اگر قرار باشد که سلامت و آن هم سلامت علمی جامعه از هدف حوزه تجارت خارج شود ،دیگر تجارت مقبول نخواهد بود و مدیران حوزه سلامت باید به طور جدی این رفتار را اصلاح کنند واز مردم و سلامت و جیب آنها مراقبت کنند.   روش های معمولی حوزه تجاری در حوزه سلامت ،معرفی محصولات خود مثل داروها و تجهیزات پزشکی است.برخی داروها و تبلیغ راجع به آنها نمی تواند با لذاته کار بدی باشد،اما لزوما باید شاخص ها و مولفه هایی را رعایت کند.   این شاخص ها در تمام جهان و کشورهای پیشرفته مشخص ،روشن و ابراز شده است .تقریبا در هیچ کشور صنعتی  «بازار مکاره ای»برای سلامت وجود ندارد واز بین کشورهای غربی ،آمریکا بی در و پیکرترین کشوردر حوزه سلامت بود که با تصویب قانون جدید سلامت تحت عنوان«Obama careآن هم در حال کنترل است.   در ایران دستورالعمل هایی از سوی حوزه دارو برای تبیین راهبردی این موضوع صادر شده است ،اما تا چه اندازه رعایت شده مشخص نیست .خوشبختانه راهنمای ملی سلامت که اخیرا به چاپ رسیده ،نحوه معرفی ،ارائه اطلاعات ترویجی و بازاریابی فراورده های دارویی و بیولوژیک را نشان می دهد .یکی از روش های تبلیغ دارو تقبل هزینه های مسافرت دست اندرکاران سلامت در همایش های علمی یا تقبل هزینه های برگزاری این مراسم است .   به سفر بردن گروه های پزشکی که معمولا ویژه متخصصان ،آن هم گروه های خاصی از متخصصان است در این راهنمای ملی قابل قبول شمرده شده است و برای آن شرایطی تعیین کرده اند .رفتن به سمینار چه در قالب سمینار داخلی یا خارجی اگر مرتبط باشد مفید است به شرطی که این سمینار و این رفتن به سفر برای کسب علم بیشتر برای خدمت مناسب تر به مردم باشد . هرگاه مردم از محور تبلیغات دارو حذف شوند ،این اقدام تنها تجاری و غیر علمی خواهد بود وباید مورد کنترل مسئولان سلامت جامعه قرار گیرد.شرایطی که به وسیله وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی برای تقبل هزینه سفرهای خارجی پزشکان و شاغلان در حرفه پزشکی فقط با هدف ارتقای سطح علمی اشخاص مشخص شده است به این شرح است . موسسات علمی یا دانشگاهی علوم پزشکی مرتبط با دولت باید سمینار ذیربط را ارزشیابی کنندو آن را قابل قبول بدانند .گروه های هدف برای هر سمینار مشخص و انتظارات از این هزینه های ملی معلوم شود و ارزشیابی مناسب صورت گیرد .مداخله های دانشگاهی علوم پزشکی یا موسسات علمی مرتبط برای شناخت سمینارهای خارج کشور و صدور مجوز برای قبول هزینه های مربوط به این سمینارها از سوی شرکت های دارویی قدم اصلی و اولیه ای است که به نظر می آید تا کنون به طور قطعی برداشته نشده است . هزینه های تبلیغاتی شرکت هی دارویی از ابتدا مشخص و به تصویب حوزه دارویی وزارت بهداشت می رسد.بدیهی است این هزینه ها قبلا بررسی و به عنوان هزینه های تولید و فروش دارو در نرخ گذاری پذیرفته شده است ،یعنی در حقیقت این هزینه به وسیله جیب مردم و بیت المال پرداخت می شود نه شرکت دارویی.بنابراین وظیفه دولت است که نظارت عالمانه ای برنحوه هزینه آنها داشته باشد.هزینه ها باید مشخص و به نام افراد در قالب عرف سفر مثل بلیط پرواز ،هزینه اقامت و غذا باشد .اماسایر هزینه ها به نام خدمت  قابل قبول نیستند.به نظر می آید در حال حاظر چنین نظارتی اعمال نمی شود.بهترین دلیل اطلاع رسانی نکردن درست به جامعه پزشکی و حتی شرکتهای دارویی است ،گروه پزشکی ممکن است آگاه نباشد که این هزینه سفر را مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تامین کرده اند تا آنها بهتر و بیشتربه سلامت مردم خدمت کنند. ممکن است تصور کنند که شرکت های دارویی این هزینه ها را از کیسه خودشان تامین و پرداخت کرده اند بنابراین این تصور باطل پیش می آید که پزشک باید خود را مدیون و وابسته شرکت دارویی بداند ،نه مردم.طبیعتا این دیدگاه نمی تواند ارزش معنایی درستی برای حوزه سلامت به ارمغان بیاورد وممکن است خدای ناکرده باعث انحراف هایی در مسیر درمان مردم شود که علاوه بر تامین هزینه زیان درمانی را هم بدهند واین مغبون شدن دوباره است .   بعضی سفره هایی که امروز با میزبانی شرکت های دارویی برای جامعه پزشکی طراحی می شود از این مولفه ها دور است و باعث زیان بار تر شدن مردم می شود. به طوری که متاسفانه نزدیک 5درصد از مراجعان به حوزه سلامت به دلیل درمان های پیشنهادی ،زیر خط فقر می روند که از این میان 42درصد تنها به دلیل داروست .منظور همان داروهایی است که شرکت های فروشنده با همین هزینه های از جیب مردم ،گروه پزشکان را به سفر می برندو هیهات اگر عالمانه بر این سفرها نظارت نشود.خدای نکرده اگر سفری ،سودی برای جامعه پزشکی مردم نداشته باشد ،اما با انحراف های فرهنگی برای پزشک هم مضر باشدباز هم زیان دیگری است که هم چوب را خورده ایم هم پیاز را.توصیف این سفرها را به فرصتی دیگر و مقالی دیگر وا می گذاریم و مصرانه از مسوولان سلامت مردم در دولت مکرم تدبیر و امید انتظار داریم تا با مدیریت دلسوزانه و عالمانه خود از سلامت همه جانبه مردم مراقبت کنند.   سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: