کد خبر: ۱۰۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 14
شفا آنلاین>بیمه و بانک>برخی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همچنان تلاش می کنند تا حد امکان تسهیلات کمتری بدهند.
به گزارش شفا آنلاین، ثمره نرخ های دستوری پرداخت تسهیلات بیش از پیش در نظام بانکی کشور نمایان شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما بسیاری از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری پرداخت تسهیلات را به تاخیر انداخته و یا قطع کرده اند.

مهم ترین دلیل شرایط بوجود آمده پایین آوردن نرخ تسهیلات به صورت دستوری است و بانک ها تمایل چندانی برای پرداخت با نرخ های موجود از خود نشان نمی دهند.

هم اکنون تعدادی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به حساب های بلندمدتی که سه و یا چهار سال پیش افتتاح کرده اند همچنان پرداخت سود می کنند.

حساب های یکساله و پنج ساله پیش از این با نرخ های نجومی حتی تا ۲۸ درصد نیز افتتاح شده اند و در این صورت به هیچ عنوان به صلاح نیست که نرخ تسهیلات تنها ۲۲ درصد باشد.

حتی اگر نرخ های تسهیلات سال گذشته یعنی ۲۴ و ۲۲ درصد هم اکنون نیز وجود داشت رغبت بیشتری برای پرداخت تسهیلات وجود داشت، ولی ۲۰ و ۲۲ درصد به ضرر بانک هاست!

در این بین راه های جدیدی برای پرداخت نکردن تسهیلات در بین بانک ها وجود دارد که پیش از این بارها در این خصوص صحبت شده است.

یکی از تازه ترین این روش ها این است که مسئولان بانک ها و موسسات به شعبات خود اینگونه اختیار تسهیلات را داده اند که باید از محل منابع جمع آوری شده جدید پرداخت تسهیلات صورت بگیرد.

به عبارت دیگر هر چقدر شعبه منابع با نرخ های حداکثر ۱۸ درصد جمع کرده است می تواند تسهیلات با نرخ های ۲۰ و ۲۲ درصد پرداخت کند.

بانک ها سعی می کنند منابع جمع آوری شده با نرخ های بیش از ۲۰ درصد را در محل های دیگری سرمایه گذاری کرده تا به سوددهی برسند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: