کد خبر: ۱۰۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>سال 94 باهمه کم و کاستی هایی که در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی داشتیم گذشت و حالا با نامگذاری سال 95 به سال اقتصاد مقاومتی برنامه هایی را برای حل صد درصدی این کمبودها در نظر گرفته است که باید ببینیم تا پایان سال چقدر از این برنامه ها عملی می شود و وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی به کجا می رسد.
به گزارش شفا آنلاین،با نامگذاری سال 95 به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل همه دستگاه ها وسازمان ها اهداف وبرنامه های خود را با  این عنوان منطبق کردند و در جهت تحقق آن می کوشند و اما این که تا چه اندازه در پایان سال به این اهداف دست یافته باشند جای تامل دارد.

دراین مسابقه دو ماراتن که همه درصدد هستند تمام قوای فکری و جسمی خود را برای بروز و ظهور خود نشان دهند، سازمان غذا ودارو نیز از قافله جا نمانده است.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص برنامه های سازمان غذا و دارو در سال 95 در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می گوید: وزارت بهداشت 4 برنامه اساسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد که خود را مخاطب آن می دانیم.

چتر حمایتی که برسر این تولید کننده ها گشوده می شود
دیناروند افزود:  اقتصاد دانش بنیان یکی ازمسائلی است که در حوزه وزارت بهداشت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه داشته باشیم بنابراین سازمان غذا ودارو از تمام حرکت های دانش بنیان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حمایت می کند وامتیازهای ویژه ای به آنها می دهد تا بتواند به بازار مصرف دسترسی داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص برنامه های حمایتی این سازمان برای تقویت فعالیت های شرکتهای دانش بنیاد عنوان کرد:  وزارت بهداشت برای حمایت از شرکت های دانش بنیاد محدودیت هایی را برای شرکت های وارد کننده کالاهای مشابه تولید داخل ایجاد می کند تا زمینه برای ارتقاء فناوری در سلامت ایجاد شود.

را های نرفته بسیار است! 
دیناروند ضمن تاکید بر لزوم درون زایی و برون گرایی در بازار تولید در حوزه غذا و دارو گفت: تولید کنندگان داخلی نباید فقط به بازار داخلی اکتفا کنند بلکه باید به بازار سایر کشورها و موضوع صادرات نیز توجه کنند .

وی ادامه داد: متاسفانه ما در حوزه غذا و دارو صادرات محور نیستیم و متکی به بازار داخلی هستیم و اکثر شرکت ها در این حوزه در زمینه صادرات هیچ گونه فعالیتی ندارند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: درست است که در 2 تا 3 سال اخیر در زمینه صادرات دارویی نسبت به دوره مشابه در گذشته پیشرفت خوبی داشته ایم اما این میزان در مقابل یک میلیارد دلار واردات بسیار ناچیز است.

وی تاکید کرد: حمایت از تولید کننده وتوسعه صادرات در حوزه غذا و دارو در الویت برنامه های سازمان غذا ودارو قرار دارد.

وقتی کشتی بحران دارویی به گل ننشست!
این صاحب نظر در خصوص برنامه دوم سازمان غذا و دارو در راستای احقاق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: برنامه دیگر سازمان غذا و دارو در راستای اقتصاد مقاومتی، اتکا به توانمندی داخلی و کاهش وابستگی خارجی است. 

وی گفت: در سال 91 در کشور با بحران دارویی مواجه بودیم و یک میلیارد و 180 میلیون دلار واردات دارویی داشتیم در حالی که در سال 94 کمبود دارویی و اقلام خیلی کم شده است و میزان واردات دارویی نیزبه یک میلیارد دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: نسبت تولید داخلی به واردات در سال 91 حدود 60 به 40 بود که در سال 94 به حدود 70 به 30 رسید که این نشان می دهد ما راه را درست انتخاب کرده ایم.

حذف قاچاق در اقتصاد مقاومتی
وی با بیان اینکه موضوع استاندارد سازی بین المللی و اهمیت به حقوق مصرف کننده در برنامه های اقتصاد مقاوتی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: باید معیارهای کمی و کیفی را در حوزه غذا و دارو ارتقاء دهیم  هر چند که اخیرا ایران تاییدیه سازمان بهداشت جهانی در حوزه غذا و دارو را دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: هر چه با تخلف ها و ورود کالاهای قاچاق به کشور مبارزه کنیم بیشتردر راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم. بنابراین سازمان غذا و دارو خود را مخاطب این سیاست ها برای احقاق اقتصاد مقاومتی می داند.

جوجه را آخر اسفند می شمارند!
وی ضمن ابراز خوشنودی ازنتایج فعلی اقدامات سازمان غذا و دارو گفت: فکر می کنم برنامه ها تا به حال خوب پیشرفته است از این به بعد نیز تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن این برنامه ها داریم.

اگر چه برنامه هایی که رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد بسیار اساسی و دقیق است اما باید ببینیم که در پایان سال و با جمع بندی عملکرد این سازمان ، چند درصد ازاهداف نام برده شده محقق می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: