کد خبر: ۱۰۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 14
شفا آنلاین>اجتماعی>محاسبات محققان ژاپني نشان مي‌دهد كه مي‌توان از نقاط كوانتومي براي توليد ليزرهايي استفاده كرد كه قادر به توليد فوتون‌هاي منفرد به منظور استفاده در سيستم‌هاي مخابرات هستند.

به گزارش شفا آنلاین، اين محاسبات همچنين نشان مي‌دهد كه نور ليزر نشر يافته از تك اتم‌ها مي‌تواند دو حالت با نرخ رشد بالا و پايين را ايجاد كند؛ اين پيش‌بيني‌ قرار است به ‌صورت تجربي مورد آزمايش قرار گيرد تا از نتايج آن براي كنترل خروجي چنين ليزرهايي استفاده شود.
در قلب هر ليزري، محيطي وجود دارد كه با برانگيخته شدن، پرتو نشر مي‌دهد. اين اتم‌ها يا مولكول‌ها كه تشكيل دهنده محيط ليزر هستند، نور يا فوتون توليد مي‌كنند كه بايد انرژي تمام اين فوتون‌ها يكسان باشد كه به آن همگرايي گفته مي‌شود.
برخي از ليزرهاي تجاري به قدري كوچك‌سازي شده‌اند كه مي‌توان آنها را روي يك تراشه قرار داد، اما براي اينكه بتوان يك ليزر را تا اين حد كوچك كرد بايد، محيط نشر فوتون نيز كوچك شده و به حد اتم برسد.
فرانكو نوري از محققان اين پروژه گفت: ليزرهاي تك اتمي داراي محدوديت كوانتومي هستند اما در عوض به دليل شباهت‌هايي كه اتم‌ها به هم دارند، توليد پرتو ليزر يكنواخت با استفاده از اين سيستم كوانتومي انجام‌پذير است به طوري كه فوتون‌هاي منفرد به‌ صورت دائمي از اين سيستم نشر مي‌يابند.
به گفته وي، توانايي نشر يك فوتون در طول زمان، امكان مطالعات بنيادين را فراهم مي‌كند و مي توان از آن در سيستم‌هاي مخابرات كوانتومي استفاده كرد.
نتايج اين تحقيق در قالب مقاله‌اي با عنوان 'Bistable photon emission from a solid-state single-atom laser' در نشريه Physical Review Letters منتشر شده‌ است.
برچسب ها: ليزر ، آزمايش ، پرتو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: