کد خبر: ۵۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 26
شفاآنلاین:سلامت>غربالگری>معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته درغربالگری شنوایی، حدود 2200 نوزاد که اختلال شنوایی داشتند شناسایی و با اقدمات درمانی از ناشنوایی آنها پیشگیری شد تا آنها به جمعیت ناشنوایان کشور اضافه نشود.
به گزارش شفا آنلاین،مینو رفیعی  افزود: در همین راستا 14 هزار کودک با بیماری تنبلی چشم شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند. به این ترتیب مانع از نابینایی و کم بینایی آنها شدیم که درغیراین صورت می توانست درتحصیل و اشتغال آنها در آینده اثرات سوئی داشته باشد.

وی با اشاره به 120 هزار مشاوره ژنتیک در سال گذشته، ادامه داد: برخی مراجعین نیاز به اصلاح رژیم غذایی داشتند و با درمان احتمال سلامت فرزندان خود را ارتقا دادند. در مواردی هم که تشخیص های بارداری، گویای عقب ماندگی فرزند بود، والدین به مراکز قانونی برای سقط جنین راهنمایی شدند.

رفیعی تصریح کرد: در قالب این مشاوره ها، به پیشگیری از تولد فرزندان معلول می پردازیم تا جامعه ای سالم و مولد داشته باشیم، چرا که قطعا منظور از در پیش گرفتن سیاست های افزایش جمعیت، ایجاد جمعیتی سالم و مولد است نه جامعه ای پر بیمار.

رفیعی با اشاره به اینکه سلامت تعریف گسترده ای دارد برنامه های معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی در زمینه ارتقای سلامت جامعه همچون مشاوره ژنتیک، غربالگری شنوایی و پیشگیری از تنبلی چشم را تشریح کرد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: این معاونت بیشتر بر سلامت جسم تمرکز دارد و هدف از آن ایجاد جامعه ای با افراد سالم، با نشاط و مولد است.

وی با بیان اینکه تحقق سلامت جامعه بدون نقش مردم، بی معنا است، ایجاد سلامت جسمی و سلامت اجتماعی را در گرو مشارکت مردمی خواند و گفت: دولت موظف به ارائه خدمات سلامت به مردم است که برای آنها قابل دسترس باشد، اما وظیفه دیگر دولت آگاه سازی مردم است تا از این خدمات که در دسترس آنها قرار دارد استفاده کنند چرا که اگر مشارکت مردمی نباشد و مردم به دنبال کسب خدمات بهداشتی و سلامت نباشند، سلامت دور ازدسترس می شود.

رفیعی افزود: به عنوان مثال در طرح غربالگری شنوایی که از سوی دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در دست اجرا است، نوزادان زیر شش ماه تحت غربالگری قرار می گیرند تا با مداخله به هنگام از ناشنوایی آنها جلوگیری شود.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور گفت: برای پیاده کردن این طرح در سراسر کشور، باید ابتدا آگاه سازی صورت گیرد تا این خدمات منجر به پیشگیری از معلولیت شود ودیگر اینکه این خدمات در دسترس همه مردم قرار گیرد .

به گفته وی در حال حاضر استقبال مردمی خوبی از خدماتی همچون غربالگری گوش و شناسایی تنبلی چشم صورت می گیرد اما در مشاوره های ژنتیک، هنوز میزان استقبال کم است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد مردم نگرانند که با مراجعه به مشاور ژنتیک، از ازدواج منع شوند برای همین هم ترجیح می دهند به مشاور ژنتیک مراجعه نکنند در حالی که چنین نیست و ممکن است مشاور با ارائه راهکارهایی، درصد سالم بودن فرزندان آنها را ارتقا ببخشد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور افزود: باید با آگاه سازی عمومی در جامعه از این نگرانی مردمی کاسته شود.

رفیعی گفت: باید آگاه سازی شود که با مشاوره ژنتیک، صد در صد فرزندی سالم نخواهند داشت چرا که با مشاوره ژنتیک فقط احتمال سلامت فرزند افزایش می یابد.

رفیعی یکی از موثرترین گام ها در این زمینه را تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات پیشگیری دانست و گفت: در حال حاضر خدمات درمانی تحت پوشش بیمه هستند اما خدمات پیشگیری، خارج از پوشش بیمه هستند و به همین دلیل بخشی از مردم در پی استفاده از این خدمات نیستند.

وی همچنین افزود: تصویب قوانین تسهیل گر از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت ضروری است تا مردم سلامت را به عنوان شاخص کیفیت زندگی به رسمیت بشناسند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: