کد خبر: ۵۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 26
شفاآنلاین:جامعه>کودکان>امروزه خانه شیشه ای با ویترین جذاب و رنگین همه دنیای کودکان ما را پر کرده است، خانه ای که با شخصیت های انیمیشنی و بازی های دلفریبش ذهن ساکنین خود را غنی و جسمشان را فقیر می کند.
همزمان با پیشرفت فناوری و گسترش وسایل ارتباط جمعی، خانه های شیشه ای که به اسم تلویزیون، رایانه، موبایل و تبلت به خانه های مردم راه یافته و خود را در دل همه جا کرده اند، به تدریج روابط اجتماعی کودکان، نوع رفتار و بازی های کودکانه آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

این روزها در خانه های قلکی به نام آپارتمان که خانواده های شهری با حداکثر دو فرزند در آن زندگی می کنند، کودکان که فضایی برای جست و خیز ندارند بناچار به خانه شیشه ای پناه می برند و همه خلاقیت ها و تمایلات کودکانه آنان برای یادگیری محصور به آن خانه و با شخصیت های غیر واقعی آن می شود.

حتی دید و بازدیدهای خانواده ها که پیشتر فرصتی برای بازی بچه ها با یکدیگر ایجاد می کرد امروزه با آمدن شبکه های اجتماعی یا وب کم رایانه ای، معاشرت ها را نیز به آن خانه شیشه ای محدود کرده است.

هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم موشک، گرگم به هوا، کی بود کی بود، لی لی، شیر و آهوها، وسطی و از این قبیل، بازی های کودکان دیروز ماست که امروز تنها به خاطره ای در ذهن بزرگترها تبدیل شده است، خاطره ای که در آپارتمان های 90 متری با وسایل ارتباط جمعی پر زرق و برق در کنار مشغله های متعدد بزرگترها و ناتوانی آنان در بازی با بچه ها، دیگر امکان احیایش میسر نیست.

لذتی در که بازی های سنتی و جست و خیز کودکان دیروز بود را هرگز نمی توان در هیچ بازی رایانه ای یا معاشرت مجازی تجربه کرد، هیجان و شادی بازی وسطی و جیغ خوشحالی ناشی از بُل گرفتن یا لذتی که از با هم بودن و رقابت کردن در 'یک گل و دو گل' به بچه ها دست می داد، چیزی نیست که بتوان در دورهم بودن ساده این روزها آن را تجربه کرد.

تاثیرات زیانبار بازی های رایانه ای و کاهش تحرکات جسمی کودکان بویژه کودکان زیر شش سال که هنوز به مدرسه نرفته اند، روز به روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد، از جمله نگرانی های عمده در مورد این بازی ها علاوه بر بروز انواع تنشها و مشکلات هیجانی که تحقیقات بر آن صحه می نهند، کاهش تحرک مفید و پرداختن به سرگرمی هایی است که هیجان پیشین ناشی از بازی های سالم و ورزش های مفید را به میزان بسیار بیشتری ارضا نموده و نیاز به تحرک و ورزش را در کودکان کاهش می دهد.

امروزه تحقیقات کارشناسان نشان می دهد که کودکان زیر شش سال بهترین تفریح خود را بازی های رایانه ای می دانند، همچنین آنان به طور متوسط روزانه دو تا سه ساعت از وقت خود را به انجام بازی های رایانه ای یا تماشای تلویزیون اختصاص می دهند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: نقطه ثقل ورزش و تربیت بدنی در دوره کودکی، بازی است، بازی نقش عمده ای در سلامت جسمانی، اجتماعی و روانی کودکان دارد.

عاطفه سلطانی فر افزود: کودکانی که با دیگران تعامل اجتماعی ندارند در آینده (دوره نوجوانی) دچار مشکلات عدم ناسازگاری می شوند زیرا نوع رفتارهای کودکان در بازی می تواند پیش بینی کننده رفتارهایی که نشانگر اختلالات رفتاری هستند، باشد.

وی بیان کرد: کودکان از طریق بازی رفتارهای مربوط به شایستگی اجتماعی را یاد می گیرند، کودکانی که بازی های اجتماعی بیشتری دارند نسبت به بقیه از سلامت روانی بهتری برخوردارند.

وی اظهار کرد: فعالیتهای جسمی لازمه رشد و تکامل کودکان به صورت سالم است و شادابی و طراوات بدنی را برایشان به ارمغان می آورد.

سلطانی فر گفت: بازی شیوه طبیعی یادگیری و ارتباط برقرار کردن آنان با دیگران است، برای درک بیشتر دنیای کودکان باید آنان را هنگام بازی مشاهده کرد زیرا آنان از طریق بازی احساسات و ناکامی ها و اضطراب های خود را بیان می کنند.

وی افزود: بازی و ورزش، عضلات و استخوانها را محکم کرده و موجب تقویت حواس پنجگانه شده و بر ساختار فیزیولوژی مغز کودک تاثیر غیرقابل انکار دارد.

وی ادامه داد: کودک به مدد بازی الگوهای بیشمار و ظریف زندگی آدمی را درمی یابد و آن را تجربه و تمرین می کند، همچنین تاثیر بازی در امور درمانی کودک بیمار به اثبات رسیده است زیرا برای کودکان بویژه کودکان غیرهمکار بازی می تواند راه حل مناسبی برای پیشبرد تشخیص و درمان آنان باشد.

وی بیان کرد: ورزش و انجام فعالیتهای فیزیکی مانع از بروز چاقی در کودکان می شود و از بروز بیماری های مختلف در بزرگسالی آنان نیز جلوگیری می کند.

وی افزود: تاثیر بازی در امور درمانی کودک بیمار به اثبات رسیده است زیرا بازی وسیله تخلیه هیجانات است و التیام دهنده مشکلات کودک و یک کانال ارتباطی میان کودک و فرد درمانگر ایجاد می کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از کودکان که در سن رشد هستند امروزه به جای بازی های بدنی درگیر بازی های رایانه ای هستند که این موضوع از دو منظر مختلف باید مورد بحث قرار گیرد.

سلطانی فر افزود: موضوع نخست در این بررسی، از نظر نوع بازی ها و محتوای آنهاست و تحقیقات مختلف نشان داده اند که محتوای خشن و پرخاشگرانه این بازی ها میزان خشونت و پرخاشگری را در کودکان افزایش و میزان همدلی و کمک به آسیب دیدگان خشونت را توسط آنان کاهش می دهد.

وی اظهار کرد: افزون بر این درگیری زیاد با بازی های رایانه ای میزان تعاملات اجتماعی کودکان را چه با افراد خانواده و چه با همسالان کاهش می دهد و بر یادگیری مهارتهای اجتماعی و ارتباطی آنان اثر منفی دارد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: یکی از وظایف مهم والدین نظارت و بررسی نوع و محتوای بازی هایی است که در دسترس کودکان آنان قرار می گیرد.

سلطانی فر افزود: موضوع دیگر میزان و تعداد ساعاتی است که کودکان و نوجوانان در هر شبانه روز درگیر این بازی ها هستند، اگر این زمان زیاد باشد عوارض و مضراتی را به دنبال خواهد داشت و باعث کاهش فعالیتهای جسمانی کودکان شده و از نظر سلامت جسمی برای آنها زیانبار خواهد بود.

وی بیان کرد: با توجه به موارد طرح شده به والدین توصیه می کنیم برای کمک به پرورش مهارت های بدنی، اجتماعی و ارتباطی فرزندانشان، کودکان خود را به داشتن فعالیتهای ورزشی مختلف و نیز شرکت در فعالیتهای اجتماعی و بازی های گروهی ترغیب و تشویق نمایند و زمینه و شرایط لازم را برای شرکت فعالانه آنان در حوزه های متنوع مورد علاقه شان فراهم کنند.

وی گفت: مشکل درگیر شدن کودکان و نوجوانان با بازیهای رایانه ای در جامعه امروز دلایل مختلفی دارد و یکی از این دلایل این است که بسیاری از والدین با توجه به مشغله زیاد وقت کافی برای بودن با کودکان خود صرف نمی کنند و برای پر کردن وقت کودکان از تهیه بازی های رایانه ای و وسایل مختلف برای این بازی ها بهره می گیرند.

سلطانی فر افزود: دلیل دیگر درگیر شدن کودکان و نوجوانان با بازیهای رایانه ای، تغییرات اجتماعی در شیوه زندگی در شهرها از جمله کوچک شدن خانه ها و محدودیت فضای زندگی در آپارتمان های کوچکی است که امکان فعالیت و بازی های متنوع کودکان را کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: برای غلبه بر این عوامل والدین نیازمند برنامه ریزی دقیق به منظور استفاده بهینه از زمان خود و نیز بهره گیری از فضاهای عمومی مانند بوستانها و ورزشگاه ها هستند تا کودکان خود را در محیطی غنی و متنوع پرورش دهند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: در هر صورت والدین آگاه با وجود محدودیت های مختلف در صورتی که بتوانند اولویت های زندگی خود را که تربیت فرزندانشان از مهمترین آنهاست، شناسایی کنند با استفاده درست از مدیریت زمان می توانند بهترین تاثیر را در رشد و تکامل بهینه کودکان خود داشته باشند.

شاید به تناسب زندگی امروز و کوچک شدن فضای باز برای حرکات فیزیکی کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته اند، مهدهای کودک بهترین مکان برای دوری آنان از خانه های شیشه ای باشد.

مدیرعامل کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک خصوصی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: بازی های حرکتی یک رویکرد اصلی در مهدهای کودک است تا کودکان در این مکان ساعات بیشتری را به انجام بازی های متنوع فکری و جسمی بپردازند.

فاطمه حکاک صادقی افزود: مهدهایی که به بازی های جسمی و حرکتی بیشتر می پردازند از امتیاز بیشتری برخوردار هستند.

وی بیان کرد: در اکثر خانواده های امروزی، پدر و مادر هر دو شاغل هستند و فرصت کمتری برای بازی کردن با کودکان دارند لذا برای ساکت کردن فرزندان خود که به دنبال تنوع در بازی های کودکانه خود می باشند، بلافاصله آنان را به تماشای برنامه های تلویزیونی یا بازی رایانه ای مشغول می کنند.

وی اظهار کرد: مهدهای کودک بهترین مکانی هستند که والدین گرفتار و پرمشغله می توانند محیطی امن برای انجام بازی های حرکتی کودکانشان در آن فراهم کنند تا کودکان ساعات کمتری را به تماشای تلویزیون یا انجام بازی رایانه ای بپردازند و تحت تاثیر تبعات زیانبار آن قرار نگیرند.

وی گفت: به والدین کودکانی که در مهدهای کودک بسر می برند بارها توصیه شده است که کودکان را به انجام بازی های حرکتی ترغیب کنند، تا می توانند کودک را از موبایل دور کنند و ساعتی از اوقات فراغت خود را به بازی کردن با کودکان اختصاص دهند.

حکاک افزود: خانواده های خراسان رضوی استقبال مطلوبی از مهدهای کودک داشته اند به طوری که در این استان هزار و 400 مهد کودک فعال است که از این تعداد 520 مهد کودک در مشهد فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: نزدیک به 40 هزار کودک معادل 70 درصد از جمعیت کودکان زیرشش سال این استان در مهدهای کودک آموزش های لازم را فرامی گیرند که این امر نشان می دهد خانواده های این استان به حفظ سلامت جسم کودکانشان نیز توجه دارند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: