کد خبر: ۵۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 25
رييس اداره سلامت جوانان دفترسلامت خانواده ومدارس وزارت بهداشت هشدارداد:
شفاآنلاین :جوانان ازجمله نيروهاي بالقوه هستند كه نقش مهمي در رشد وپويايي كشور دارندوتوجه به سلامت آنها مي تواندجامعه را دررسيدن به شكوفايي وتوسعه ياري كند.

به گزارش شفاآنلاین ،باتوجه به اين كه بيش از پنجاه درصدجمعيت كشور را جوانان تشكيل مي دهد بعضي از جوانهابه دليل شرايط سني كه دارند احساس مي كنندفرد سالمي هستند درحالي كه نداشتن بيماري دليل سلامتي نيست بلكه به وجوه مختلف سلامتي نظير تن وروان ورفتارهاي فردي نيزبايد توجه كرد.

يكي مواردي كه امروزه دركشورزياد شايع شده وسلامت جوانان را تهديد مي كندمصرف دخانيات است كه رقم آن روز به روزدرحال افزایش است .

دكترگلايول اردلا ن،رئيس اداره سلامت جوانان دفترسلامت خانواده ومدارس وزارت بهداشت، به خبرنگار ما مي گويد:

جوانان 18 تا 29 ساله نزدیک به 20 میلیون نفر جمعیت کشوررا تشکیل می دهند . از اسناد بالا دستی که این برنامه را حمایت می کنند می توان به برنامه 5 توسعه اشاره كرد.

مواد 41 و19 که اشاره به همکاریهای بین بخشی درراستای ارتقا سلامت این گروه سنی دارد ونقش نظارت بر اجرای برنامه ها را لازم وضروری می شمارد. این در حالی است که این گروه سنی بعد از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان یا جذب دانشگاه ها یا محیط های کاروتلاش می شوند وگروهی هم به سربازی می روند، جوانانی که تا کنون تحت نظارت والدین بوده اند بناگاه وارد محیط های جمعی مي شوند که برای آن آموزش ندیده اند .

تغییرسبک زندگی

اين متخصص كودكان تغييرات سبك زندگي رادر اين گروه مهم مي داندومي افزايد: تغییرات سریع سبک زندگی که به علت جذاب بودن این گروه سنی را بیش از سایر گروه ها تحت تاثیر قرار می دهد .

اردلان مي گويد:بخشی از آن الگوهای تغذیه ای است كه نزدیک 30 درصد پسران جوان فعالیت فیزیکی کم دارند واین درحالی است که نزدیک به 50 درصد دختران این گروه فعالیت فیزیکی کم دارند.39 درصد پسران و48 درصد دختران این گروه سنی اضافه وزن دارند .

البته دراین میان جوانانی را هم داریم که به علت رژیم های غذایی نادرست دچار سوتغذیه ریز مغذی ها می شوند .به عبارتی رفتارسازی در جوانان اهمیت زیادی دارد .

نبودفرهنگ سازي درفضاي مجازي

رشد فناوري هاي ارتباطي موجب شده اين روزها بيشتر جوانان اوقات خود را در فضاي مجازي بگذرانندكه كنترل كمي روي آنها وجود دارد.

رئيس اداره سلامت جوانان دفترسلامت خانواده ومدارس وزارت بهداشت یکی دیگر از شاخص ها راضریب استفاده از فضاهای مجازی واینترنت مي داندو مي گويد:میانگین استفاده ازفضاي مجازي 30 درصد است .مشکل فضاهای مجازی عدم فرهنگ سازی مناسب در حوزه فضاهای مجازی وغیر قابل کنترل بودن این فضا ها است .به عبارتی باید فضا ها در خدمت سلامت درآورد .بحث توانمند سازی در جوانان از مسائل مهمی است که ایشان را در انتخاب نوع فضا یاری می دهد .

عوارض استفاده از رايانه

وي به مشكلات استفاده از رايانه اشاره مي كندو مي افزايد:اغلب افرادی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند، در نتیجه استفاده غیر اصولی و بیش از اندازه از این وسیله، دچار مشکلات و عارضه‌هایی می‌شوند که این عوارض از مشکلات چشمی گرفته و تا مشکلات مفصلی، عضلانی و استخوانی متغیر است.

اين متخصص كودكان بابيان اين كه عوارض ناشی از کار طولانی مدت با کامپیوتر و وسایل دیگری نظیر تلفن همراه و تبلت سلامتی جوانان را تهدید می‌کند، مي گويد:بسیاری از عوارض و درد‌های ناشی از کار با کامپیوتر مربوط به عوارض مفصلی است، مفاصل گردن، شانه، کمر، آرنج، مچ و انگشتان بیشتر از سایر مفاصل دچار مشکل می‌شوند.

در مواقعی که این دردها پس از یک کار طولانی و یا یک روز کار به سراغ انسان می آیند، بهترین اقدام استراحت، آرامش عضلات و بدن و ماساژ دادن قسمت‌های درگیر است.

اردلان مي افزايد:رعایت وضعیت صحیح بدنی به ویژه انتخاب میز و صندلی مناسب، استفاده صحیح از میز، صندلی، مانیتور، صفحه کلید و موس و استراحت و تحرک بدنی پس از نیم ساعت کار با کامپیوتر، از مهمترین اقدامات براي پیشگیری از عوارض و دردهای ناشی از کار طولانی مدت با کامپیوتر است.پیشنهاد می شود که بیشتر از دو ساعت در روز با این وسایل کار نشود.

افزايش استفاده ازقليان

يكي مواردي كه امروزه دركشورشايع شده استفاده از قليان است كه مصرف آن روز به روزدرحال افزایش است وسلامت جوانان را تهديد مي كند.

براساس آمار 37 درصد نوجوانان و جوانان کشور قلیان مصرف می کنند، این خطری ‏جدی برای سلامت این نسل ‏تلقی می شود.


Bildergebnis für ‫قلیان کشیدن جوانان‬‎

دكتراردلان به گسترش روز افزون استفاده از قلیان در میان جوانهااشاره مي كند ومي گويد: .بعضی از جوانان این طور تصور می کنندکه قلیان خطری ندارد وجالب اینجاست که هنگام رفتن در فضای سبز قلیان را هم با خود همراه می کنند واین در حالی است که مصرف ‌کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌20 تا ‌80 دقیقه طول می ‌کشد، حدود ‌50 تا ‌200 پُک می ‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی ‌15/0 تا یک لیتر دود است .

وي مي افزايد:تحقیقات اخیر نشان داده‌ که کشت مواد داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و این میکروب‌ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می‌ کنددر ابتدا شخص متوجه بیماری خود نمی ‌شود، ولی سال های بعد به دلیل نفوذ این قارچ ها و میکروب ها در لایه‌های مختلف ریه، بیماری هایی مثل برونشیت،‌ برونشکتازی،‌ آمفیزم ریه و در نهایت آسم ایجاد می شود. این در حالی است که شخص هنگامی به بیماری خود پی می ‌برد که متأسفانه چاره‌ای جز تحمل بیماری تا آخر عمر نخواهد داشت..

مصرف سيگار

امروزه مصرف دخانيات به صورت سيگار يكي ديگر ازمواردي است كه رقم آن روز به روزدرحال افزایش است و تعدادی از جوانان به علت مصرف دخانیات دچار مرگ زودرس می شوند. آمارها نشان مي دهددر40 سال آینده جزء 3 کشور اول مصرف دخانیات در جهان خواهیم شد.

رئيس اداره سلامت جوانان دفترسلامت خانواده ومدارس وزارت بهداشت در اين باره مي گويد: يكي از مواردی که جوانان را تهدید می کند سيگار كشيدن در دوران جواني است که روي كيفيت زندگي در سن پيري و سالخوردگي تاثير منفي و نامطلوب دارد.

وي مي افزايد:هر چه افراد تعداد سيگاري هايي را كه در روز مي‌كشند، افزايش ‌دهند، به همان نسبت كيفيت سلامت و زندگي آنها در رابطه با تندرستي رو به زوال مي‌رود،استعمال دخانيات مي‌تواند، ميانگين عمر يك انسان را بين 7 تا 10 سال كاهش دهد.به علاوه، اين روند با تغذيه نامطلوب، موقعيت پايين اجتماعي ــ اقتصادي و ساير فاكتورهايي كه كيفيت زندگي را پايين مي‌آورند، در ارتباط است.

دكتراردلان با بيان اين كه سيگاري ‌ها، بيشتر از غيرسيگاري ‌ها سرفه مي‌ کنند و خلط بيشتري توليد مي‌ کنند،مي گويد:تقريباً تمام بيماران مبتلا به آمفيزم، سيگاري هستند. سيگار هم ‌چنين يک عامل خطر مهم براي ايجاد برونشيت مزمن است. سيگاري ‌هاي افراطي در معرض خطر بيشتري نسبت به سيگاري ‌هاي متوسط هستند، امّا در معرض مقادير کم دود سيگار بودن، چنان که در سيگار کشيدن تحميلي ديده مي ‌شود نيز زيان آور به نظر مي ‌رسد.

Bildergebnis für ‫سیگار‬‎

اين متخصص كودكان مي افزايد:سيگاري‌ ها نسبت به غيرسيگاري‌ ها احتمال بيشتري براي ابتلاء به سرطان دهان، گلو و مري دارند. خطر اين سرطان ‌ها براي پيپ و سيگار برگ بيشتر از سيگارهاي فيلتردار است. در مورد سرطان مثانه، تغليظ سرطان زاها در ادرار به عنوان عامل ايجاد کننده سرطان به ‌نظر مي‌ رسد. سرطان‌ معده و پانکراس و سرطان گردن رحم با شيوع بيشتري در سيگاري ‌ها نسبت به غيرسيگاري ‌ها رخ مي‌ دهد.

همچنين معلوم شد؛ كساني كه در جواني سيگار مي‌كشيدند در دوران پيري با مشكلات بيشتري دست به گريبان هستند و زندگي برايشان سخت‌تر است زیرا بیشتر به بیماریهای قلبی ، ریوی ، فشارخون بالا ومشکلات تنفسی مقاوم به درمان مبتلا می شوند.برای پیشگیری از این موارد می توان به آموزش مهارتهای زندگی دردوران کودکی ونوجوانی اشاره كرد .ضمنا تحکیم رابطه فرزندان واولیا وداشتن خانواده ای گرم وصمیمی نیز می تواند از این اتفاقات پیشگیری كند

شيوع آسم درجوانان

دكتراردلان يكي ديكر ازبيماري هاي شايع درميان جوانان را آسم مي داندومي گويد: .آسم اختلالی است که در آن گاهی تنفس مشکل می شود و تنگی نفس به صورت متناوب رخ می دهد. علائم و شدت بیماری آسم در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد مبتلا به آسم سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس را تقریباً هر روز دارند.برخی دیگر در فواصل بین حملات تنگی نفس علامتی ندارندبیشتر موارد آسم در اثر تنگ شدن موقتی و برگشت پذیر مجاری هوایی ایجاد می شود. ولی در برخی افراد التهاب مجاری تنفسی در اثر آسم منجر به تغییرات دائمی می شود.

در اثر این تغییر ظرفیت تنفسی کاهش می یابد. ممکن است سرفه و خس خس سینه در شرایط عادی وجود نداشته باشند ولی تست های تنفسی کاهش توانایی ریه در خروج هوا را نشان می دهند. اگر باریک شدن مجاری تنفسی شدید باشد، حتی فعالیت های ساده مانند بالا رفتن از پله ها ممکن است موجب تنگی نفس شود

توصیه های تغذیه ای

وي درخصوص راههاي پيشگيري بيماري آسم نيزمي گويد: از دریافت وعده های غذایی پُرحجم اجتناب کنید. افزایش حجم معده می تواند باعث تشدید حملات آسم شود،به منظور رقیق شدن ترشحات، آب و مایعات بیشتری مصرف کنید.

البته بسته به اینکه به کدام غذا حساسیت بیشتری داریددر صورتی که مبتلا به آسم آلرژیک هستید، غذاهای آلرژی زا را حذف کنید.ضمنا در صورت ابتلا به بیماریهای تنفسی به پزشک مراجعه کرده وتوصیه های پزشکی را جدی بگیرید.این ها بخشی از مشکلاتی است که در جوانان ممکن است ایجاد شود .لذا برای پیشگیری از این موارد اهتمام مسئولین ، والدین وجوانان روری می باشد.

گزارش :رحمان احمدی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: