کد خبر: ۵۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 24
شفاآنلاین-سلامت>فشارخون> معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به پرفشاری خون و بیش از هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند.
Image result for ‫فشارخون‬‎

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر علی اکبر سیاری روز پنجشنبه در مراسم اجرای طرح تامین مراقبت های بهداشتی رایگان در مناطق حاشیه شهر مشهد با حضور وزیر بهداشت افزود: این در حالی است که 50 درصد افرادی که مبتلا به دیابت و پرفشاری خون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی اظهار کرد: سالانه 83 هزار مرگ مرتبط با فشار خون در کشور رخ می دهد در حالی که می توان با هزینه اندک این افراد را شناسایی و تحت کنترل قرار داده و از مرگ آنها پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 25 میلیون نفر در کشور مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند افزود: با اجرای اقدامات پیشگیرانه می توان از مرگ و میرهای زودرس ناشی از عوارض پرفشاری خون، دیابت و اضافه وزن جلوگیری کرد.

به گفته وی این افراد در آینده می توانند با خطر ابتلا به بیماریهای غیر واگیر و سکته های مغزی و قلبی روبرو شوند.

سیاری ادامه داد: از سوی دیگر بیش از پنج میلیون نفر در کشور سالانه 100 هزار میلیارد ریال صرف خرید و کشیدن سیگار می کنند که این افراد در معرض ابتلا به بیماریهای مختلف و سرطان قرار دارند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: پیشگیری از وقوع و یا کنترل عوارض بیماری های غیر واگیر در کشور، مهمترین هدف برنامه مراقبت های اولیه سلامت در مناطق حاشیه و سکونتگاههای غیر رسمی است.

وی افزود: هم اکنون بیش از 10 میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می کنند که تا پایان شهریور ماه امسال تمام آنها زیرپوشش این خدمات قرار خواهند گرفت.

وی گفت: در برنامه مراقبت های اولیه سلامت در مناطق حاشیه نشین کشور هر سه تا چهار هزار نفر زیر پوشش یک کارشناس بهداشتی و هر 20 تا 30 هزار نفر زیر پوشش یک پزشک قرار می گیرند.

به گفته وی، اجرای این برنامه گام موثری در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک طرح ارائه خدمات بهداشتی رایگان پس از حاشیه شهرها در تمام نقاط شهری کشور نیز اجرا شود.

وی افزود: از سال 1389 بودجه این اقدامات پیش بینی شده بود اما در جای دیگری هزینه می شد که با همت وزیر بهداشت و دولت تدبیر و امید این اعتبارات برای سلامت مردم برگردانده شد.

اجرای طرح تامین مراقبت های بهداشتی رایگان در مناطق حاشیه شهر مشهد امروز با حضور وزیر بهداشت به طور نمادین با افتتاح مرکز سلامت جامعه مهرگان آغاز شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: