کد خبر: ۵۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 24
شفاآنلاین_سلامت جنسی>خشونت>از نظر فقه اسلامی زن باید در رابطه زناشویی و جنسی تمکین کند، اگر نکند ناشزه است و طبق دستور صریح قرآن مرد می‌تواند او را کتک بزند و وادار به نزدیکی کند.

به گزارش شفاآنلاین، زن آهی کشید و سپس ادامه داد: آقای دکتر خودمانیم ما با این احکام دینی یا برداشت‌های نادرست مذهبی، خیلی از کاروان پیشرفت و تمدن دور افتاده‌ایم و هنوز در قرون وسطی به سر می‌بریم. دوستم که مشاور حقوقی است می‌گوید از نظر قوانین کشورهای پیشرفته، کار همسر من «تجاوز زناشویی» نام دارد و در آمریکا و اروپا جرم به حساب می‌آید مثل تجاوز غریبه‌ای زورگو به زنی تنها و بی‌پناه. بعد هق‌هق زنان گفت: من هم تنها و بی‌پناه هستم.

 
 

تجاوز و انواع آن

ژانت شیبلی هاید در کتاب «روان‌شناسی زن» (۱۹۹۶ ترجمه اکرم خمسه ۱۳۸۳) تجاوز را این‌گونه تعریف می‌کند: دخول دهانی، مقعدی، مهبلی بدون رضایت که با زور صورت می‌گیرد و یا از طریق تهدید به آسیب‌رساندن جسمانی اعمال می‌شود و یا هنگامی انجام می‌گیرد که قربانی قادر به بیان موافقت خود نباشد (ص ۴۱۲) قربانی قادر به بیان رضایت خود نیست، شاید به این دلیل که مست و ناهشیار است و یا نوعی دارو را به میزان زیاد مصرف کرده است.(ص ۴۱۳)

در کتاب‌های روان‌شناسی از سه نوع تجاوز یاد کرده‌اند:

تجاوز بیگانه، تجاوز در قرار عاشقانه و تجاوز زناشویی.

تجاوز بیگانه همان مفهوم رایج تجاوز یا تجاوز به عنف است که مردی ناآشنا زنی بی‌پناه و درمانده را می‌رباید یا در مکانی خلوت گیر می‌اندازد و او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌دهد.

تجاوز آشنا یا تجاوز در قرار عاشقانه (Date Rape): اگر پسری جوان، اعتماد دوست دختر خود را جلب کند و او را به قرار خلوتی به ظاهر عاشقانه بکشد و در آنجا با وعده ازدواج، تهدید به جدایی، خوراندن مشروب الکلی و دارو و یا به کار بردن زور و خشونت، مجبور به نزدیکی جنسی کند، تجاوز آشنا صورت گرفته است.

تجاوز زناشویی (Marital Rape): در این نوع تجاوز، شوهر قدرت و زور خود را به کار می‌گیرد تا با همسرش که راضی به رابطه جنسی نیست، نزدیکی کند.

 سیر تاریخی

موضوع تجاوز زناشویی اولین بار در سال ۱۹۷۵، پس از شکایت خانم «گرتا رایداوت» از همسرش، به خاطر عملی که آن را تجاوز در بستر زناشویی می‌نامید، مطرح شد. پیش از آن مسیحیان، طبق تعالیم سنت پل پذیرفته بودند که زن باید خود را به شوهرش عرضه کند و در برابر تقاضای جنسی او مقاومتی نشان ندهد و آموزه لرد ماتیوهال (قرن ۱۷) را باور داشتند که «شوهر نمی‌تواند به خاطر وادار کردن همسر قانونی خود به برقراری رابطه جنسی مقصر شناخته شود زیرا زن و مرد با عقد رسمی زناشویی بر این امر یعنی مقاربت جنسی توافق کرده‌اند.»

همان سال ایالت داکوتای جنوبی در آمریکا اولین قانون علیه تجاوز زناشویی را تصویب کرد و تا سال ۱۹۹۳ تمام ۵۰ ایالت به طور رسمی آن را مصوب کردند. در دسامبر ۱۹۹۳ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای خشونت علیه زنان را منع کرد و تجاوز زناشویی را جزو خشونت به حقوق بشر به حساب آورد. در ۱۹۹۷ یونیسف گزارش داد که ۱۷ کشور تجاوز زناشویی را جرم شناخته‌اند. در سال ۲۰۰۳،  UINIFM اعلام کرد که ۵۰ کشور جرم بودن این عمل را پذیرفته‌اند. سرانجام در سال ۲۰۰۶ دبیر کل سازمان ملل متحد خبر داد که تجاوز زناشویی در ۱۰۴ کشور جهان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

 پیامدهای زیانبار

بررسی‌های علمی نشان داده است که زنانی که همسرانشان آنها را به زور وادار به رابطه جنسی می‌کنند دچار آسیب‌های هیجانی، جسمانی و رفتاری زیر می‌شوند:

هیجانی: افسردگی، ترس، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، احساس گناه، خشم، سرکشی و سرزنش خود.

جسمانی: سردرد، تنش عضلانی، به هم خوردن معده (تهوع)، دردهای ناحیه تناسلی، زخم‌های گوناگون بدنی و بارداری ناخواسته.

رفتاری: پرخاشگری، اقدام به خودکشی، سوءمصرف مواد، گوشه‌گیری، اختلال خوردن، بی‌خوابی یا پرخوابی.

 زمینه‌های خطرساز

زمینه‌ها و عواملی که باعث می‌‌شوند بعضی مردان زنان خود را به زور به تماس جنسی بکشانند کدامند؟ مطالعه اکتشافی راشنا هازر در سال ۲۰۰۲ نشان داد که در پیشینه شخصیتی روانی مردان تجاوزگر نقش عوامل زیر نمایان‌تر بوده است.

خشم: یکی از اجزاء درونی هر نوع خشونت، خشم است. افرادی که نمی‌توانند احساس ناامنی و ترس خود را با روش‌های درست و هوشیارانه ابراز کنند، به راه‌های ویرانگر روی می‌آورند. پرخاشگری کلامی و برخوردهای فیزیکی جلوه‌های اصلی ویرانگری‌های رفتاری است.

افسردگی: کوچران و رابینو (۲۰۰۰) گزارش دادند در مردانی که به انواع خشونت‌های خانگی می‌پردازند بیش از مردان گروه گواه، نشانه‌های افسردگی و احساس بی‌کفایتی دیده شده است.

حسادت عاشقانه: پژوهشگران بین حسادت عاشقانه یا غیرت منفی مردان با زورگویی و خشونت آنها علیه زنانشان از جمله تجاوز زناشویی، ارتباطی معنادار و قوی پیدا کرده‌اند. (داتن و ونگینکل ۱۹۹۵)

سلطه‌گری: سلطه‌گری یعنی نپذیرفتن رابطه‌ای برابر بین دو فرد. مرد سلطه‌گری که می‌خواهد پیوند او با همسرش حالت ارباب- بنده را داشته باشد به جای تفاهم و گفت‌وگوی منطقی از قدرت و گفتمان «حق من بر تو» استفاده می‌کند و در نزدیک‌ترین، عاشقانه‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تماس‌های خود، یعنی تماس جنس مقدس و مشروع، مانند برده‌داران دوران بربریت، جسم ناتوان همسرش را می‌آزارد و به جان و احساس لطیف او آسیب می‌رساند.

 چرا زنان مقاومت می‌کنند؟

زنانی که نمی‌گذارند مردانشان با آنها نزدیکی کنند، دچار کژکاری جنسی هستند. متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (DSM-IV-TR) کژکاری‌های جنسی را اختلالات یا آشفتگی‌هایی در میل جنسی، برانگیختگی یا اوج لذت جنسی (ارگاسم) می‌داند. کژکاری‌ها معمولاً گروهی از مشکلات در حوزه مسائل جنسی (بهنجار) هستند که از انحراف‌ها یا نابهنجاری‌های جنسی متفاوتند. DSM-IV-TR، کژکاری‌های جنسی زنان را به شش گروه تقسیم کرده است:

 

۱- علاقه یا میل جنسی اندک ۲- فقدان پاسخدهی ۳- فقدان اوج لذت جنسی ۴- واژینیسم ۵- مقاربت دردناک  ۶- بیزاری جنسی. علاقه یا میل جنسی اندک معمولاً فقط در بافت یک رابطه جنسی به عنوان مشکل نمود پیدا می‌کند. فقدان پاسخ‌دهی، دشواری در انگیختگی جنسی است، در این مورد برانگیختگی فیزیولوژیایی معمولی، که به وسیله لزج شدن و انبساط مجرای مهبلی مشخص می‌شود دچار اشکال می‌شود. فقدان اوج لذت جنسی یعنی ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی که یک مشکل بالینی شایع است. واژینیسم یعنی انقباض غیرارادی ماهیچه‌های مهبل به طوری که دخول تقریباً ناممکن می‌شود. به طور معمول انقباض ماهیچه‌های مهبل، به هنگام پیش‌بینی یا انتظار آمیزش جنسی یا در زمان اقدام به دخول روی می‌دهد. در ازدواج‌های به وصال نرسیده این حالت بسیار دیده می‌شود. مقاربت دردناک بیشتر با مشکلات دیگر، از جمله مشکلات جسمانی رابطه دارد. بیزاری جنسی یعنی دوست نداشتن همه جنبه‌های رابطه جنسی یا جنبه‌های ویژه‌ای از آن.

پاول و لیندزی در کتاب تشخیص و درمان اختلال‌های روانی بزرگسالان (ترجمه نیکخو وآوادیس یانس، ۱۳۷۹) عوامل شکل‌گیری این کژکاری‌ها را ۱- نداشتن اطلاعات مناسب درباره کارکرد‌های جنسی ۲- نگرش‌ها و باورهای سخت‌‌گیرانه مذهبی و اخلاقی ۳- اضطراب ۴- مشاهده‌گری یعنی گرایش شخص به مشاهده خود در طی فعالیت جنسی ۵- مشکلات ارتباطی با همسر و ۶- مشکلات جسمانی می‌دانند. با این توضیح، مردی که با مقاومت زن خود برای نزدیکی جنسی روبه‌رو می‌شوند، اگر از شخصیت سالم و خرد و درک بالایی برخوردار باشد تلاش می‌کند به جای به کارگیری تهدید و زور که همان تجاوز زناشویی است از مشاوره علمی و منظم یک درمانگر بالینی که در این زمینه تخصص و تجربه دارد، بهره جوید و سلامت و آرامش را به خود و همسرش بازگرداند.

آیا بحث تمکین خاص در اسلام که می‌گوید بر زن واجب است همه موانع زمانی، مکانی و… را که مانع بهره‌مندی شوهرش از رفع نیاز جنسی او می‌شود برطرف کند و در برابر تقاضای همسر نایستد، تناقضی با بحث تجاوز زناشویی ندارد؟

سپیده دانایی

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
0
1
شايد اقدام زن براي درمان خود و همراهي با شوهر به انحاي مختلف هرچند محدود و حداقل درك شوهر از مقدمات تمكين محسوب ميشود.
اسلامي كه ميگويد جا دارد مسلمان از درآوردن ظالمانه خلخال از پاي زن يهودي بميرد، در روابط زناشويي به رعايت ارزشهاي انساني بيشتر حساس است. فرق است مبان زني كه جسما مريض است با زني كه به بعلت غرور و يا ارضاي جنسي در خيابان بخاطر نگاه ديگران به او، شوهرش را تمكين نميكند و شوهر بيچاره صبح تا شب براي رفاه او خود را به آب و آتش ميزند.
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
1
اولا در حالت نشوز چنين حكمي جاري است و آن هم در صورتي است كه زن بدون هيچ عذري تمكين نكند و دوما اگر زن را طوري بزند كه سرخ يا كبود شود بايدبه زن ديه بدهد-تنها وظيفه اي كه زن دارد تمكين است نه وظيفه ديگر اگر اين را هم انجام ندهد چه چيزي براي زندگي باقي ميماند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
مامسلمانان همیشه فراموش میکنیم اصل اسلام به خاطرظلم نشدن به زن است وتولد حضرت فاطمه فقط به خاطر تکریم دختر وزن ومادر است...مکارم الاخلاق هدف حضرت محمد بود وبس.... زندگی خشک وقانونمندچه نیازی به احساس دارد که همه درگیرندودل شکستن عاقبت نداره وآه مظلوم دامن گیر در هر دودنیاست......
محمدزمان هاشمی
|
Afghanistan
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
0
0
از دیدگاه طب زناشوی اجباری مشکل زا میباشد چون یک طرف برای آماده نباشد درآینده سبب میشود جننین صدمه ببیند.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
0
0
خب شما بگید چه کار کنیم اگه زنی ما رو ارضا نکرد. بریم فساد کنیم که مجازات دنیا وآخرت رو داره،مجبورش کنیم کلی اتفاق دیگه،طلاقش بدیم که پول نداریم دوباره ازدواج کنیم.اعصاب مصاب هم که نداریم ازش بپرسیم چه مشکلی داره.شما که داری میخونی،یکم فکر کن ببین حق با کیه.من که همون زور و شکنجه رو ترجیح میدم
آرایلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
بدون سند و مدرک حرف کسی را پذیرفتن از نشانه عاقلان نیست. همچین دروغ آشکاری نسبت دادن به مقدس سرنوشت خوشی ندارد. بدرود
لیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
0
0
این همه نوشته!شماها فقط فقط درگیر تمیکن شدید؟!
درکل ما ایرانسها جامعه ای بسیار پیشرفته ایم!
لاله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
0
واقعا که یعنی از زور باید استفاده کرد زنم یه انسانه فکرشو نمیکنن بعضی ها اون زن بیچاره چقد زجر ودرد میکشه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: