کد خبر: ۵۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 18
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تشریح کرد:
شفاآنلاین-مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نقش میوه و سبزی در عدم ابتلا به انواع بیماری‌ها، نحوه نگهداری انواع سبزی و خواص سبزی‌های رنگارنگ رابیان کرد.
به گزارش شفا آنلاین،زهرا عبدالهی با توجه به نامگذاری هفته سلامت به نام «ایمنی غذا از سفره تا مزرعه» توضیحاتی در مورد نقش ایمنی میوه و سبزی در سلامت انسان‌ها داد.

وی گفت: سبزی‌ها و میوه‌های تازه فواید زیادی دارند و توصیه می‌شود روزانه حداقل 5 وعده از آن‌ها مصرف کنید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی بی‌توجهی به نکته‌های بهداشتی هنگام خرید، شست و شو و نگهداری میوه و سبزی سبب ایجاد آلودگی محصول و بیماری می‌شود افزود: میوه و سبزی‌ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حیوانات، مواد خطرناک موجود در آب و خاک و بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان آلوده شوند که انتقال این محصولات بعد از برداشت نیز خطر آلودگی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: آلودگی می‌تواند بعد از خرید محصول و هنگام تهیه غذا و با نگهداری نامناسب هم اتفاق بیفتد بنابراین توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزی‌های که له یا خراب شده‌اند. انتخاب نکنید، چرا که احتمال رشد باکتری در این قسمت‌ها بیشتر است.

عبدالهی تأکید کرد: سبزی‌ها و میوه‌ها از گروه‌های غذایی اصلی در هرم غذایی هستند که باید هر روز به مقدار توصیه شده در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

وی در توضیح اصطلاح گروه میوه‌ها گفت: گروه میوه‌ها شامل انواع آبمیوه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک (خشکبار) می‌شود که این گروه دارای مواد مغذی مهم از جمله ویتامین آ، ث، فیبر و مواد معدنی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: گروه سبزی‌ها نیز شامل انواع سبزی‌های برگ‌دار، هویج، بادمجان، نخود سبز، انواع کدو، قارچ، خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز، کرفس، ریواس و سبزیجات مشابه دیگر است که این گروه دارای انواع ویتامین‌های آ، ب، ث و اسید فولیک، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مقدار قابل توجهی فیبرو آنتی‌اکسیدان است.
وی به سبزی‌های نارنجی نیز اشاره کرد و گفت: سبزی‌های نارنجی مانند هویج و کدو تنبل دارای بتاکاروتن هستند که در صورت نیاز بدن، در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ماده بدن را در مقابل سرطان‌ها محافظت می‌کند.

عبدالهی افزود: سبزی‌های سبز رنگ، دارای کاروتنوئیدها، ساپونین‌ها، لوتئین و فلاوونوئیدها هستند که فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را تأمین و  بدن را در مقابل چند نوع سرطان حفظ می‌کنند. کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری از جمله سبزی‌های برگ سبز هستند.

به گفته وی، سبزی‌های قرمز رنگ مانند گوجه‌فرنگی، هندوانه و کلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتوکمیکال‌ها هستند و سبزی‌های خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردارند که در پیشگیری از سرطان‌ها موثرند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: «ایندول» موجود در انواع کلم در ایجاد خاصیت ضد سرطانی کلم نقش دارد. از سبزی‌های خانواده کلم می‌توان از بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش نام برد.

نقش میوه و سبزی در عدم ابتلا به سرطان و بیماری‌قلبی

وی در مورد نقش سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد و یادآور شد: اکثر سبزی‌ها دارای ویتامین C فراوان هستند. این ویتامین نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌ها دارد و به وفور در سبزی‌هایی مانند فلفل، بروکلی و گوجه فرنگی یافت می‌شود.

عبدالهی به وجود فیبر فراوان در سبزی‌ها اشاره کرد و گفت: فیبر موجود در سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد و به رشد باکتری‌های مفید روده نیز کمک می‌کند.

به گفته وی، سبزی‌ها دارای کالری پایین حجیم و سیرکننده هستند و مصرف زیاد آنان در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد نقش سبزی‌ها و میوه‌ها در کاهش خطر ابتلا به دیابت افزود: بر عکس میوه‌ها، سبزی‌ها و خصوصاً‌ سبزی‌های تازه قند بسیار کمی دارند و مصرف آنها تعادل قند را فراهم و سبب رسیدن ویتامین‌ها و املاح معدنی به بدن می‌شود.

به گفته وی، سبزی‌ها حاوی فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی فراوان و ترکیبات دیگرند که خطر پیشرفت دیابت نوع دوم و عوارض آن را کاهش داده و از سوی دیگر مصرف آنان فاکتوری برای کاهش وزن محسوب می‌شود.
عبدالهی بر نقش میوه و سبزی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی اشاره کرد و گفت:چربی موجود در سبزی‌ها بسیار پایین است و سبزی‌ها فاقد کلسترول هستند بنابر این مصرف آنان برای سلامت قلب تجویز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که فعالیت بسیاری از آنزیم‌های بدن به وجود آن وابسته است کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند زمینه‌ساز حملات قلبی شود و البته این پتاسیم به صورت روزانه از طریق مصرف سبزی‌هایی مانند جعفری، کرفس، لوبیا، سبوس گندم و سیب‌زمینی به دست می‌آید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد:همچنین سبزی‌هایی مانند کرفس و ریواس به علت دارا بودن پتاسیم فراوان موجب کاهش فشار خون می شوند.

نحوه نگهداری سبزی‌ و میوه‌ها در منزل

وی در مورد نحوه نگهداری انواع سبزی و میوه در منزل گفت: سبزی‌های برگ سبز، مانند اسفناج را باید در کیسه‌ای پلاستیکی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

عبدالهی ادامه داد: سبزیجاتی مانند کاهو را نیز در پارچه خشک و تمیز بپیچید و در یخچال بگذارید؛ ضمن اینکه در مورد سبزی خوردن نیز بعد از شستشو و خشک کردن کامل آن، در ظرف «رویی» دردار در یخچال نگهدار شود با این کار شما تا 5،6 روز سبزی خوردن تازه دارید.

به گفته وی، سبزیجاتی مانند انواع کلم‌ها و گل‌کلم را نشسته در یخچال باید قرار داد و قبل از هر بار مصرف آن‌ها را شست.

نحوه شست و شوی میوه و سبزی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد چگونگی شستشوی میوه و سبزی گفت: برای از بین بردن میکروب‌ها باید سبزی‌ها را که در مرحله قبلی با مایع ظرفشویی شسته شده‌اند در مایع ضد عفونی کننده ریخت، برای این کار باید در یک ظرف 10 لیتری آب یک قاشق چای خوری پرکلرین (گرد کلر) راحل کرد و سبزی‌ها را به مدت 5 دقیقه در آن نگه داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: