کد خبر: ۳۴۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 04
علویان عنوان کرد؛
سید موید علویان: کیست‌های کبدی چه از نوع ساده و چه از نوع انگلی در اکثر موارد بدون علامت بوده و به ندرت مشکلی برای مبتلایان ایجاد می‌کنند و تأثیری بر زندگی افراد ندارند.

شفاآنلاین:سلامت>یک فوق تخصص گوارش و کبد، نسبت به مشکلاتی که کیست های کبدی برای افراد مبتلا ایجاد می کنند، توضیحاتی داد.

به گزارش شفا آنلاین:سید موید علویان، با عنوان این مطلب که کیست کبدی در حدود ۴ درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند و در اکثر موارد خوش خیم است، گفت: کیست‌ها، کیسه‌های غیر طبیعی با محتوای مایع در کبد هستند که به دو شکل ساده و انگلی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: کیست ساده در نتیجه یک ناهنجاری در مجاری صفراوی ایجاد می‌شود و در آن صفرا جمع می‌شود. برخی از این کیست‌ها از دوران کودکی بوده و تا بزرگسالی بی علامت هستند و به طور اتفاقی و در سونوگرافی یافت می‌شوند.

علویان ادامه داد: در برخی شرایط کیست کبدی به صورت متعدد و همراه با کیست‌هایی در کلیه‌ها بوده که منشأ کاملاً ژنتیکی دارد.

وی افزود: و اما کیست انگلی یا هیداتیک در نتیجه انگلی به نام اکینو کوک ایجاد می‌شود. این کیست در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود و از جمله کبد شایع‌ترین محل ابتلاء است. بیماری در مناطق روستایی و در محل‌هایی که سگ و گوسفند زندگی می‌کنند و در نتیجه مصرف غذای آلوده دیده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: کیست‌های کبدی چه از نوع ساده و چه از نوع انگلی در اکثر موارد بدون علامت بوده و به ندرت مشکلی برای مبتلایان ایجاد می‌کنند و تأثیری بر زندگی افراد ندارند.

وی افزود: در موارد نادر که کیست‌های کبدی بزرگ شده و به ارگان‌های دیگر در شکم فشار وارد می‌کنند، فرد از احساس سنگینی، نفخ شکم و درد در قسمت فوقانی شکم شکایت می‌کند.

علویان ادامه داد: تشخیص علت بیماری با انجام آزمایشات کامل خونی و انگلی و در برخی موارد سی تی اسکن شکم است.

وی افزود: در موارد کیست‌های کوچک کبدی نیازی به درمان نیست. در مواردی که علل انگلی به اثبات رسید، استفاده از داروهای ضد انگلی توصیه می‌شود. در برخی شرایط انجام جراحی ضرورت پیدا می‌کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هنوز علل بزرگ شدن کیست‌های کبدی ناشناخته مانده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: