کد خبر: ۳۴۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 03
وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز بهورز؛
محمدرضا ظفرقندی در پیامی به مناسبت روز بهورز، این روز را فرصتی برای تقدیر از گروهی از تاثیرگذارترین کارکنان نظام سلامت و تربیت کنندگان آنها دانست.
شفاآنلاین:سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهورزان، ستون‌های اصلی سلامت و رفاه برای آحاد جامعه روستایی و نسل‌های آینده‌ هستند.

به گزارش شفا آنلاین: محمدرضا ظفرقندی در پیامی به مناسبت روز بهورز، این روز را فرصتی برای تقدیر از گروهی از تاثیرگذارترین کارکنان نظام سلامت و تربیت کنندگان آنها دانست.

دوازدهم شهریور ماه که مصادف است با روز بهورز فرصتی است تا از گروهی از تاثیرگذارترین کارکنان نظام سلامت و تربیت کنندگان آنها تقدیر نماییم. کسانی که با تلاش‌های بی‌وقفه و دلسوزانه خود، ستون‌های اصلی سلامت و رفاه برای آحاد جامعه روستایی و نسل‌های آینده‌اند.

ظفرقندی ادامه داد: بهورزان گروهی بی جایگزین برای تضمین دسترسی به خدمات پایه سلامت در روستاها و مناطق دور افتاده و محرومند. با آموزش و آگاهی بخشی آنهاست که جامعه روستایی می‌تواند توانمندتر با حفظ و ارتقای سلامت، زندگی پربار و مسرت آمیزی داشته باشد. اعتماد عمیق جامعه به بهورزان به دلیل نزدیکی فرهنگی، درک شرایط مردم و زندگی در بطن روستا و در میان مردم، ویژگی‌های بی‌نظیر آنهاست که موجب پذیرش اجتماعی، دسترسی و اثربخشی بالای خدمات و کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.

اعتماد عمیق جامعه به بهورزان به دلیل نزدیکی فرهنگی، درک شرایط مردم و زندگی در بطن روستا و در میان مردم، ویژگی‌های بی‌نظیر آنهاست

وی تصریح کرد: بهورزان، با هوشمندی، دانش، عشق و تعهد به جهان نشان دادند که تا چه حد مهر و مراقبت در پهنه گسترده و متنوع روستا نشینان ایران بی‌انتها، زنده و پویاست. از صمیم قلب از تلاش بی‌نظیر بهورزان سپاسگزارم و از اینکه این فرصت را دارم که حامی آنها در مجاهدت بزرگشان باشم به درگاه ایزد منان شکرگزارم.

بهورزان، ستون‌های اصلی سلامت و رفاه برای آحاد جامعه روستایی


پیام تبریک مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت به مناسبت روز بهورز

دکتر فرشیدی، معاون بهداشت و دکتر علی پور، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پیام های جداگانه ای فرا رسیدن روز بهورز را تبریک گفتند.

در متن پیام معاون بهداشت وزارت بهداشت آمده است:روز دوازدهم شهریور ماه که به مناسبت سال‌روز افتتاح نخستین خانه بهداشت به عنوان روز بهورز نام‌گذاری شده نمادی است از جشن نظام سلامت در خدمت‌رسانی عمیق و همه‌جانبه به آحاد مردمی که در مناطق روستایی میهن ما زندگی می‌کنند. در میان دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور و هم‌چنین صاحب‌نظران و آگاهان مراجع و سازمان‌های جهانی و هم‌چنین در پایگاه‌های معتبر علمی هرگاه سخن از کارایی، عدالت و پاسخ‌گویی در نظام سلامت کشور ایران مطرح می‌شود نام بهورزان و خانه های بهداشت تداعی و مثال زده می‌شود. 

دکتر فرشیدی در این پیام می افزاید:روح خدمت‌گزاری در نظام شبکه میهن عزیزمان در خانه های بهداشت و بهورزان تبلور یافته است. روز دوازدهم شهریور، فرصتی است برای تقدیر از عملکرد این همکاران پرتلاش و ارج نهادن بر تلاش بی‌نظیر آن‌ها در تضمین سلامت و ایجاد فرصت‌ها برای توسعه اجتماعی در روستاها. هم‌چنین در این روز باید از مربیانی توانمند، پردانش، سرشار از تجربه و آگاه به نیازهای مردم و برنامه‌های سلامت تجلیل نماییم که در یک نظام آموزشی کارامد مبتنی بر شرح وظیفه و جامعه‌نگر در حوزه بهداشت در مراکز آموزش بهورزی و بازآموزی برنامه‌های سلامت اقدام به تربیت بهورزان می‌نمایند. 

در پیام دکتر عباس علی پور، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت نیز آمده است: روز دوازدهم شهریور ماه که به عنوان روز بهورز نام‌گذاری شده فرصتی است تا از تلاش و مجاهدت بی نظیر بهورزان و مربیان آنها قدردانی نماییم. بهورزان افرادی شاخص برخاسته از نهاد روستایند که سال‌های ممتازی از عمر خود را مصروف خدمت به طیف وسیعی از گروه‌های متنوع اجتماع می‌کنند، خدماتی اساسی و به گستردگی سلامت جسم، روان و روح و در تمامی ابعاد پیش‌گیری. بی‌تردید سلامت محور توسعه اجتماعی و عامل اصلی در حس خوشبختی انسان‌هاست.

وی افزود: خدمتگزاران سلامت نیز بر این اساس تضمین کنندگان حقوق فرد و جامعه در برخورداری از یک زندگی پربار و مسرت آمیزند. بهورزان جامعه نگرترین دانش آموخته نظام سلامتند و از این حیث بیش از هر خدمت‌گزار سلامت دیگری جامعه را مرهون خدمات خود مینمایند. با این وصف میتوان به یقین گفت که در مجموعه گروه‌های مختلف ارائه دهنده خدمات، بهورزان یکی از ارزشمندترین سرمایه ها برای تحقق اهداف راهبردی سلامتند. سرمایه‌هایی که هنرشان عجین شدن با زندگی و درک مناسب از فرهنگ و وضعیت زندگی مردم است. 

به گزارش ایرنا، ۱۲شهریور ماه به عنوان روز بهورز نامگذاری شده، در چنین روزی در سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی وهمچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از روستاها دست به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصصاین خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند.

کاهش میزان مرگ و میردر روستا ها، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد، واکسیانسیون کودکان، آموزش مادران و غیره از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد ۳۱ هزار و ۱۴۸ بهورز در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور فعال هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: