کد خبر: ۳۴۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 01
انتصاب معاونان وزارت بهداشت را باید مهم‌ترین برنامه کاری ظفرقندی در پیشبرد اهداف حوزه سلامت دانست. در این بین، سازمان غذا و دارو را باید چالش‌زاترین حوزه سلامت دانست.
شفاآنلاین:سلامت>شاید در بین همه معاونت‌های وزارت بهداشت، انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو را باید مهم‌ترین تصمیم وزیر بهداشت تلقی کرد. زیرا، این سازمان را می‌توان پاشنه آشیل حوزه سلامت تلقی کرد.

دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک

به گزارش شفا آنلاین:سه قلم کالای سلامت محور که شامل دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک است؛ می‌تواند سایر اقدامات و برنامه‌های حوزه سلامت را تحت الشعاع خود قرار دهد. زیرا، دارو را باید در کنار تجهیزات و ملزومات مصرفی، حیاتی ترین نیاز بیماران دانست که هر گونه اختلال در روند تأمین آنها، می‌تواند نظام سلامت را وارد بحران کند. همچنین، دسترسی به شیرخشک برای خانواده‌های دارای نوزاد، از دیگر دغدغه‌های وزارت بهداشت تلقی می‌شود که در رأس آنها، سازمان غذا و دارو باید پاسخگوی مشکلات و کمبودها باشد.

بر همین اساس، انتصابات وزیر بهداشت در حوزه بهداشت، درمان، تحقیقات و فناوری، آموزش و…، در یک کفه ترازوی انتخاب وزیر بهداشت قرار می‌گیرند و رئیس سازمان غذا و دارو، در کفه دیگر انتخاب ظفرقندی است.

پرهیز از گزینه‌های مردودی

شاید انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو، به دلیل مباحث مالی و اقتصادی که در درون خود دارد، باعث شده با حرف و حدیث‌هایی همراه باشد. به طوری که همواره از مافیای دارو سخن به میان می‌آید، از واردات تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخل، صحبت می‌شود و به طور کلی، اگر سازمان غذا و دارو را از وزارت بهداشت جدا کنیم، تنها جایی که می‌تواند مباحث مالی به همراه داشته باشد؛ نهاد هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران است.

بنابراین، انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو از حساسیت‌های خاص خودش برخوردار است و از همین رو، دست اندکاران و فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی؛ اصرار دارند که وزیر بهداشت در انتخاب سکاندار حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، سراغ گزینه‌های مردودی نرود. زیرا، در روزهای اخیر، اسامی در سایت‌های حوزه سلامت دست به دست می‌شود که انتخاب مجدد آنها می‌تواند برای وزیر بهداشت، چالش زا باشد.

این در حالی است که با انتخاب گزینه واجد شرایط مدیریت سازمان غذا و دارو، می‌توان توقع داشت که نیمی از امور وزارت بهداشت در مسیر اصلی خود قرار بگیرد و از این حیث، وزیر بهداشت می‌تواند فارغ از استرس‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، به سایر امور حوزه سلامت مشغول شود.

انتخاب معاون بهداشت، برای اجرای مهم‌ترین برنامه حوزه سلامت که برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. انتخاب معاون درمان، برای رفع موانع و چالش‌های عدالت در سلامت با دسترسی همگان به امکانات درمانی در نقاط مختلف کشور و…، از دیگر معاونت‌های مهم وزارت بهداشت هستند.

همچنین، معاونت تحقیقات و فناوری اطلاعات، معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و دانشجویی، معاونت حقوقی و امور مجلس و…، از دیگر گزینه‌های انتصابات در وزارت بهداشت هستند.

در همین حال، سایر حِرف و رشته‌های حوزه سلامت، انتظاراتی از وزیر بهداشت دارند و آن، انتخاب معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه از همه گروه‌های حوزه سلامت است. به طوری که شورای هماهنگی رشته‌های پیراپزشکی، از ظفرقندی درخواست کرده است در انتصاب معاونان و مدیران کل وزارت بهداشت، رؤسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مؤسسات تابعه وزارت بهداشت تنها به اساتید بالینی بسنده نشده و از توان همه گروه‌های حوزه سلامت به ویژه جامعه پیراپزشکی و در کل از نمایندگان سایر جوامع علوم پزشکی نیز استفاده شود./مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: