کد خبر: ۳۴۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024June 24
شروع تابستان و روزهای گرم سال، همواره با شیوع برخی بیماری‌ها همراه است که تب کنگو، یکی از بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است.
شفا آنلاین:سلامت> تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که هر سال شاهد مواردی از ابتلا به این بیماری در کشور هستیم. ذبح سنتی دام و تماس با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح یکی از راه‌های ابتلای انسان به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است. در این روزهای گرم سال که همزمان شده با سفر معنوی حج ابراهیمی، شاهد نذورات خانواده‌های حجاج و ذبح دام برای استقبال از آنها هستیم که این موضوع می‌تواند موجبات نگرانی از انتقال بیماری تب کریمه کنگو را رقم بزند.
به گزارش شفا آنلاین محمدرضا سهرابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان این مطلب که برخی افراد در بسیاری از نقاط کشور باوجود تمام هشدارها و اطلاع‌رسانی‌ها اقدام به خریداری دام زنده از محل‌های غیرمجاز و ذبح آن به صورت سنتی می‌کنند، گفت: متاسفانه این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار می‌گیرند.
وی افزود: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو، علامت و نشانه خاصی در دام ندارد بنابراین نمی‌توان از ظاهر دام به وجود بیماری پی برد.
سهرابی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در فصول گرم سال گفت: قصابان، ذبح‌کنندگان دام، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه‌دار به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند بنابراین حتما باید به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی توجه جدی داشته باشند.
وی افزود: یکی دیگر از راه‌های انتقال تب کریمه کنگو، توسط کنه‌هایی است که روی بدن دام‌های آلوده به ویروس (گاو، گوسفند و بز) زندگی می‌کنند و از طریق گزش می‌توانند منجر به ابتلای انسان به بیماری شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به هموطنان توصیه کرد که هنگام طبیعتگردی یا سفر به مناطق روستایی از تماس با هر نوع دام خودداری کرده و از له کردن و کشتن کنه‌ها با دست پرهیز کنند.
سهرابی تماس غیرایمن با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو را از دیگر راه‌های انتقال بیماری برشمرد و تاکید کرد: کارکنان بهداشتی و درمانی و مراقبان در صورت مواجهه با بیمار مبتلا به این بیماری ضمن اجتناب از تماس با خون و ترشحاتش باید نکات بهداشتی را حتما رعایت کنند.
نشانه‌های اولیه تب کریمه کنگو، شامل بروز ناگهانی تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی است و در صورت عدم مراجعه زودهنگام بیمار به مراکز درمانی، علائم وخیم‌تر شده و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می‌کند.
فردی که در طول دو هفته اخیر در مناطق روستایی اقامت داشته یا در تماس مستقیم با لاشه و ترشحات دام تازه ذبح شده بوده، در صورت بروز علائم مذکور یا سابقه گزش توسط کنه باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: