کد خبر: ۳۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 15
شفا آنلاين- نیاز جنسی یکی از نیازهایی است که بعد از رسیدن به سن بلوغ، در انسان بروز پیدا می کند. مسلما خداوند متعال برای پاسخگویی به این نیاز، همانند نیازهای دیگر روش مناسبی در نظر گرفته است که این روش ازدواج است.
اما متاسفانه با توجه به شرایط جامعه امروز، ازدواج برای بسیاری از جوانان مشکل شده و در نتیجه سن ازدواج در کشور بالا رفته است به همین خاطر راه درست پاسخگویی به نیاز جنسی جوانان با موانعی مواجه شده است و ممکن است برخی از جوانان برای رفع نیاز خود از راه های نادرست اقدام کنند. یکی از این راه ها "خودارضایی" است که نه تنها در دین اسلام حرام شمرده شده بلکه به گفته پزشکان دارای تبعات روحی و جسمی بیشماری است. در تعریف خودارضایی می توان گفت عملی است که در آن فرد از راه های گوناگون به تحریک خود می پردازد تا به اوج لذت جنسی برسد.

می توان گفت مهمترین آسیبی که این عمل به انسان وارد می کند این است که انجام آن بعد از مدتی به صورت عادت درآمده و فرد به انجام خودارضایی معتاد می شود و این امر می تواند عوارض آن را تشدید کند.

به گزارش شفا آنلاين، با داریوش عشقی، کارشناس مذهبی و کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی و اکبر رهنما، متخصص مسایل جنسی و دانشیار تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد در مورد آثار خود ارضایی بر سلامت روح و جسم فرد گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

چرا خودارضایی حرام است؟

داریوش عشقی با تاکید بر اینکه خودارضایی در دین اسلام شدیدا نفی شده است، گفت: خداوند برای پاسخگویی به نیازهای هر عضوی که آفریده، راهکارهای طبیعی خلق کرده است و اگر انسان راهکاری غیر از این راهکارها برای رفع نیازهای خود برگزیند نامشروع و خلاف است. آیاتی وجود دارند که در آن خودارضایی به صراحت حرام شمرده شده است زیرا این عمل باعث آسیب های متعدد روحی و جسمی برای انسان می شود.

این کارشناس مسایل مذهبی تاکید کرد: این به معنی نیست که فرد مالک بدن خود نیست، اما همانطور که آسیب رساندن به اعضای دیگر گناه محسوب می شود، این عمل هم به دلیل آسیب هایی که به روح و جسم فرد وارد می کند حرام است.

ازدواج کردن؛ بهترین راهکار برای رفع نیاز جنسی

عشقی با بیان اینکه بهترین راهکار برای رفع نیاز جنسی، ازدواج کردن و برقراری رابطه جنسی با همسر است، اظهار کرد: امر ازدواج بارها توسط پیامبر و اهل بیت تاکید شده است و اگر امکان ازدواج برای فردی وجود ندارد بهتر است با توجه نکردن به مسائل شهوت برانگیز سعی کند، خود را کنترل کند.

تبعات خودارضایی

این کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی در ادامه درمورد آثار خودارضایی توضیح داد: آثار جسمی ای که برای خودارضایی مطرح شده است شامل مواردی مانند کاهش بینایی، ضعف جسمی، کندی تفکر و... می شود که برخی از این آثار ثابت شده و برخی دیگر خیر. اما انجام این عمل و آثار آن باعث ضعف شخصیت و در نتیجه مدیریت فرد می شود. برای مثال مرد متاهلی که در زمان مجردی خودارضایی کرده و انجام این عمل تبدیل به عادت شده است، اقتدار و مردانگی خود در امور زندگی را از دست می دهد.

عشقی ادامه داد: انجام خودارضایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی روح و روان فرد تاثیر منفی می گذارد، زیرا سیستم تولید منی با همه اعضای بدن در ارتباط است و همین باعث بروز فشار هنگام خود ارضایی در قسمت های مختلف بدن می شود. ممکن است برخی افراد گمان کنند ارضا شدن به تنهایی با ارضا شدن با شریک جنسی تفاوتی ندارد و فشاری که بر بدن وارد می شود به یک میزان است اما باید گفت این تصور اشتباه بوده و میزان فشاری که به مغز و قلب هنگام خودارضایی وارد می شود بیشتر است.

این کارشناس مذهبی درمورد آسیب های غیر مستقیم خودارضایی بر روی روان و شخصیت فرد توضیح داد: فشاری که هنگام خودارضایی به قلب و مغز افراد وارد می شود باعث می شود فرد بعد از یک مدت قاطعیت خود هنگام تصمیم گیری را از دست بدهد.

وی به مشکل " زودانزالی" به عنوان آسیب دیگر خودارضایی اشاره کرد و افزود: به دلیل فشاری که هنگام خودارضایی به سیستم مغزی وارد می شود، فرد دچار زودانزالی خواهد شد و همین امر باعث بروز مشکل در ارتباط با شریک جنسی شده و فرد مجبور به مصرف دارو می شود که معمولا پاسخگو نیست و اثر ندارد. با توجه به اینکه مشکل داشتن در ارتباط جنسی یکی از ریشه های مشکلات زوجین در زندگی مشترک است، زودانزالی که نتیجه خودارضایی افراد است می تواند یکی از عوامل جدایی زوجین باشد.

عواقب خودارضایی در مردها

وی با اشاره به تفاوت مردان و زنان در نحوه ارضا شدن، اظهار کرد: یکی از تفاوت های ارضا شدن بین خانم ها و آقایان این است که لذت بردن آقایان از طریق بصری حاصل می شود، به همین دلیل آقایان با کمک تخیلات و دیدن تصاویر نامناسب دست به خود ارضایی می زنند. این امر بعد از گذشت مدتی برای آن ها تبدیل به عادت شده و آن ها قادر به ترک این عادت حتی بعد از ازدواج هم نخواهند بود. به همین دلیل بعد از ازدواج از رابطه جنسی با همسر خود لذت نبرده و باز هم تمایل به تماشای فیلم ها و تصاویر نامناسب و مستهجن دارند.

برای جلوگیری از خودارضایی چه باید کرد؟

این کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی درمورد راهکارهای جلوگیری از انجام خودارضایی گفت: اولین، دومین و سومین راهکار برای جلوگیری از انجام خودارضایی، ازدواج است. سخت گرفتن امر ازدواج یکی از بزرگترین معضلات است. خداوند فرموده اند: افرادی که درحال افتادن به گناه هستند، ازدواج کنند تا من از فضل خودم آن ها را بی نیاز کنم. متاسفانه جوانان به این فرمایش خدا اعتماد نمی کنند، در صورتی که اگر پدر آن ها این حرف را بزند حتما قبول خواهند کرد اما به ضمانت خدا توجه نمی کنند.

عشقی با تاکید براینکه بیکاری بدترین معضل برای افراد است گفت: بیکاری و وقت آزاد بیش از حد می تواند برای افراد و مخصوصا جوانان مشکل ایجاد کند. افرادی که وقت خود را با درس، ورزش، کار و تفریحات مناسب پر می کنند دیگر وقتی برای فکر کردن به موضوعات نامناسب که باعث تحریک آن ها می شود را ندارند. حتی یک برنامه ریزی مناسب برای تنظیم ساعت خواب و بیدار نماندن بیش از حد در شب هم می تواند جوان را از انجام این امر دور کند.

وی گفت: البته دوری ازعوامل تحریک کننده مانند عکس و فیلم های مستهجن و مجالس نامناسب هم می تواند به جوانان کمک کند از انجام خودارضایی دوری کنند.

انجام خودارضایی در هر دو جنسیت آسیب رسان است

در ادامه اکبر رهنما، متخصص مسایل جنسی، با تاکید بر اینکه آسیب های خود ارضایی به عوارض جسمی محدود نمی شود گفت: آمارها حاکی از آن است که انجام خودارضایی هم در دختران و هم در پسران بالا است و بیشترین عوارض آن در هر دو جنسیت روانی است. برای مثال تحقیقات نشان داده است که از آنجائی که انجام خودارضایی در پسران نیازمند تجسم صحنه های جنسی است، همین امر باعث بروز فشار روانی در آن ها و در نتیجه احساس خستگی، کوفتگی، سردرد، اعصاب خردی، بداخلاقی و... می شود.

دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد با بیان اینکه انجام خودارضایی بعد از مدتی تبدیل به عادت می شود، ادامه داد: بعد از مدتی فرد تبدیل به خودارضاکننده حرفه ای شده و همین امر باعث می شود فرد دچار خستگی مداوم شود. از طرف دیگر ذهن فرد دائما مشغول به تجسم صحنه های نامناسب شده و یکی از عواقب اشتغال ذهن افت تحصیلی در محصلان و نوجوانان است.

خودارضایی تجاوز به حریم و حقوق شخصی خود فرد است

وی ادامه داد: خودارضایی به نوعی تجاوز به حریم و حقوق شخصی خود فرد است.زیرا فرد خودش را مورد تمتع جنسی قرار می دهد و بر اساس دین اسلام هیچ فردی حق آسیب رساندن به جسم خود را ندارد.

افرادی که خودارضایی می کنند بعد از مدتی درونگرا و گوشه گیر می شوند

رهنما با بیان اینکه عارضه دیگر خودارضایی درونگرا شدن فرد است، افزود: افرادی که خود ارضایی می کنند بعد از مدتی درونگرا و گوشه گیر و دچار ضعف اعتماد به نفس شده و در برقراری ارتباط با دیگرا دچار ضعف می شوند. نتیجه ضعف برقراری ارتباط با دیگران افسردگی و در موراد حاد اقدام به خودکشی است. زیرا هنگامی که فرد با فرد دیگری ارتباط جنسی برقار می کند، با دنیای دیگر ارتباط برقرار می کند.

این متخصص مسایل جنسی ادامه داد: آستانه تحریک فردی که دائما اقدام به خودارضایی می کند بالا رفته و دیگر با مواردی که قبلا ارضا می شد، ارضا نمی شود، بنابراین هنگامی که این فرد در آینده ازدواج کند دچار زودانزالی شده و در برقراری رابطه جنسی به صورت طبیعی با مشکل مواجه می شود. همچنین ممکن است فرد دچار بیماری جنسی شود و خودارضایی را به برقراری رابطه جنسی با فرد دیگر ترجیح دهد.

وی ادامه داد: انجام خودارضایی باعث بروز بیماری های مقاربتی یا مشکلات مجاری ادرار و دستگاه آلت تناسلی می شود.

احساس گناه و شرمندگی

وی به بعد دینی انجام خودارضایی اشاره کرد و گفت: فردی که خوداراضایی می کند دچار احساس گناه و شرمندگی می شود. زیرا وجدان فرد بیدار است و دائما به فرد نهیب می زند که اقدامی که انجام می دهد خلاف قانون طبیعت است.

این متخصص مسایل جنسی تاکید کرد: از طرف دیگر بها دادن به صحنه های مستهجن و عادی شمرده شدن آن در فضای خانواده باعث بلوغ زودرس افراد شده و از طرف دیگر بالا رفتن سن ازدواج باعث ایجاد شکافی شده است که برای جامعه بسیار آسیب زا است.

چه باید کرد؟

رهنما در ادامه درمورد راهکارهای مناسب برای برخورد با خودارضایی توضیح داد: اولین راهکار برای برخورد با این موضوع آموزش صحیح امور جنسی است. متاسفانه در کشور ما آموزش مسائل جنسی تابو شده است و نه در نهادهای رسمی و نه در نهادهای غیر رسمی آموزش درستی در این مورد ارائه نمی شود.

وی به افزایش ارتباط والدین با فرزندان تاکید کرد و گفت: افزایش ارتباط سالم والدین و مربیان با نوجوانان برای جلوگیری از تمایل نوجوان به خودارضایی موثر است. اگر محدودیت بیش از اندازه باشد نگاهی که نوجوان به جنس مخالف خود دارد فقط نگاه جنسی است و باز گذاشتن بیش از حد فضا برای نوجوانان باعث انحراف آن ها به سمت مسائل جنسی می شود.

دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد به نقش آگاهی بخشی مناسب تاکید کرد و گفت:با توجه به اینکه سن بلوغ در کشور پایین امده است باید به نوجوانان به صورت مناسب آگاهی داده شود. زیرا هنگامی که فرد برای اولین بار با این مضوع مواجه می شود میان یک تعارض قرار می گیرد. هم موضوع برایش عجیب است و هم جالب. اگر آگاهی درست به وی داده شود بهتر می تواند این تعارض را برطرف کند.





شفقنا



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
1
بحث تون علمی نیست ودلیل قانع کننده ای برای عدم خود ارضایی ارایه ندادید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: