کد خبر: ۳۴۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 08
مردم هم آزاد هستند از هر برندی خرید کنند. اما خانوارها آگاه باشند که در این طرح باید خودشان قیمت مبنای سبد را پرداخت کنند که برای جذب این ۲۲۰ هزار تومان باید کل سبد را خریداری کنند.
شفاآنلاین>سلامت>مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نیز با استقبال زیادی روبرو بوده است، گفت: بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان منابع به روی سفره مردم نشسته و به عبارتی خانوارها مشمول استفاده از آن هستند. علاوه بر آن، کارخانجات مواد غذایی نیز رونق پیدا کرده و با این طرح جلوی رشد نقدینگی نیز گرفته شده است.
به گزارش شفاآنلاین: یحیوی با اشاره به اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک که از ۱۸ بهمن‌ماه و در آستانه دهه فجر آغاز شد، بیان کرد: در طرح فجرانه الکترونیک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان است که از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.با این حساب یک خانواده ۴ نفره مجموعا با یارانه نقدی و یارانه تشویقی مبلغ ۲ میلیون و ۴۸۰ هزارتومان در روزهای آینده دریافت خواهند کرد.

به گفته وی، از زمان اجرای طرح فجرانه دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع صرف کرده که این رقم همان اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی است.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، مرحله دوم طرح فجرانه را از ۱۸ اسفندماه اجرا می‌کند، توضیح داد: در طرح فجرانه هر کالا اعتبار خاص خود را دارد.مردم هم آزاد هستند از هر برندی خرید کنند. اما خانوارها آگاه باشند که در این طرح باید خودشان قیمت مبنای سبد را پرداخت کنند که برای جذب این ۲۲۰ هزار تومان باید کل سبد را خریداری کنند.

یحیوی با بیان اینکه طرح فجرانه الکترونیک طی سه دوره و از ۱۸ هر ماه اجرا می‌شود، گفت: خانوارها بدانند می‌توانند خرید خود را براساس این طرح از هجدهم تا پایان روز هفدهم ماه بعد خرید کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ایجاد صف‌های طولانی و تخلف برخی فروشگاه و راندن مردم به حاشیه شهر برای خرید و استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک، ادامه داد: در ابتدای اجرای طرح، سوء استفاده و تخلفاتی صورت گرفت و چندین فروشگاه تخلف کردند که طی سه روز ابتدایی اجرای طرح، این فروشگاه‌ها شناسایی و مسدود شدند و امکان فروش کالابرگ از آنها گرفته شد.

به گفته یحیوی،‌ در حال حاضر در این طرح ۲۱۰ هزار فروشگاه و دو فروشگاه بزرگ اینترنتی همچون اسنپ مارکت و دیجی کالا متصل به شبکه هستند که خدمات کالابرگی ارائه می‌دهند.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در طرح فجرانه ۴۴ هزار میلیارد تومان کالا خرید شده است، گفت: برخی فروشگاه‌ها تخلفاتی داشتند؛ به طور مثال مردم را مجبور به خرید از برند خاصی می‌کردند که این موضوعات تخلف است و خانوارها با شماره‌گیری ۱۲۴ وزارت صمت می‌توانند آن را گزارش کنند. در صورت گرانفروشی نیز شهروندان باید تخلف فروشگاه را به سازمان تعزیرات گزارش دهند.

استعلام یارانه تشویقی با این کد دستوری


یارانه فجرانه و استعلام آن با کد دستوری، یکی از سوالاتی است که هم اکنون ۶۰ میلیون ایرانی با آن مواجه اند.

کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* میزان اعتبار باقی‌مانده را برای کالابرگ فجرانه به شما نشان می‌دهد. این در حالی است که از طریق برنامه کاربردی شما نیز می توان اعتبار یارانه فجرانه را چک کرد.

یارانه نقدی تشویقی و اقلام آن


به گفته مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یارانه فجرانه «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

سیدرضا یحیوی در مورد اقلام یارانه فجرانه گفت: سبد ۱۱ قلمی یارانه فجرانه برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد در نظر گرفته شده که شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است. مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم است که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ادامه داد: این سبد ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان به قیمت امروز است که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

یحیوی در مورد زمان شارژ این یارانه گفت: بین ۱۸ تا ۲۰ هر ماه کارت‌های سرپرستان خانوار تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شارژ می‌شود.

یارانه تشویقی ادامه دارد؟


به گفته مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح فجرانه به مدت سه ماه بوده که اجرای آن، از ۱۸ بهمن‌ماه شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت‌ ماه ادامه دارد.

یحیوی با اشاره به اینکه نیازی نیست افراد به صورت یکجا اعتبار خود را خرید کنند، ادامه داد: مشمولان یارانه فجرانه می‌توانند طی یک ماه و به مرور، با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح خریدشان را انجام دهند.

یارانه تشویقی و گوشت گرم؟


مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد خرید اقلام یارانه فجرانه گفت: هر کدام از اقلام تعریف شده در سبد غذایی اعتبار تشویقی مشخصی دارند که در صورت خرید تنها اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد.
یحیوی مثال زد: یک خانوار می‌تواند هر نوع مرغ، حتی مرغ‌های بسته‌بندی تکه‌شده خریداری کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. حتی افراد می‌توانند به جای خرید گوشت یخ زده که در سبد غذایی ۱۱ قلمی تعریف شده، گوشت گرم خریداری کنند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند که دولت قیمت مبنای گوشت یخ زده در سال ۱۴۰۱ را در نظر گرفته و مابه التفاوت قیمت گوشت یخی و گوشت گرم را باید خودشان پرداخت کنند.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک گفت: این طرح در آغاز به دلیل عدم آشنایی مردم با نحوه اجرای آن مشکلاتی چون طولانی شدن صفهای خرید را موجب شد اما این مسائل با تلاش های انجام شده اینک برطرف شده است.

اسدالله عباسی روز پنجشنبه در اولین جلسه ستاد کالابرگ الکترونیکی استان گیلان افزود: تلاش می کنیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم با توزیع عادلانه اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم؛ رفاه و معیشت دم را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه باید سبک زندگی اصلاح شده و از اسراف و تبذیر جلوگیری شود، افزود: دستگاههای اجرایی ذیربط باید این موارد را در دستور کار قرار دهند و این گونه نباشد که عده ای در مصرف کالاها چنان اسراف کنند که حق جمعی از مردم ضایع شود و تلاش دولت هم بر آن است که با برقراری عدالت، در برخورداری مردم از امکانات توازن ایجاد کرده و بودجه را در مناطق کم برخوردار به گونه ای توزیع کند که همه سود کافی و لازم را ببرند.

وی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی استان را از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم در مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت اعلام کرد و افزود: دولت برای تغذیه سالم اقشار کم درآمد جامعه و جلوگیری از سوء تغذیه، هدف گذاری دقیقی دارد که با اجرای درست آن، نیازهای حداقلی مردم در دسترس خواهد بود.

استاندار گیلان به فرماندارانی که در شهرستان محل خدمت آنها دهستان هایی وجود دارد که به شبکه ملی اعتبار برای استفاده از کالابرگ الکترونیک متصل نشده اند، تاکید کرد: ظرف یک هفته مشکلات موجود را برطرف کنند تا مردم به مایحتاج ضروری و کالاهای مورد نیاز خود دسترسی سهل و آسان داشته باشند.

وی خواستار اعمال نظارت بیشتر از سوی جهاد کشاورزی، تعزیرات، اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر اجرای صحیح طرح نظارت کالابرگ الکترونیکی شد و افزود: دولت در آینده ای نزدیک برنامه های مهم‌تری برای تامین رفاه حال مردم و معیشت آنها دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در این جلسه با بیان اینکه جامعه هدف طرح فجرانه اقشار کم درآمد جامعه هستند، گفت: استفاده از این طرح برای همه مشمولان اختیاری است، در این طرح کارت جدیدی صادر نمی شود و همه کارت های بانکی به نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

سیاوش آقاجانی مرحله مهم و بزرگ طرح کالابرگ الکترونیکی را طرح فجرانه دانست که از ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارها اجرایی شده است.

وی گفت : در این طرح خانوارهای دهک های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید کالابرگ می باشند.

وی تصریح کرد: دراین طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است که مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز از محل یارانه جدید دولت تامین می شود که اعتبار جدید ۲۲۰ هزار تومانی برای هر فرد علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است.

وی اضافه کرد: خانوارهای مشمول طرح می توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار(شما) و یا شماره گیری#۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی مانده اعتبار خود مطلع شوند.

آقاجانی گفت : از زمان اجرای طرح کالابرگ از ۱۳ بهمن سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۳ در استان گیلان یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۴۶ نفر از این طرح بهره مند شدند که ۶۵۲ هزار و ۵۹۵ خانوار در مجموع با یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۶۹۴ تراکنش رقمی معادل ۲۸ هزار و ۲۶ میلیارد و ۸۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۵۱۵ ریال خرید کردند.

وی میزان اعتبار استفاده شده از سوی خانوارها را ۶ هزار و ۶۵۴ میلیارد و ۹۲۰ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۳۰ ریال عنوان کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اظهار کرد: در طرح فجرانه نیز که از ۱۸ بهمن سال ۱۴۰۲ آغاز شد و تا ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ادامه دارد ۳۶۵ هزار و ۵۶۹ خانوار به میزان ۴۲۴ هزار و ۵۸۸ تراکنش داشتند که از این مقدار مبلغ اعتبار استفاده شده توسط خانوارها ۱۹۳ میلیارد و ۹۵۲ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۸۴ ریال و کل خریدی که توسط این خانوارها انجام شد ۲۴ هزار و ۵۶۹ میلیارد و ۸۰۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۳۸ ریال بود.

آقاجانی میزان مشارکت درمرحله اول طرح فجرانه را ۷۶ درصد و در مرحله دوم تا هشتم فروردین۱۴۰۳ را ۴۸ درصد اعلام کرد و افزود: از اثرات مثبت طرح کالابرگ الکترونیکی می توان به حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک های یک تا هفت، حمایت از تولیدات داخلی و نیز اشتغال پایدار، مدیریت و هدفمندکردن نقدینگی به سمت حمایت از تولیدات داخلی و خرید کالا عنوان کرد.

وی، ایجاد رونق اقتصادی در اصناف و فروشگاههای خرد و زنجیره ای، ایجاد رضایتمندی در بین مردم بخصوص اقشار کم درآمد، تلاش برای تغییر عادات و فرهنگ مصرف مواد غذایی جامعه به سمت تامین مواد غذایی اصلی و ریز مغذی ها در جهت بهبود وضعیت سلامت عمومی مردم را از دیگر مزیت های طرح برشمرد.

وی گفت : دهستان هایی که هنوز به شبکه ملی اعتبار متصل نشده اند شامل روستاهای رستم آباد شمالی و کلیشم در رودبار، اشکور سفلی، اشکور علیا و سیارستاق، ییلاق شوییل در رودسر، آلیان و گوراب پس در فومن، مریدان در لنگرود، لیالستان در لاهیجان، سمام و کجید در املش، ییلاقی ارده در رضوانشهر و فرشکی در خمام است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: