کد خبر: ۳۴۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 16
این دارو تولید شرکت داروسازی «مادریگال» (Madrigal ) است و در پی تایید داروی جدید سهام این شرکت در بورس آمریکا ۲۴ درصد رشد کرد.
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا اولین دارو را برای بیماری کبد چرب موسوم به استیاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) تایید کرده و این دارو در فروردین ماه روانه بازار می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: این دارو تولید شرکت داروسازی «مادریگال» (Madrigal ) است و در پی تایید داروی جدید سهام این شرکت در بورس آمریکا ۲۴ درصد رشد کرد. بیماری NASH که بتازگی به عنوان استیاتوهپاتیت متابولیک مرتبط با سوء عملکرد (MASH) تغییر نام یافت، در حدود ۱.۵ میلیون نفر را در آمریکا را درگیر کرده است اما تا کنون هیچ دارو و درمان تایید شده‌ای برای آن وجود نداشت.

«بیل سیبولد» مدیر اجرایی شرکت مادریگال گفت که داروی خوراکی این شرکت تحت نام تجاری «رزدیفرا» (Rezdiffra ) از ماه آوریل (فروردین) در دسترس خواهد بود. برخی تحلیلگران بازار دارو و درمان برآورد کرده‌اند که فروش سالانه این دارو از ۵ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

این شرکت خاطرنشان کرد که داروی جدید برای بیماران مبتلا به NASH با فیبروز کبدی پیشرفته تا مراحل ۲ یا ۳ تایید شده است. علت بروز بیماری NASH‌ بطور کامل شناخته شده نیست اما عمدتا با چاقی ، کم کاری غده تیرویید (hypothyroidism) ، دیابت و سطح بالای چربی خون مرتبط دانسته شده است.

«لورن استیل» مدیر اجرایی سازمان حمایت از بیماران موسوم به «بنیاد کبد آمریکا» گفت: تایید این داروی جدید یک لحظه تاریخی برای بیماران پس از یک رشته ناکامی‌ها در یک دهه گذشته به شمار می‌رود. / ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: