کد خبر: ۳۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 04
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیمایش‌های جدید که نتایج آن در آینده نزدیک به طور کامل منتشر می‌شود، نشان داده است که آمار افسردگی در ایران کمتر از ۳۰ درصد است.
شفا آنلاین>سلامت>حسین فرشیدی، در نشست خبری  در پاسخ به سؤال «ایران» درخصوص اقدامات وزارت بهداشت درباره سلامت روان، افزود: سلامت روان بخش بسیار مهمی از برنامه‌های حوزه بهداشت است. در سال 1402 برنامه‌های متفاوتی را در حوزه سلامت روان انجام دادیم از تغییرات گسترده در اداره کل سلامت روان گرفته تا افزایش مراکز سراج (سلامت روان اجتماعی)، چرا که سلامت روان برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است. سلامت روان، منفک از سلامت جسم نیست و هر اختلالی که در روحیات و افکارمان ایجاد شود، مشکلات و آثاری را بر جسم می‌گذارد. یکی از اقدامات ما در نظر گرفتن روانشناس به نسبت جمعیت جامعه بود که در کنار آن مراکز سراج را گسترش دادیم؛ به طوری که می‌خواهیم در دهه فجر 100 مرکز سراج را که برای سلامت روان است در سراسر کشور افتتاح کنیم.
به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: اگر دانش‌آموزی یا عضوی از خانواده در فکر خودکشی باشد یا دست به این اقدام بزند تمام اعضای خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها، معلم و... تحت غربالگری مراکز ما قرار می‌گیرند تا علت این فکر یا اقدام مشخص و درمان شود.

3 هزار و ۳۰۰ روانشناس در مراکز سراج فعالیت می‌کنند
حامد مصلحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت نیز در این نشست در پاسخ به سؤال «ایران» گفت: افزایش دسترسی به خدمات تخصصی سلامت روان، تکلیفی مهم بر دوش همه کشورهاست. در سال گذشته 2هزار روانشناس در کشور فعال بودند، اما اکنون 3 هزار و ۳۰۰ روانشناس در مراکز ما مشغول فعالیت هستند که این افزایش آمار بسیار چشمگیر است.
مصلحی با اشاره به اینکه غربالگری‌های سلامت روان متعدد و پراکنده‌ای در کشور انجام شده است، اظهارداشت: در خصوص سلامت روان و سلامت اجتماعی 10 غربالگری در شبکه داریم که با تنظیم شدن در حوزه‌های مختلف و با ادغام شدن آنها، تا شش ماه آینده نتایج اعلام می‌شود. وی تاکید کرد: آمارهایی که درباره میزان بالای افسردگی در کشور در فضای مجازی مطرح می شود، صحت ندارد.
به گفته مصلحی، بر اساس تست روانشناختی، باورهای مذهبی از خودکشی پیشگیری می‌کند اما متأسفانه برخی رسانه‌ها به این موضوع بیشتر دامن می‌زنند به طوری که گاه می‌نویسند «مرگ خود خواسته». استفاده از این واژه‌ها در برخی رسانه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت خلاف قانون است چرا که با این واژه‌ها، قبح این عمل می‌شکند.

واردات حدود ۶ میلیون دوز واکسن روتاویروس و پنوموکوک از هند
شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این نشست، درباره واردات واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک گفت: قرارداد خرید ۶ میلیون دوز واکسن‌ از هند شامل 3 میلیون دوز روتاویروس و 3 میلیون پنوموکوک بسته شده است و در مرحله بعد، تولید داخلی این واکسن‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه این واکسن‌ها تأییدیه سازمان غذا و داروی ایران و کشور صادرکننده را دارند، اظهار داشت: با تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ و میر سالانه هزار و ۵۰۰ کودک در کشور جلوگیری می‌شود.
به گفته عرشی واکسن پنوموکوک برای کودکان زیر یک‌سال و روتاویروس برای کودکان زیر ۲ سال تزریق خواهد شد.

آغاز واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک از دهه هجر
در ادامه نشست، دکتر فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درخصوص واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک و آغاز واکسیناسیون کودکان تا پایان سال گفت: عمده بستری کودکان در مراکز درمانی، به علت بیماری‌های گوارشی است و تزریق واکسن روتاویروس، سالانه از بستری ۱۰ هزار کودک جلوگیری می‌کند.
 واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد برنامه واکسیناسیون کشور شده‌اند و به محض ورود این واکسن‌ها، وارد مرحله عملیاتی شده و از یکی از استان‌های جنوبی واکسیناسیون را آغاز می‌کنیم.
وی با بیان اینکه برنامه ریشه کنی هپاتیت سی (C) در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، از راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی در این زمینه در کشور خبر داد.

۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده
دکتر فرشیدی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور گفت: ۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده هستند و بزودی ارتباط الکترونیکی خانواده‌ها برقرار می‌شود.
وی یکی از محورهای برنامه‌های وزارت بهداشت را آموزش و فرهنگ‌سازی توسط تمامی کادر سلامت عنوان کرد و افزود: اقدامات صورت گرفته برای کاهش ناباروری و درمان آن و نیز اجرای طرح نفس برای جلوگیری از سقط جنین، ازجمله این برنامه‌ها است.
فرشیدی گفت: میزان مرگ و میر نوزادان اکنون به ۸.۳ در هزار تولد زنده کاهش یافته و امید به زندگی در زنان از ۵۷ به ۷۸ سال و در مردان از ۵۷ به ۷۶ سال رسیده است.

تصویب
 منشور کرامت مادران باردار
صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، در این نشست از تصویب منشور کرامت مادری خبر داد و گفت: شکایت‌هایی از سوی مادران باردار در زمینه برخی مراکز درمانی و دریافت خدمات وجود دارد که برای رفع مسائل، بزودی منشور کرامت بارداری ابلاغ می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایت‌های مادران باردار است، افزود: اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند بر اساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، بدون نوبت تحت رسیدگی قرار می‌گیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: