کد خبر: ۳۳۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - 2024January 04
گروه بازرگانی- بررسی داده‌های جدید مرکز آمار از رشد ۲۴۲ درصدی قیمت گوشت گوسفندی از شهریور ۱۴۰۰، یعنی زمان آغاز رسمی فعالیت دولت ابراهیم رییسی، تا پایان آذر ۱۴۰۲ حکایت دارد.

شفا آنلاین>اجتماعی>رشد ۲۴۲ درصدی قیمت گوشت گوسفندی در دولت رییسی

به گزارش شفا آنلاین:گروه بازرگانی- بررسی داده‌های جدید مرکز آمار از رشد ۲۴۲ درصدی قیمت گوشت گوسفندی از شهریور ۱۴۰۰، یعنی زمان آغاز رسمی فعالیت دولت ابراهیم رییسی، تا پایان آذر ۱۴۰۲ حکایت دارد.
متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور طی آذر ۱۴۰۲ اخیرا از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که براساس آن تورم گوشت قرمز در بازه ماهانه ۵/۲ درصد و در بازه یک‌ساله (نقطه‌ای) ۶/۱۳۶ درصد بوده است. بدین ترتیب این محصول در شاخص تورم نقطه‌ای پس از گوجه‌فرنگی در رده دوم قرار دارد.
براساس داده‌های مرکز آمار، متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در مناطق شهری ۴۸۳ هزار و ۲۱۸ تومان ثبت شده است. طی آذر ماه حداکثر قیمت این محصول۵۶۵ هزار تومان و حداقل آن ۳۹۰ هزار و ۲۷۷ تومان بود.
اکنون که ۲۷ ماه از زمان آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد، در حالی میانگین قیمت گوشت گوسفندی به ۴۸۳ هزار و ۲۱۸ تومان رسیده که در شهریور ۱۴۰۰، یعنی زمانی که رییسی و تیمش کابینه را تحویل گرفتند، طبق مستندات مرکز آمار، میانگین قیمت این محصول ۱۴۱ هزار و ۳۲۰ تومان محاسبه شده بود. در آن مقطع گران‌ترین گوشت گوسفندی در هر کیلو ۱۶۰ هزار و ۵۹۲ تومان و ارزان‌ترین آن ۱۰۶ هزار و ۹۰۴ تومان قیمت داشت.
با یک حساب کتاب سرانگشتی می‌توان دریافت که از زمان آغار به کار دولت سیزدهم تا پایان آذر ۱۴۰۲ طبق داده‌های رسمی دولت، قیمت گوشت گوسفندی رشد ۲۴۲ درصدی را تجربه کرده است. بدین ترتیب در ۲۷ ماه گذشته قیمت گوشت قرمز به‌طور میانگین هر ماه ۹/۸ درصد رشد داشته است.
حذف گوشت از سفره ۳۵ درصد مردم
جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت سفید قیمت تمام‌شده است، مدت زمان زیادی میزان ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی پایین بود و قیمت کنجاله سویا افزایش چندین برابری داشت و مرغداران برای تداوم تولید، سویا را با قیمت هر کیلوگرم ۳۴ هزار تومان خریداری می‌کردند و از سوی دیگر قیمت جوجه یک روزه شدیدا افزایش پیدا کرده بود و همین مسائل باعث شده تا بسیاری از مرغداران به دلیل عدم توان مالی اقدام به جوجه‌ریزی نکنند و این کاهش جوجه‌ریزی باعث کاهش تولید و نهایتا افزایش قیمت گوشت مرغ شد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت نتوانست با استفاده از واردات گوشت مرغ بازار را کنترل کند و همین موضوع منجر به افزایش قیمت گوشت مرغ شد، عنوان کرد: در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز نیز نهاده‌های دامی و علوفه افزایش قیمت داشته و از سوی دیگر مدتی نیز شاهد صادرات دام زنده بودیم که این باعث شد دامداری‌ها از دام مولد خالی شوند و در حال حاضر، بسیاری از واحد‌های دامداری گاو شیری و پرواری خالی از دام هستند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی بسیاری از دامداری‌های اقدام به پرواربندی گوسفند نمی‌کنند، ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی همانند سال‌های گذشته تسهیلات و نهاده ارزان قیمت در اختیار دامداران قرار نمی‌گیرد و دامداران نهاده‌های مورد نیاز را به صورت آزاد تهیه می‌کنند و این مسائل قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده به ۲۴۵ هزار تومان رسیده و ۳۰ تا ۴۵ درصد نیز ضایعات دارد که باید به این مسائل وجود واسطه‌ها را نیز اضافه کرد، تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت برخی از خانواده‌ها قدرت مالی تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ را ندارند و می‌توانیم بگوییم گوشت قرمز از سفره ۳۵ درصد از خانواده‌ها حذف شده است.
گوشت یا چربی تنظیم بازار در فروشگاه‌ها
در حالی که رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال ورود دولت به خرید دام است به نظر می‌رسد باید نقش نظارتی‌اش را در برخی فروشگاه‌ها بیشتر کند که چربی گوسفند به جای گوشت به مردم فروخته نشود.
محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود درخصوص بررسی دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: با توجه به افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز در بازار مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام هرچه سریع‌تر دام مازاد عشایر و دامداران را با قیمت مناسب خریداری و گوشت آن را به بازار عرضه کند.
نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ورود وزارت جهاد کشاورزی به بازار و خرید دام مازاد دامداران واسطه‌ها حذف می‌شوند و قیمت تمام شده گوشت قرمز کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر نیازی به افزایش میزان واردات گوشت قرمز وجود ندارد و با خرید دام مازاد می‌توان عرضه به بازار در راستای کاهش قیمت گوشت قرمز را مدیریت کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مقرر شد معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گزارش مکتوبی از وضعیت گوشت قرمز به کمیسیون کشاورزی ارائه کند، عنوان کرد: مکاتبه‌ای با رییس‌جمهور در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز انجام داده‌ایم و خرید دام مازاد دامداران و عشایر نیز پیشنهاد منطقی محسوب می‌شود.
عسکری در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که چندی است مرغ‌های ترکیه‌ای با وزن غیر‌متعارف و معمول استاندارد ( ۲ کیلو) در مجموعه‌های شیرین عسل توزیع می‌شود در کنار آن نیز گوشت‌هایی تحت عنوان گوشت‌های تنظیم بازار به مردم فروخته می‌شود که تنها روی بسته‌ها شکل گوشت قرمز بوده و حداقل بیش از نیمی از آن چربی است.
یک فروشنده فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره چرایی وجود بیش ‌از حد چربی در بسته‌های موسوم به تنظیم بازار گفت: بسته‌های اولیه که از تبریز می‌آمد گوشت‌های باکیفیتی داشت اما این بسته‌های جدید از کشتارگاه‌های قزوین به تهران می‌رسد و متاسفانه کیفیت آنها خوب نیست.
به نظر می‌رسد وزیر جهاد و وزارت بهداشت به جای گوش دادن به توصیه رییس کمیسیون جهاد کشاورزی به ورود انتخاباتی به خرید دام باید به مقوله مهم نظارت ورود کرده و به جای خرید دام به قراردادهای تامین و توزیع گوشت با بخش خصوصی و نظارت بر سیستم توزیع گوشت‌های موسوم به تنظیم بازار نظارت داشته باشد تا به نام گوشت، چربی گوسفند به مردم فروخته نشود. / جهان صنعت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: