کد خبر: ۳۳۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 07
دیابت و پرفشاری خون را می‌توان دو بیماری خاموش و در عین حال خطرناک نام نهاد که اگر به موقع تشخیص داده نشوند عوارض آنها می‌تواند بسیار سنگین و شاید جبران ناپذیر برای نظام سلامت کشور خواهد بود.

شفا آنلاین>سلامت>اجرای پویش ملی سلامت، از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ با هدف تشخیص و کنترل دو بیماری مهم دیابت و پرفشاری خون در افراد بالای ۱۸ سال در کشور آغاز شده است.

 به گزارش شفا آنلاین:دیابت و پرفشاری خون را می‌توان دو بیماری خاموش و در عین حال خطرناک نام نهاد که اگر به موقع تشخیص داده نشوند عوارض آنها می‌تواند بسیار سنگین و شاید جبران ناپذیر برای نظام سلامت کشور خواهد بود.

بر همین اساس وزارت بهداشت تصمیم گرفت با اجرای پویش ملی سلامت به دنبال شناسایی افراد مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در جمعیت بالای ۱۸ سال کشور باشد.

این پویش که از ۲۰ آبان آغاز شده است تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ ادامه دارد و در این مدت هموطنان بالای ۱۸ سال می‌توانند از خدمات رایگان مراکز بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و… برای کنترل فشارخون و و تشخیص دیابت استفاده کنند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این خصوص گفت: با یکبار سنجش اندازه فشارخون و قند خون به دنبال شناسایی افراد مشکوک هستیم تا این افراد را پس از شناسایی به شکل مؤثر تحت درمان قرار دهیم و با پیگیری مداوم و فعال از طریق مراقبان سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به کار هستند بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار می‌دهیم.

علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به اهمیت اجرای پویش ملی سلامت گفت: مهم‌ترین نقش این پویش آگاهی بخشی به افرادی است که از دو عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و فشارخون خبر ندارند و با شرکت در این غربالگری و پیشگیری و درمان این دو بیماری می‌توانند از عوارض ناشی از آن، مانند نارسایی کلیه، عوارض چشمی، سکته‌های قلبی و مغزی و…، پیشگیری کنند.

وی از شهروندان خواست از فرصت خدمات رایگان مراکز بهداشت به نفع سلامت خود استفاده کنند و افزود: در سطح استان تهران ۲ هزار خانه، مرکز و پایگاه سلامت و در شهر تهران یک هزار مرکز، خانه و پایگاه سلامت فعالیت دارد که نزدیک منازل شهروندان است. افراد با مراجعه به این مراکز می‌توانند از خدمات رایگان این مراکز بهره مند شوند.

اعزام تیم‌های سیار غربالگری

محمدرضا سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با اشاره به گستره و مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب گفت: یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب هستند و انتظار داریم ۵۳۰ هزار نفر از این جمعیت در این پویش شرکت کنند، بر اساس آمار "سامانه سیب" تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کل کشور در این طرح شرکت کرده‌اند و این آمار در حوزه مرکز بهداشت جنوب، حدود هزار و ۱۰۰ نفر است و با توجه به مهلت باقی مانده تا پایان پویش پیش بینی می‌شود که به هدف مورد انتظار برسیم.

وی با اشاره به پایگاه‌های سیار غربالگری فشارخون و دیابت در مراکز مختلف افزود: افزون بر پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، تیم‌هایی را به مرکز اداری، آموزشی و فرهنگی اعزام می‌کنیم تا این خدمت به افراد بالای ۱۸ سال ارائه شود.

پیگیری افراد مشکوک به دیابت و فشارخون

آزیتا کریمی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص نحوه پیگیری افراد مشکوک به دیابت و پرفشاری خون گفت: موارد مشکوک به دیابت و فشارخون بر حسب عدد قند خون و فشارخون به صورت فوری و غیرفوری به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند، قند بالای ۳۰۰ و فشار بالای ۱۸۰-۱۱۰ به مراکز درمانی ارجاع فوری می‌شوند و در مواردی که فشارخون بالای ۱۶ است ارجاع غیرفوری صورت می‌گیرد و فرد با نامه ارجاع غیرفوری ظرف مدت یک هفته به پزشک مراکز جامع سلامت مراجعه می‌کند و تا تشخیص قطعی پیگیری بیماری و درمان صورت می‌گیرد.

راه‌های دسترسی به آموزش‌های حضوری و غیرحضوری

نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در خصوص اهمیت و نحوه آموزش به شرکت کنندگان در پویش ملی سلامت گفت: یکی از ابعاد مهم این طرح آموزش، فرهنگ سازی و حساس سازی مردم نسبت به سلامت خود و بویژه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.

وی افزود: انواع محتواهای آموزش از راه دور در سامانه خود اظهاری و سایت آوای سلامت وزارت بهداشت و همچنین شبکه هوشمند آموزش بهداشت دانشگاه با عنوان "شهاب" در اختیار مردم قرار دارد. هنگام شرکت در این پویش نیز می‌توانند از فرصت کلاس‌های آموزش حضوری و عضویت در گروه‌های خودیاری بهره مند شوند. / مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: