کد خبر: ۳۳۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 06
مصرف خوسرانه دمنوش‌هایی که برای پایین آودن قندخون مانند گل گاو زبان استفاده می‌شود باعث ایجاد هپاتیت خواهد شد.
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مبتلایان به هپاتیت غیر ویروسی بر کبد فرد تاثیر گذاشته و به سمت نارسایی پیش خواهد برد که این مسئله بیشتر در داروهایی که متابولیسم کبدی دارند به خصوص در دمنوش‌های که فرد اطلاعی از عوارض آن ندارد می‌توان مشاهده کرد. مثلا مصرف خوسرانه دمنوش‌هایی که برای پایین آودن قندخون مانند گل گاو زبان استفاده می‌شود باعث ایجاد هپاتیت خواهد شد.

 به گزارش شفا آنلاین:ناصر خسروی  با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت باتوجه به عامل ایجاد کننده از دو راه انتقال پیدا می‌کند، اظهار کرد: معمولاً گروهی که به نام هپاتیت A نامیده می‌شود از طریق دستگاه گوارش و انتقال مدفوعی و دهانی است. یعنی از طریق دست‌های آلوده به مدفوع ویروسی و یا نوشیدن آب آلوده به مدفوع منتقل می‌شود، این بیماری در فصل گرم سال پدید می‌آید.

وی با بیان اینکه هپاتیت نوع A کبد را درگیر کرده و عفونت حاد کوتاه مدت ایجاد می‌کند، افزود: معمولاً افراد مبتلا به این بیماری با زردی مراجعه کرده و در ۹۹ درصد موارد بهبود پیدا می‌کنند و پدیده مزمنی را تجربه نخواهند کرد.

خسروی به هپاتیت B و C نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مبتلایان به این نوع هپاتیت از طریق خون و ترشحات‌خونی به این بیماری گرفتار می‌شوند، عنوان کرد: این ویروس از طریق انتقال خون و فرآوری‌های خونی و ترشحاتی که آلوده به خون هستند مانند تماس‌های جنسی و استفاده از سرنگ مشترک توسط معتادان تزریقی منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به هپاتیت Aدر ۹۹ درصد درمان می‌شوند و فقط یک درصد نارسایی کبدی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در هپاتیت نوع  BوC  بیمار به سمت مزمن شدن پیش می‌رود. در نوع هپاتیت B اگر مادر، بیماری را به فرزند خود انتقال دهد می‌تواند ۸۵ درصد مزمن شود اما  اگر این بیماری از طریق ترشحات خونی و فرآورده‌های خونی و یا تماس‌های جنسی باشد حدود ۱۵ درصد مزمن خواهد شد.

وی با بیان اینکه هپاتیت نوع C یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی خونی است که معمولاً به عنوان یک بیماری مزمن به شمار می‌آید، تصریح کرد: هپاتیت نوعB ،C  روند تخریب کبد را پیش گرفته و به طرف نارسایی کبد حرکت می‌کند و در نهایت نیاز به پیوند کبد است.

خسروی گفت: هپاتیت اتوایمیون به خود ایمنی معروف است و یک نوع التهاب کبدی است که بر اثر حمله سیستم ایمنی به سلول‌های کبد اتفاق می‌افتد  و در بیمارانی  که خود ایمنی دارند بیشتر دیده می‌شود و می‌تواند به سمت مزمن شدن و نارسایی کبدی پیش رود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه یک نوع هپاتیت دیگر که غیر ویروسی بوده و ناشی از مصرف دارو  است، افزود: مبتلایان به هپاتیت غیر ویروسی بر کبد فرد تاثیر گذاشته و به سمت نارسایی پیش خواهد برد که این مسئله بیشتر در داروهایی که متابولیسم کبدی دارند به خصوص در دمنوش‌های که فرد اطلاعی از عوارض آنها ندارد می‌توان مشاهده کرد. مثلاً مصرف خوسرانه دمنوش‌هایی که برای پایین آودن قندخون مانند گل گاو زبان استفاده می‌شود باعث ایجاد هپاتیت خواهد شد.

وی بیان کرد: از نظر جنسیتی تفاوتی بین مرد و زن در ابتلا به هپاتیت وجود ندارد، اما در هپاتیت جنسی زنان بیشتر گرفتار می‌شوند.

خسروی عنوان کرد: معمولاً افرادی که به نوع مزمن هپاتیت  BوC مبتلا می‌شوند تا زمان آسیب به کبد علائمی بروز نمی‌دهد اما در نوع حاد مدت کوتاهی پس از ابتلا به ویروس علائمی همچون خستگی مفرط، علائم شبیه به آنفلوآنزا، تغییر رنگ مدفوع، درد شکم، کم اشتهایی، کاهش وزن و زرد شدن پوست و چشم مشاهده می‌شود.

خسروی با تاکید بر اینکه افرادی که با  خون و فرآورده‌های خونی در ارتباط هستند حتماً باید بهداشت را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: مکان‌هایی مانند آرایشگاه‌ها و دندان پزشکی‌ها معمولاً محل انتقال هپاتیت هستند و آب‌های سطحی مانند چشمه‌ها و قنات‌ها ممکن است به ویروس هپاتیت آلوده باشند. در صورتی که یکی از افراد خانواده به هپاتیت A گرفتار شد حتماً باید ایزوله شده و از بقیه افراد فاصله بگیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: