کد خبر: ۳۳۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 06
کمک هزینه تحصیلی دستیاران تخصص ، طی دو سال اخیر پنج برابر شده است. اما این پزشکان، کماکان با مشکلات مالی مختلفی روبرو هستند.
شفا آنلاین>سلامت>باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در مراسم تقدیر از رتبه‌های برتر آزمون دانشنامه تخصصی و فوق‌تخصصی سال ۱۴۰۲، گفت: « همگی به خاطر داریم که در ابتدای این دولت، حقوق دستیاران ۱.۵ تا دو میلیون تومان بود. کسانی که الان داعیه حق و حقوق دستیاران را دارند و نگران وضعیت شغلی و معیشت آن‌ها هستند، آن زمان ساکت بودند.»

 به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید بر این‌که از نظر وزارت بهداشت، وضعیت مالی دستیاران تخصص مطلوب نیست، افزود: « خوشبختانه ما در وزارت بهداشت بعد از ۲ سال کارنامه خوبی می‌توانیم ارائه دهیم. فقط این نیست که بگوییم می‌خواهیم کارهایی را انجام دهیم. ترمیم وضعیت حقوق دستیاران در دو سال اخیر رخ داده است و به ۸ میلیون تا ۱۱ میلیون برای دستیاران مجرد و متأهل رسیده است. این یک حرکت رو به جلو به شمار می‌رود.»

مشکلات مالی دستیاران تخصص

دستیاران در واقع پزشکان عمومی هستند که برای دریافت تخصص در یک رشته‌ی خاص بایستی چهارسال در بیمارستان‌های آموزشی به فعالیت بپردازند. در این مدت بخش مهمی از خدمات درمانی بیمارستان، بر روی دوش آنان قرار می‌گیرد. سال‌ها است که زندگی این پزشکان با حساسیت شغلی بالا، فشار بیش از حد کاری و اضطراب همراه شده است.

در سال‌های اخیر اقدامات مختلفی برای بهبود این وضعیت صورت گرفته که یکی از این موارد افزایش حق‌الزحمه آنان بود. به طوری که طی دو سال، افزایش پنج برابری را تجربه کرد. اما آن چه شرایط را برای آنان سخت می‌کند این است که بسیاری از آنان متاهل هستند و زندگی در شهرهای بزرگ با این درآمد اندک، کار دشواری است. مشکلی که در موارد بسیاری آنان را محتاج خانواده‌هایشان می‌کند. با این وجود، قانون اجازه فعالیت خارج از بیمارستان را نیز به آنان نمی‌دهد.

به همین واسطه چندی است که تبدیل دستیاری به شغل، توسط مسئولان دنبال می‌شود. چرا که دستیاران خود پزشک عمومی هستند و به مراتب خدمات وسیع‌تری نسبت به پزشکان عمومی ارائه می‌دهند. دکتر باقری‌فرد با بیان اینکه در نظر داریم حقوق دستیاران را به میزان حقوق پزشکان عمومی برسانیم، گفت:«معاونت آموزشی با همکاری معاونت توسعه وزارت بهداشت در نظر دارد که این تصمیم را عملی کند. اگر سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت کند، حقوق دستیاران به میزان حقوق پزشکان عمومی می‌شود و اگر موضوع برابر شدن حقوق دستیاران با حقوق پزشکان عمومی محقق شود، دستیاران در زمینه مسائل مادی دغدغه‌ کمتری خواهند داشت.»

دستیاران در لایحه بودجه ۱۴۰۳

به تازگی نمایندگان مجلس با تصویب بندی از برنامه هفتم، افزایش ظرفیت تخصص پزشکی را منوط به چهار شرط مهم کرده اند. این شرط‌ها شامل افزایش حداکثر ۱۲ درصدی، اخذ تعهد خدمت در مناطق مورد نیاز، تامین زیرساخت‌های آموزشی و تخصیص بودجه مصوب است. از طرفی مجلس این روزها به سراغ لایحه بودجه ۱۴۰۳ رفته است. به گفته برخی از نمایندگان مشکلات بودجه‌ای نظام بهداشت و درمان نیز در این قانون مورد توجه قرار خواهد گرفت.


شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به حل مشکلات حوزه دستیاری، پرستاری، اساتید و جامعه پزشکی این چنین اظهار کرد: اصلاح مشکلات حوزه دستیاری، پرستاری، اساتید و جامعه پزشکی در بودجه سال آینده پیش بینی و اجرایی خواهد شد.

از طرفی منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه، طی سخنرانی خود در مجلس از عزم این سازمان برای تامین منابع مورد نیاز آموزش تخصص پزشکی خبر داد و گفت:« ما تعهد کردیم که منابع این تامین (تربیت پزشک متخصص کافی) را در بودجه در نظر بگیریم. این گام بزرگی در جهت افزایش دسترسی مردم به پزشک متخصص است.» حال باید دید نمایندگان مجلس چه تصمیمی برای بهبود وضعیت دستیاران خواهند گرفت./آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: