کد خبر: ۳۳۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 03
عباسعلی رجبی تولیدکننده تجهیزات ارتوپدی گفت: اگر از تولیدکننده حمایت و مجوز‌ها به موقع صادر شود و ارز تخصیص داده شده به تولیدکننده و واردکننده عادلانه باشد، می‌توانیم در تولید محصولات ارتوپدی به خودکفایی صددرصدی دست یابیم.

شفا آنلاین>سلامت>تولید داخل تجهیزات ارتوپدی در مقایسه با نمونه وارداتی آن می‌تواند هزینه یک جراحی را برای بیمار بیش از صد میلیون تومان کاهش دهد، و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و ارتوپدی معتقد هستند ارز حمایتی برای واردات، تولید را زمینگیر میکند.

به گزارش شفا آنلاین:عباسعلی رجبی یکی از تولیدکننده تجهیزات ارتوپدی می‌گوید: اسکرو‌های پدیکولار "تجهیز پزشکی مورد استفاده در ستون فقرات و لگن" که بیش از ۱۰ سال است در کشور تولید و در جراحی شکستگی‌های ستون فقرات استفاده می‌شود، اما قیمت تولید داخل ان ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، اما جنس مشابه وارداتی آن، ۱۱۷ میلیون تومان برای بیمار محاسبه میشود البته این اختلاف قیمت مختص این قطعه تولیدی نیست.

عزیزی مدیر بازاریابی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه محصول تولید داخل حداقل می‌تواند ۳۰ درصد از نمونه وارداتی آن ارزان‌تر باشد گفت: پروتز‌هایی را عرضه کرده ایم که از نظر کیفی هیچ مشکلی ندارد و کاملا موارد استانداردی را پاس کرده و از نظر کیفی با مشابه خارجی آن رقابت می‌کند، اما با قیمت پایین تر.

تولیدکنندگان از تناسب نداشتن تخصیص ارز به تولیدکننده و واردکننده گلایه دارند.

عباسعلی رجبی در این خصوص گفت: ارزی که برای تامین مواد اولیه پروتز زانو به یک تولید کننده داده میشود حداکثر ۲۰۰ یورو است، اما وزارت بهداشت برای واردات یک پروتز زانو، ۹۵۰ تا هزار یورو به واردکننده ارز تخصیص میدهد بطور نمونه سال گذشته، فقط به یک واردکننده پروتز، ۱۴۳ میلیون یورو ارز ترجیحی تخصیص داده شد، اما به یک تولیدکننده فقط ۵ میلیون یورو، ضمن اینکه امسال هم به همان واردکننده ۲۰ میلیون یورو ارز ترجیحی داده شده، اما به همان تولیدکننده برای تامین مواد اولیه تولید پروتز، تاکنون هیچ ارزی تعلق نگرفته است.

مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز برای واردات گفت: بانک مرکزی بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، از ابتدای امسال تاکنون برای واردات دارو، مواد اولیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار تخصیص داده که ۲.۲ میلیارد دلار آن تامین و پرداخت شده است.

محمود مفیدی شمیرانی رئیس کارگروه انجمن مواد اولیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اگر به تولیدکننده داخلی، همان ارزی که به واردکننده می‌دهند "۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان" به تولیدکننده هم داده شود مشکلی بوجود نخواهد آمد، چون هم کالای تولید داخل، کالای رقابتی است و هم قدرت صادرات دارد.
 
عباسعلی رجبی تولیدکننده تجهیزات ارتوپدی گفت: اگر از تولیدکننده حمایت و مجوز‌ها به موقع صادر شود و ارز تخصیص داده شده به تولیدکننده و واردکننده عادلانه باشد، می‌توانیم در تولید محصولات ارتوپدی به خودکفایی صددرصدی دست یابیم.
 
ضیایی یکی دیگر از اعضای انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی که خود نیز تولیدکننده است بر همکاری بین وزارت بهداشت، وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین مواد اولیه و قطعات ساخت داخل تاکید کرد و گفت: اگر همکاری بین مسئولان امر بیشتر شود، می‌توانیم صادرات داشته باشیم، زیرا تولیدکنندگان کشور پتانسیل حضور در بازار‌های صادراتی را دارند، اما برخی مشکلات وجود دارد که تلاش، همت و نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.
 

در حال حاضر ۳۲ شرکت، با ایجاد ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی، محصولات ارتوپدی را تولید می‌کنند. /خبرگزاری صدا و سیما

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: