کد خبر: ۳۳۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 02
سازمان بهداشت جهانی پس از این درخواست، اعلام کرد مقامات بهداشتی این کشور اطمینان داده‌اند که هیچ عامل بیماری‌زای جدید یا غیرعادی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند.

شفا آنلاین>سلامت>درخواست سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی در چین، روزهای گذشته نگرانی‌هایی را در سطح جهان ایجاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان بهداشت جهانی پس از این درخواست، اعلام کرد مقامات بهداشتی این کشور اطمینان داده‌اند که هیچ عامل بیماری‌زای جدید یا غیرعادی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند. از سوی دیگر پزشکان و محققان حوزه بهداشت عمومی نیز گفتند دلیلی برای نگرانی و اعلام هشدار بین‌المللی وجود ندارد.

با این حال، تایوان این هفته به شهروندانش به ویژه افراد مسن، کودکان و کسانی که ایمنی بدنشان ضعیف است، توصیه کرد از سفر به چین خودداری کنند.

اما چرا کارشناسان فکر می‌کنند نیازی به نگرانی در این مورد نیست؟ 

به گزارش رویترز، بیماری‌های تنفسی در حالی در چین روبه افزایش گزارش شده است که این کشور اولین فصل سرما را پس از لغو محدودیت‌های سخت‌گیرانه کووید-۱۹ تجربه می‌کند.

شیوع بیماری‌های تنفسی در چین زمانی مورد توجه قرار گرفت که سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته در راستای برنامه پایش بیماری‌های نوظهور (ProMED) از این کشور خواست اطلاعات بیشتری در خصوص بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه کودکان در چین ارائه دهد.

از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از کودکان چینی که روی تخت‌های مراکز درمانی بودند را دست به دست می‌کردند و رسانه‌های محلی در شمال غربی چین نیز ویدئوهایی از بیمارستان‌های شلوغ این کشور منتشر کردند که نگرانی‌ها را در این زمینه تشدید کرد.

کمیسیون ملی بهداشت چین، ۱۳ نوامبر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بیماری‌های تنفسی در این کشور رو به افزایش است اما جزئیات بیشتر در این زمینه ارائه نداد.

با این حال مقامات چینی به رویترز گفته‌اند مشاهدات آنها نشان می‌دهد که آمار شیوع بیماری‌های تنفسی در این کشور همانند فصل سرما در سال‌های «پیش از همه‌گیری کووید-۱۹» است.

داده‌ها نشان می‌دهند که شیوع عوامل بیماری‌زای شناخته شده‌ای مانند «مایکوپلاسما پنومونیه» که یک عفونت باکتریایی رایج به‌ویژه در کودکان است با رفع کامل محدودیت‌های کووید-۱۹ از ماه مه در چین رو به افزایش بوده است.

موارد ابتلا به آنفلوآنزا، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و آدنوویروس نیز از ماه اکتبر در این کشور افزایش پیدا کرده است.

یکی از نگرانی‌های مطرح شده، افزایش بیماری‌های تنفسی ناشی از باکتری «مایکوپلاسما پنومونیه» است که در سایر کشورها نیز شیوع یافته است.

«ماریا ون کرخوف» یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه با اشاره به افزایش «پنومونی مایکوپلاسمایی» در ماه‌های گذشته در برخی کشورها، گفت: به نظر می‌رسد که حالا شیوع پنومونی مایکوپلاسمایی رو به کاهش است.

او در ادامه افزود: ما با پزشکانی در چین در ارتباط هستیم تا دلیل مقاومت عوامل بیماری‌زا به آنتی بیوتیک‌ها را متوجه شویم. البته این مشکل خاص کشور چین نیست بلکه یک مشکل جهانی به‌ویژه در منطقه غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.

بنابر اعلام یورونیوز، پزشکان چینی و کارشناسان حوزه سلامت در سایر کشورها چندان نگران شیوع بیماری‌های تنفسی در چین نیستند و خاطرنشان کرده‌اند که سایر کشورهای دیگر نیز پس از کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی مشابهی بوده‌اند.

«سیسیل بریون» رئیس بخش اطفال بیمارستان رافلز پکن می‌گوید: تا کنون چیز غیر عادی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم و بیشتر بیماران علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی و تب داشته‌اند که کاملا قابل درمان است.

ون کرخوف نیز با بیان اینکه افزایش بیماری‌های تنفسی مورد انتظار بود، افزود: به طور کلی عفونت‌های تنفسی در سراسر جهان افزایش یافته است. با توجه به فصل سرما انتظار می‌رود عفونت‌های تنفسی در میان کودکان مدرسه‌ای نیز افزایش داشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مردم در مناطق پرخطر از قوانین عادی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی پیروی کنند. این موارد شامل واکسینه شدن، ماندن در خانه در صورت بروز علائم بیماری و انجام تست یا استفاده از ماسک در صورت لزوم است.

آنفلوآنزا، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و کووید-۱۹ همگی بخشی از مجموعه ویروس‌های تنفسی فصلی هستند که در پاییز و زمستان شمار مبتلایان به آنها افزایش می‌یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید: انتظار می رود تعداد بستری شدن در بیمارستان‌ها ناشی از بیماری های تنفسی در پاییز و زمستان پیش‌رو نیز مشابه سال گذشته باشد. با این حال، این مرکز می‌گوید مهم است توجه داشته باشیم که این تعداد بستری شدن در بیمارستان‌ها نسبت به قبل از همه گیری کووید۱۹ که علل اصلی بستری شدن‌ها آنفلوآنزا و ویروس سینسیشیال تنفسی بودند، بیشتر است.

«متیو بینیکر» یک متخصص «مایو کلینیک» در این باره می‌گوید که متخصصان در نیمکره شمالی در حال نظارت بر روندهای شیوع بیماری‌های تنفسی در نیمکره جنوبی، جایی که زمستان در حال پایان است، هستند تا بتوانند فصل بیماری‌های تنفسی پیش‌رو را پیش‌بینی کنند.

دکتر بینیکر می‌گوید: ما در استرالیا دیدیم که آنها یک فصل شیوع معمولی آنفلوآنزا و در برخی مناطق شیوع شدیدتر این بیماری را داشته‌اند. این چیزی است که من امسال انتظار دارم و بیشتر از آن چیزی است که قبل از همه گیری کووید-۱۹ شاهد آن بودیم.

او همچنین اظهار کرد: این که شیوع بیماری‌های فصلی امسال در حد متوسط باشد یا شدید شود به چند عامل بستگی دارد از جمله اینکه چقدر مردم در هنگام بیماری در خانه می‌مانند، چقدر از ماسک در صورت ابتلا به بیماری استفاده می‌کنند و همچنین به تزریق واکسن آنفلوآنزا و نوع ویروسی که در گردش است،‌ بستگی دارد.

دکتر بینیکر در این باره می‌گوید: برخی مسائل ناشناخته‌ از جمله زمان‌بندی، گونه‌های خاص ویروس و سویه جدیدی از کووید۱۹ که ممکن است ظاهر شود، وجود دارد. به همین دلیل پیشگیری در این زمینه بسیار مهم است.

خبر خوب این است که واکسن‌هایی برای این سه بیماری فصلی وجود دارد. از جمله واکسن‌های به روزشده کرونا و واکسن‌های جدید برای پیشگیری از ویروس سینسیشیال تنفسی در افراد ۶۰ ساله و بالاتر، نوزادان و زنان باردار.

دکتر بینیکر می‌گوید: از نظر استراتژی‌های پیشگیری از این ویروس‌ها زمان خوبی است. همچنین اصول اولیه نیز در این زمینه بسیار مهم هستند، از جمله: بهداشت خوب دست‌ها، ماندن در خانه اگر مریض هستید، استفاده از ماسک در صورت خروج از منزل و داشتن علائم بیماری.

به گفته این متخصص، در صورت داشتن علائم بیماری‌های تنفسی بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید و تست دهید. با دانستن اینکه فرد با چه مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌توان گام‌های موثری در جهت درمان آن برداشت.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، تقریباً همه کودکان قبل از دو سالگی به ویروس سینسیشیال تنفسی یا RSV مبتلا می‌شوند. همچنین بیشتر بزرگسالان به نوع خفیف این بیماری دچار می‌شوند.

ویروس سینسیشیال تنفسی برای افرادی که مسن هستند، به بیماری مزمن قلبی یا ریوی مبتلا هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند خطرناک باشد. هرچند پیامد این ویروس می‌تواند به‌طور ویژه برای نوزادان و کودکان دشوار باشد.

گفتنی است، سازمان جهانی بهداشت در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید-۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود. / نورنیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: