کد خبر: ۳۳۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 30
محمود فاضلی
خشونت روانی که فقط در روابط صمیمی شریک زندگی اعمال می‌شود، به‌عنوان شایع‌ترین شکل خشونت گزارش‌شده از سوی زنان به میزان 40.4 درصد وجود دارد. بر اساس روش تحقیق، خشونت روان‌شناختی شامل رفتارهایی است که به اعمال آزار عاطفی و رفتار کنترلی اشاره دارد و عمدتا از طرف شریک صمیمی اعمال می‌شود.

شفا آنلاین>جامعه>یافته‌های تحقیق درباره خشونت جنسیتی که از طرف «یورواستات» در کشورهای اتحادیه اروپا ازجمله یونان انجام شده است، آشکار‌کننده مشکلات زنان این کشور در این زمینه است. یک نظرسنجی با عنوان «خشونت جنسی علیه زنان و دیگر اَشکال خشونت در یونان» از ژانویه 2021 تا آوریل 2023 بر روی نمونه‌ای متشکل از 12 هزار زن 18 تا 74‌ساله در مرکز ملی اجتماعی انجام شد. در تحقیق انجام‌شده با توجه به مشخصات شرکت‌کنندگان، اکثریت زنان متأهل بوده یا با شریک خود زندگی می‌کنند؛ در‌حالی‌که حدود یک‌چهارم آنها هرگز ازدواج نکرده‎ یا توافق‌‌نامه مشترکی منعقد نکرده‌اند.

رایج‌بودن خشونت علیه زنان

طبق این آمار 90.1 درصد از زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند اعمال هر نوع خشونت علیه زنان از طرف شریک در یونان کنونی «کاملا رایج» یا «بسیار رایج» است. به‌ عبارت دیگر، به‌‎ویژه در میان پاسخ‌دهندگان 18 تا 74ساله که خشونت خانگی شدید علیه زنان در کشور یونان وجود دارد، رواج دارد. همچنین به تصویر کشیدن ابعاد واقعی این پدیده، یعنی درصد زنانی که در طول زندگی بزرگسالی خود از طریق هر عاملی متحمل خشونت شده‌اند، بسیار اهمیت دارد. تقریبا یک زن از هر سه زن از خشونت فیزیکی رنج می‌‎برد. به‌ طور خاص، 29.6 درصد زنان اظهار کرده‌اند مورد خشونت فیزیکی، 18.1 درصد مورد خشونت جنسی و 36.5 درصد مورد خشونت فیزیکی یا جنسی از سوی هر مجرمی قرار گرفته‌اند.

خشونت روانی؛ شایع‌ترین شکل خشونت

خشونت روانی که فقط در روابط صمیمی شریک زندگی اعمال می‌شود، به‌عنوان شایع‌ترین شکل خشونت گزارش‌شده از سوی زنان به میزان 40.4 درصد وجود دارد. بر اساس روش تحقیق، خشونت روان‌شناختی شامل رفتارهایی است که به اعمال آزار عاطفی و رفتار کنترلی اشاره دارد (به‌ طور مشخص، تحقیر، ممنوعیت تماس با دوستان، والدین یا بستگان، تهدید به کودک‌آزاری یا سلب حقوق والدین و... ذکر شده است) و عمدتا از طرف شریک صمیمی اعمال می‌شود. داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد از تمام زنان نمونه که در گذشته شریک صمیمی داشته‌اند، 40.42 درصد اعلام کرده‌اند در دوره‌ای از زندگی بزرگسالی خود از خشونت روانی رنج برده‌اند و این درصد مربوط به زنان جوان است. بیش از 

48 درصد زنان بین 18 تا 29 سال داشته و 45 درصد زنان متعلق به گروه سنی 30 تا 44 بوده‌اند. با افزایش سن زنان، کاهش درصد مربوطه مشاهده می‌‎شود؛ اما تقریبا از هر سه زن ۶۵ تا ۷۴ساله یک نفر (31.27 درصد) اعلام می‌کنند که از خشونت روانی رنج برده‌اند.

از هر 3 زن، یک نفر قربانی خشونت فیزیکی

تقریبا یک زن از هر سه زن از خشونت فیزیکی رنج می‌برد. 29.58 درصد از زنان 18 تا 74‌ساله شرکت‌کننده در این تحقیق اظهار کرده‌اند در طول زندگی بزرگسالی خود از سوی هر مجرمی، یعنی صرف‌نظر از اینکه مجرم چه کسی بوده، مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند. آزار و اذیت جنسی در محل کار نیز رایج است. خاطرنشان می‌شود که منظور از «هر مرتکب» شامل همه مرتکبان صرف‌نظر از جنسیت، شریک زندگی یا نسبت فامیلی، آشنایی و همکاران می‌‎شود. به‌ نظر می‌رسد این نوع خشونت بیشتر در گروه سنی 30 تا 44 سال (34.47 درصد) به ثبت رسیده است؛ در‌حالی‌که درصد مربوطه در گروه سنی 65 تا 74 سال به‌ طور درخور‌ توجهی کاهش یافته و تقریبا به نصف (18.87 درصد) می‌رسد. از هر سه نفر، دو نفر مورد خشونت جنسی قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر‌این، 23.49 درصد از زنان 18 تا 29‌ساله و تقریبا دو نفر از هر 10 زن 30 تا 44‌ساله گزارش داده‌اند که خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند. با کاهش کل جمعیت زنان، نتیجه‌گیری می‌شود که درصد کل زنان مورد خشونت جنسی (18.09 درصد) تقریبا 683 هزار زن را شامل می‌شود. آزار و اذیت جنسی در محل کار نیز رایج است. بیش از دو نفر از هر پنج زن مورد بررسی (42.6 در صد) که در گذشته کار می‌کردند، اعلام می‌کنند که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌‎اند. زنان آزار و اذیت در محل کار خود را دست‌کم یک بار در طول زندگی کاری تجربه کرده‌اند. آزار جنسی در محل کار از طرف 54.6 درصد در میان زنان 18 تا 29‌ساله و نیمی از زنان 30 تا 44‌ساله (49.5 درصد) گزارش شده است؛ در‌حالی‌که زنان 65 تا 74‌ساله به میزان 27.8 درصد از این نوع خشونت رنج می‌برند.

اشکال متفاوت خشونت

بر‌ اساس این نظرسنجی، «نگاه‌کردن» مداوم یا نامناسب، شوخی‌های جنسی نامناسب یا اظهار‌نظرهای توهین‌آمیز درباره بدن از اشکال آزار جنسی هستند که بیشترین درصد (به ترتیب 34.2 و 26.5 درصد) را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار، 26.1 درصد از زنان نیز نوعی از نظارت نامحسوس یا آزار و اذیت را در طول مدت تجربه کرد‌ه‌‎اند و در زندگی بزرگسالی خود نیز نوعی رفتار تهدیدآمیز عمدی و مکرر علیه خود را تجربه کرده‌اند. این نوعی خشونت است که بیشتر در زنان متعلق به گروه‌های سنی جوان‌تر از زنان مسن‌تر تجربه می‌شود. 35.2 درصد زنان تا 29 سال و 15.3 درصد برای زنان 65 تا 74 سال این موضوع را تجربه کرده‌اند. علاوه‌بر‌این 23.8 درصد از زنان 45 تا 64‌ساله گزارش داده‌اند که دست‌کم یک تهدید عمدی مکرر را تجربه کرده‌اند. رفتار علیه آنها احساس ترس برای امنیت خود را در پی داشته است. بیشتر این خشونت جنسیتی در شهر آتن و حومه آن اتفاق افتاده است. با توجه به منطقه سکونت زنان مصاحبه‌شونده و با وجود تفاوت منطقه‌ای، خشونت فیزیکی یا جنسی، زنان ساکن در تمام مناطق کشور رنج کشیده‌اند. از هر دو زن، یک زن اعلام می‌کند که مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته است؛ در‌حالی‌که درصد بالایی نیز به زنان ساکن جزیره کرت (46.6 درصد) اختصاص یافته است. مقدونیه مرکزی و یونان غربی (34.4 درصد) و جزایر ایونی (31.2 درصد) نیز در رتبه‌‎های بعدی قرار گرفته‌اند. طبق آمارهای داده‌شده پلیس یونان، در سال 2021، 353 مورد تجاوز به ‌عنف ثبت شده است. برای دوره 2010 تا 2020 میانگین تعداد گزارش‌های تجاوز جنسی از طرف قربانیان زن 200 واقعه در سال بوده است. تعداد سالانه مردان مرتکب خشونت خانگی در 11 سال، هفت برابر (هفت‌هزارو 571) افزایش یافته است. تعداد سالانه قربانیان خشونت فیزیکی در یک سال دو برابر شده بود. از سال 2020 تا 2021، تعداد سالانه قربانیان خشونت روانی (تهدید) نیز دو برابر شده و به پنج‌هزارو 350 نفر رسیده است.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: