کد خبر: ۳۳۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 29
فرزادی فر، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران خبر داد
مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: دولت فرانسه هیچ گاه درخصوص این ماجرا عذرخواهی نکرده است درحالی که براساس قانون فرانسه کلیه داروهایی که از کشور فرانسه صادر می‌شود برعهده دولت است و برهمین اساس دولت فرانسه باید عذرخواهی کند.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از بازگشایی پرونده موسوم به خون‌های آلوده خبر داد و گفت: یک کودک ۷ساله هموفیلی اولین قربانی ایدز در ایران بود که در سال ۶۶ فوت شده است. او مبتلا به فاکتور ۸ بود، طی سال‌های ۶۱ الی ۶۳ فرانسه داروهای فاکتور ۸ و ۹ پلاسمایی را برای ایران صادر می‌کرد، مهمترین نکته این است که آن زمان مقارن با جنگ تحمیلی بود و ما در شرایط خاص جنگی بودیم.

به گزارش شفا آنلاین:نازنین فرزادی فر در نشست تخصصی علمی حقوقی با رویکرد بین‌المللی ویژه پرونده خون‌های آلوده با عنوان "رد خون" گفت: این کار حاصل یکسال کوشش شبانه روزی همکارانم با همکاری ستاد حقوق بشر، دادستانی کل کشور و سایر دستگاه‌ها است و امروز اعلام می‌کنیم برای اولین بار بعد از چهل سال با عنوان حافظ منافع بیماران هموفیلی پرونده موسوم به خون‌های آلوده را بازگشایی کنیم. 

وی با اشاره به اولین کودک هموفیلی که به دلیل ابتلا به ایدز جان باخت تصریح کرد: یک کودک ۷ساله هموفیلی اولین قربانی ایدز در ایران بود که در سال ۶۶ فوت شده است. او مبتلا به فاکتور ۸ بود، طی سال‌های ۶۱ الی ۶۳ فرانسه داروهای فاکتور ۸ و ۹ پلاسمایی را برای ایران صادر می‌کرد، مهمترین نکته این است که آن زمان مقارن با جنگ تحمیلی بود و ما در شرایط خاص جنگی بودیم. 

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در خصوص دریافت غرامت از دولت فرانسه و یا شرکت تولید کننده گفت: در آن زمان نه از دولت فرانسه و نه از شرکت دارویی ما هرگز غرامت را طلب نکردیم در حالی که عراق غرامت ۱۹۸ بیمار عراقی را به دلار دریافت کرد. ما در شرایط جنگی بودیم و شرایط بحران در کشور ما وجود داشت. در آن زمان غرامت بیماران از طریق دولت ایران پرداخت شد.

فرزادی فر گفت: شرکت فرانسوی در نامه‌ای اعلام کردند که حاضر به پرداخت غرامت هستند، اما کانون هموفیلی در آن زمان پیگیری خاصی در این زمینه نداشته و ما این نامه را همراه با سایر مستندات پیگیری کرده و امروز به صورت رسمی بازگشایی این پرونده را اعلام می‌کنیم و هفته آینده شکایت از شرکت فرانسوی را ثبت خواهیم کرد براساس آن نامه که به کانون ارسال شده بود اعلام کردند که باید غرامت را بپردازند. 

وی اضافه کرد: در همان زمان داروهای آلوده در کشور ما استفاده شد و به ما اعلام نکردند و این ظلم آشکار است یعنی یا می‌دانستند و یا بعد متوجه شدند، اما اعلام نکردند و دو الی سه سال بعد عوارض آن داروها در بیماران هموفیلی نمایان می‌شود و اولین بیمار هموفیلی مبتلا به ایدز در سال ۶۷ در سن ۷ سالگی جان خود را از دست می‌دهد. 

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: دولت فرانسه هیچ گاه درخصوص این ماجرا عذرخواهی نکرده است درحالی که براساس قانون فرانسه کلیه داروهایی که از کشور فرانسه صادر می‌شود برعهده دولت است و برهمین اساس دولت فرانسه باید عذرخواهی کند. باتوجه به اینکه ۵۴ هزار نفر در حال حاضر مبتلا به ایدز هستند مسئولیت سببی بیماری تعداد زیادی از این افراد برعهده کشور فرانسه است و ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.

فرزادی فر در پایان در خصوص دارو گفت: فاکتور ۸ نوترکیب توسط شرکت داخلی در حال تولید است فاکتور ۸ پلاسمایی را در حال حاضر داریم و کمبود نداریم اما در حوزه داروهای مشتق از پلاسما با کمبود مواجه هستیم، فاکتور ۸ و فاکتور ۷ توسط شرکت داخلی در حال تولید است اما سایر داروها که مشتق از پلاسماست در کشورهای اروپایی تولید و به کشور وارد می‌شود. مهمترین مشکل ما موضوع ارزی است و هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود و به همین دلیل با مشکل مواجه شدند. / ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: