کد خبر: ۳۳۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
اینکه امروز کمبود وجود دارد دریافت نکردن ارز است و برخی شرکت‌ها بدهی سنگین ارزی دارند که سازمان غذا و دارو فقط بخشی از آن را پرداخت کرده است.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کودک می‌گوید درحالی که کشور ظرفیت تولید 117 میلیون عدد شیرخشک را دارد اما برنامه‌ریزی غلط باعث شده است تا به واردات شیر خشک روی بیاوریم.

به گزارش شفا آنلاین:هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کودک اظهار داشت: ۱۵ سال است که در تولید شیر خشک نوزادان خودکفا شده‌ایم و سالیانه ۱۱۷ میلیون عدد در سال ظرفیت تولید داخلی است و مصرف شیرخشک نوزاد نوزاد در کشور ۶۱ میلیون عدد در سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه با دوبرابر ظرفیت داخلی در حال تولید بودیم و مازاد محصولات ما به کشورهای سوریه، عراق لبنان و ... صادر می‌شد افزود: این کشورها به تولید ایران وابسته بودند و متاسفانه امروز به واردکننده تبدیل شده‌ایم.

تحویل‌زاده دلیل این اتفاق را عدم تخصیص کافی ارز به تولیدکنندگان دانست و گفت: تولیدکنندگان به دلیل اینکه خانواده‌ها دچار مشکل نشوند ماه‌ها بدون تخصیص ارز به تولید ادامه دادند، در نتیجه انجمن ما به تولید کننده مواد اولیه اروپا ۶۱ میلیون یورو بدهکار شدند از همین رو سقف اعتباری برخی از شرکت‌ها نیز پر شده است و توانایی تامین مواد اولیه ندارند.

وی ادامه داد: اینکه امروز کمبود وجود دارد دریافت نکردن ارز است و برخی شرکت‌ها بدهی سنگین ارزی دارند که سازمان غذا و دارو فقط بخشی از آن را پرداخت کرده است. 

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کودک ادامه داد: بانک مرکزی ارز مورد نیاز ما را تخصیص داده است اما لیستی از سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی برای تخصیص ارز به تولیدکنندگان ارائه نشده است. سازمان غذا و دارو با فرار به جلو به ما اعلام کرد که بانک مرکزی ارز ندارد در صورتی که بانک مرکزی ارز اختصاص داده بود.

تحویل‌زاده با بیان اینکه در شهریور با فراخوان سی میلیون عددی واردات شیرخشک رگولار مواجه شدیم گفت: همه مصرف کشور ما ۶۰ میلیون عدد است. اول شهریور نامه روی سایت سازمان قرار گرفت دهم شهریور اعلام شده که پاکت های شرکت در مناقصه تحویل سازمان شود و بیستم برندگان اعلام شده است و برای ما مشخص نبود شیر خشک قرار است از کدام کشور به ایران برسد که متاسفانه این واردات از یکی از برندهای ناشناخته ترکیه به کشور وارد شد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۴ میلیون عدد شیرخشک به کشور وارد شد گفت: واردات این محصول سه برابر تولید داخل ارزبری دارد و سازمان غذا و دارو به صراحت اعلام کرده است که در حال واردات است در حالی که ما ۱۵ سال از واردات بی نیاز بودیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کودک با بیان اینکه سال گذشته تا کنون ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و امروز با بدهی ارزی مواجه شده‌ایم افزود: مقصر وضعیت موجود سازمان غذا و دارو است و این سازمان به جای اینکه از ما دلجویی کند اعلام کرده است تولید کنید!

به گفته این تولیدکننده شیرخشک نوزادان، این مشکلات ارتباطی با تحریم ندارد و ما در اوج تحریم و کرونا مشکل تولید نداشتیم. در حال حاضر 5 تولید کننده داریم و ظرفیت فراتر از تولید داخل است و نباید در این حوزه مشکلی داشته باشیم. / فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: