کد خبر: ۳۳۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
مشکل تأمین شیرخشک تا یک‌ماه دیگر حل می‌شود اما بازار این حوزه طی چند‌ ماه اخیر حاشیه‌های عجیبی را پشت‌سر گذاشته است
شفا آنلاین>سلامت>شیرخشک نوزادان، سرنوشت عجیبی پیدا کرده و ماه‌هاست این محصول که با ظرفیت قابل توجهی در خود کشور (حدود 60میلیون قوطی در سال) تولید می‌شود با  مشکل مواجه شده و هرکدام از دست‌اندرکاران این حوزه، بهانه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند؛ کمبودهایی که در حال رفع شدن است، اما طی این مدت تولیدکنندگان از به صرفه‌نبودن تولید و تخصیص نیافتن ارز مواداولیه به ستوه آمده اند، سازمان غذا و داروکه  با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم  می کند حالا باید جوابگوی واردات به جای رفع مشکل تولید داخل هم باشد.
به گزارش شفا آنلاین: پیگیری‌های کمیسیون بهداشت مجلس برای رفع مشکلات به نتیجه نرسید و از نبود همکاری بانک مرکزی با سازمان غذا و دارو و همچنین تعارض منافع  حکایت می‌کند و وزارت صمت هم تیر انتقادات را به سمت وزارت بهداشت نشانه گرفته که نامه تأیید ارز واحدهای تولیدکننده شیرخشک را صادر نکرده است. جدیدترین مشکل هم نبود تمایل برخی داروخانه‌ها برای اجرای عرضه شیرخشک با کد ملی است. ظاهرا قسمت است که هر سال، با مشکل شیر خشک در کشورمان دست و پنجه نرم کنیم. مدت‌هاست که شیرخشک‌های کمتر از 100هزار تومانی تولید ایران با قیمت‌های 10برابر به کشورهای همسایه قاچاق یا در سایت‌های آنلاین و بازار آزاد گران‌تر از قیمت‌های مصوب فروخته می‌شوند. اخیرا هم که ارائه شیر خشک با کد ملی نوزادان راه افتاده، باز هم مشکلی به مشکلات این حوزه اضافه شده است. اما مانع اصلی در این میانه چیست؟ هر کسی روایتی دارد. نگاهی به این روایت‌ها می‌اندازیم تا ببینیم واقعا مشکل کجاست.

تولیدکنندگان؛ واردات، جایگزین تولید داخل
هانی تحویل‌زاده، رئیس تولیدکنندگان انجمن شیرخشک نوزاد  از واردات فوریتی شیرخشک‌ها انتقاد کرد و گفت: «ارزبری واردات شیرخشک 3برابر تولید داخلی است، اما به جای اختصاص ارز به مواداولیه، ۴میلیون قوطی شیرخشک از ترکیه وارد شد و این واردات ادامه دارد. 6ماه است که ارز برای واردات شیر خشک اختصاص نیافته و این اتفاق باعث تعطیلی 2واحد تولیدی شیرخشک شده است.»

غذا و دارو: رفع مشکلات تا یک‌ماه دیگر
سازمان غذا و دارو در نیمه اول سال‌جاری موفق به تامین ارز دولتی شیرخشک نشد اما در نهایت تصمیم به واردات فوریتی گرفت. حالا سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو از توزیع شیرخشک‌های وارداتی طی ۲هفته آینده خبر می‌دهد و اینکه این واردات محدود تا زمان اشباع بازار، ادامه دارد. رئیس سازمان غذا و دارو هم چند روز پیش از رفع کمبودهای تمام برندهای شیرخشک تا یک‌ماه آینده خبر داده بود.

مجلس: توجیهات قابل‌قبول نیست
اعضای کمیسیون بهداشت مجلس هم انتقاد جدی به تامین شیرخشک در بازار مصرف دارند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این‌باره گفته: «بانک مرکزی همکاری لازم  را با سازمان غذا و دارو ندارد و رئیس سازمان غذا و دارو هم در جلساتی که با ما داشته، مدعی است بموقع ارز نمی‌دهند. برای واردات ارز می‌دهند، اما با تولید داخل همکاری نمی‌کنند و احتمالا منافع عده‌ای در واردات فوریتی است.»‌ عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها در تخصیص بموقع ارز خبر می‌دهد و می‌گوید: «سازمان غذا و دارو را هم احضار کردیم. این سازمان در مورد تسویه حساب ارزهای قبلی اختلاف و هزار توجیه دیگر دارد که قابل‌قبول نیست..»

وزارت صمت؛ نامه را امضا نمی‌کنند؟
ماجرای تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک آنقدر مهم شده که وزیر صمت هم چند روز پیش به وزیر بهداشت نامه زد و درخواست تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک را کرد. عباس علی‌آبادی در این نامه تأکید کرده بود:‌ «شیرخشک اطفال مشمول ارز به نرخ دولتی به شرط تأیید وزارت بهداشت است؛ بنابراین تخصیص ارز و تأمین بموقع مواداولیه منجر به تولید و توزیع مناسب خواهد شد.»

داروخانه‌دارها وقت ندارند!
طرح عرضه شیرخشک عادی، از 20مهر اجرا شد؛ عرضه با ارائه کدملی نوزاد که قاچاق این محصول را کاهش دهد. اما حالا داروخانه‌داران اعلام کرده‌اند که حاشیه سود فروش این محصول کم است و از سوی دیگر عرضه با ارائه کدملی از طریق ثبت در سامانه تیتک مستلزم وقت و زمان مناسب است.


هشدار نسبت به کمبود شیرخشک اتفاق جدیدی نیست و تولیدکنندگان از ماه‌ها پیش هشدار داده بودند، اما با وجود پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته، چیزی که امروز در سطح بازار دیده می‌شود، کمبود این محصول است. وعده مسئولان از حل مشکلات تا چند روز آینده است، اما زنجیره تامین شیرخشک قطعا نیازمند بازنگری و همراهی جدی همه متولیان این حوزه است. نبود این همراهی حتی با وجود توزیع گسترده شیرخشک، می‌تواند خانواده‌ها را همچنان با مشکل مواجه کند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: