کد خبر: ۳۳۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 29
یکسری بیماری‌ها و امراض است که در صورت مبتلا شدن یکی از زوجین امکان از بین رفتن ازدواج وجود دارد.
شفا آنلاین>اجتماعی>زندگی مشترک در برهه‌ای از زمان ممکن است با سختی‌هایی برای هر یک از زوجین همراه باشد و یکی از طرفین بخواهد درخواست طلاق دهد. از این رو سوالی که ممکن است برای برخی از خانم‌ها پیش آید، این است که در طلاق از طرف زن، وی بعد از چند سال می‌تواند طلاق بگیرد ؟

به گزارش شفا آنلاین:در جواب این سوال باید بگوییم که نمی‌توان مدت زمان دقیقی را با توجه به شرایط مختلف برای این موضوع پیش بینی کرد، اما ما قصد داریم که در ادامه با ارائه مطالبی به سوال شما در خصوص این‌که زن بعد از چند سال می‌تواند طلاق بگیرد، پاسخ دهیم.

طلاق از طرف زن

قبل از این‌که بخواهیم به این موضوع که زن بعد از چند سال می‌تواند طلاق بگیرد، بپردازیم؛ بهتر است که مواردی را در خصوص طلاق از طرف زن ذکر کنیم. همان‌طور که در قانون مدنی کشور آمده است؛ طبق ماده 1133، حق طلاق با مرد است اما در همین قانون نیز به مواردی که طبق آن، زن می‌تواند از همسرش طلاق بگیرد نیز اشاره شده است. در عین حال باید این نکته را در نظر داشته باشید که این موضوع تحت شرایطی و همچنین پس از گذراندن مراحلی قابل انجام است.

شرایط طلاق از طرف زن

همان‌طور که در ابتدای مطالب نیز گفته شد، طلاق از طرف زن تحت شرایطی قابل انجام می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

گرفتن و یا داشتن حق طلاق

اثبات عسر و حرج

اثبات یکی از شروط 12 گانه طلاق

طلاق از طرف زن بعد از چند سال امکان پذیر خواهد بود ؟

در ابتدا باید بگوییم که رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن همچون رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف مرد، دارای سه مرحله است که با توجه به این موضوع زمان به نتیجه رسیدن دادخواست طلاق متغیر خواهد بود.

در ابتدا دادگاه بدوی یا اولیه حکمی را صادر می‌کند و 20 روز برای اعتراض نیز فرصت داده خواهد شد. اگر در این زمان اعتراضی به ثبت برسد، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد و پس اعلام حکم، مجددا 20 روز برای اعتراض فرصت داده می‌شود. اگر در این مرحله نیز اعتراضی ثبت شود، پرونده طلاق به دیوان عالی کشور برای رسیدگی ارسال می‌شود و پس از اعلام حکم نیز 20 روز برای اعتراض به آن در نظر گرفته خواهد شد.

پس با توجه به این موضوع متوجه خواهید شد که حدودا 2 الی 3 ماه در خوشبینانه‌ترین حالت، ممکن است پروسه طلاق از طرف زن طول بکشد. حتی این موضوع می‌تواند با اعتراضات بیشتر از طرف مرد رو به رو شده و تا یک سال نیز به طول انجامد.

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که به طور مثال برای طلاق از طرف زن، یکی از شرایط این است که مرد 9 ماه متوالی در منزل حضور نداشته باشد و یا این‌که حکم حبس بیشتر از 5 سال برای وی در نظر گرفته شده باشد. در این حالت متوجه خواهید شد که در شرایط مختلف جواب این سوال که زن بعد از چند سال می‌تواند طلاق بگیرد، متفاوت خواهد بود.

کلام آخر ...

طلاق از طرف زن یکی از انواع طلاق است و سوالی که همواره در رابطه با این موضوع ممکن است مطرح شود، این است که زن بعد از چند سال می‌تواند طلاق بگیرد ؟

یکسری بیماری‌ها و امراض هستند که در صورت مبتلا شدن یکی از زوجین، امکان از بین رفتن ازدواج وجود دارد.

طلاق به دلیل عیوب زن یکی از مواردی است که در قانون بیان شده است. شما تا کنون در خصوص طلاق به علت عدم تفاهم، خیانت، بدرفتاری و عدم معاشرت، مسائل و مشکلات مالی همسر بسیار شنیده‌اید و ممکن است درگیر پروسه آن نیز شده باشید؛ اما کمتر کسی به علت وجود بیماری و عیبی در همسرش راضی به طلاق می‌شود.

طلاق به دلیل عیوب زن

ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی؛ عیوب ذیل در زن موجب حق فسخ برای مرد خواهد بود.

قرن؛ (بیماری است که استخوان زائدی در اندام جنسی خانم قرارداد که مانع از برقراری رابطه جنسی می‌شود)

جذام؛ (خوره پوست)

برص؛ (پیسی)

افضاء؛ (یکی‌شدن مجرای حیض و ادرار)

زمین‌گیری

نابینائی از هر دو چشم

تکلیف دادن مهریه زن بیمار چه می‌شود؟

باید این‌طور گفت که مهریه در صورت فسخ به علت بیماری زوجین، بسته به انجام یا عدم انجام رابطه جنسی دارد. در صورت نداشتن رابطه جنسی زن با مرد، مرد، مهریه نمی‌دهد مگر فسخ ازدواجی که در آن مرد عنین باشد (مشکل جنسی) که زن در صورت داشتن مرد ناتوان، مستحق نصف مهر است؛ اما در صورت داشتن رابطه جنسی زن با مرد، مرد مکلف به پرداخت مهرالمثل است نه مهریه تعیین شده توسط خود زن.

جدایی در اثر بیماری مردان

قانون مدنی با ذکر یک‌سری عیوب و بیماری‌ها در مرد و زن، این حق را برای طرف مقابل و برای فسخ نکاح به وجود آورده است.

این موارد عبارت است از:

ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی؛ عیوب زیر در مرد موجب حق فسخ برای زن خواهد بود.

خصاء

عنن به‌شرط اینکه ولو یکبار عمل زناشویی را انجام نداده باشد.

مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.

از نظر لغوی طلاق به معنای رها شدن است.هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری ختم شود و از همین جهت ، نهاد طلاق پیش بینی شده است تا زن و مرد بتوانند به صورت شرعی به ازدواج خود پایان دهند که مانند دیگر اعمال حقوقی ، آثاری دارد.

طلاق در فقه یکی از حقوق مرد محسوب می شود اما طبق قوانین فعلی زن هم می تواند از دادگاه تقاضای حکم طلاق کند و یا می توانند باهم برای طلاق توافق کنند . زن و شوهر باید برای تحقق طلاق از هر نوعی تشریفاتی را طی کنند و تصمیم این که آنها می توانند از هم جدا شوند یا نه با دادگاه است . طلاق به انواع و اقسامی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها شرایط خاصی دارند.

از همین جهت، در ادامه به این پرسش ها پاسخ می دهیم که طلاق چیست و به چه معنا است و سپس به این می پردازیم که انواع و اقسام طلاق، بر اساس درخواست کننده طلاق کدام است و اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع چیست و از منظر قانون مدنی، چند نوع طلاق داریم.

طلاق چیست؟

در پاسخ به این پرسش که طلاق چیست، باید گفت: واژه طلاق کلمه ای عربی است و به معنای گشودن گره و رها کردن است و در فقه بعنوان از بین بردن ازدواج با لفظ مخصوص می باشد. طلاق امروزه بعنوان یک ابزار برای خاتمه رابطه زناشویی میان زن و مرد شناخته می شود و یکی از مرسوم ترین دعاوی ای است که در دادگاه ها مطرح می شود. در قانون مدنی، موادی به این موضوع اختصاص داده شده است و بر اساس این قانون، ما چند نوع طلاق داریم. انواع و اقسام طلاق، عبارتند از: طلاق بائن، طلاق رجعی.

ابطال ثبت واقعه طلاق ، به این صورت است که متقاضی ، باید با تهیه مدارک لازم ، نمونه دادخواست ابطال سند طلاق را به دادگاه ارائه نماید و دادگاه ، در صورتی که وجود یکی از شرایط ابطال طلاق ، از قبیل فقدان شرایط شهود طلاق ، فقدان قصد در طرفین و یا طلاق در زمان حیض یا نفاس را احراز نماید ، طلاق ثبت شده را باطل می نماید.

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق

هرچند طلاق، حق مرد می باشد اما در شرایطی، زن هم می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و یا هردوی زوجین می توانند با توافق به زندگی مشترکشان خاتمه دهند. لذا انواع و اقسام طلاق، بر اساس درخواست کننده طلاق به شرح زیر است :

1- طلاق از طرق مرد:

برای درخواست طلاق از طرف مرد ، باید تشریفاتی طی شود ، هرچند طلاق در گذشته به عنوان یکی از حقوق مرد محسوب می شد اما امروزه رعایت این تشریفات الزامی است که در ماده 1133 قانون مدنی نیز بر این نکته تاکید شده است : " مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. "

مرد برای این که همسرش را طلاق بدهد باید به دادگاه درخواست گواهی عدم امکان سازش بدهد و پس از آن درصورتی که به دادگاه ثابت کند که امکان ادامه زندگی مشترک برای او وجود ندارد ، این گواهی به او اعطا می شود در این فاصله او باید در جلسات داوری شرکت کرده و همه حق و حقوق زن من جمله مهریه ، نفقه نحله و از این قبیل را به او بپردازد.

2- طلاق از طرف زن:

طلاق از طرف زن به دو طریق ممکن است؛ یکی این که وکالت در طلاق ، یا در اصطلاح عرفی ، حق طلاق داشته باشد و دیگری این که به استناد داشتن شرایط عسر و حرج یا شرایط دیگر ، از دادگاه حکم طلاق بگیرد که در زیر هر کدام از این شرایط توضیح داده شده است . علاوه بر این طلاق از طرف زن ناشزه نیز از می تواند از زیر مجموعه های هر یک از این دو نوع طلاق، محسوب گردد.

طلاق با داشتن حق طلاق: مرد می تواند به همسر خود وکالت بدهد که از او طلاق بگیرد ، هر چند داشتن این وکالت به این معنی نیست که زن هر زمان که بخواهد می تواند از شوهرش طلاق بگیرد ، بلکه باید همچنان تشریفات طلاق را طی کند.

طلاق با داشتن عسر و حرج یا شرایط دیگر: در قانون پیش بینی شده است که زن می تواند در شرایطی از دادگاه بخواهد تا حکم طلاق او را صادر کند . این شرایط عبات است از این که مرد نفقه اش را نپردازد ، شوهر بیش از چهار سال غایب باشد و این که موارد عسر و حرج وجود داشته باشد : " به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد "

3- طلاق توافقی:

در این نوع طلاق طرفین باهم توافق می کنند که از هم جدا شوند و به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند ؛ با این حال طرفین باید تشریفاتی را طی کنند و پس از آن می بایست از دادگاه ، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کنند.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: