کد خبر: ۳۳۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 26
ایمان اسلامی بین
اگر بناست هنر دولت در مهار تورم را ببینیم باید به بازارهای خردتر رجوع کنیم. مثل بازار مواد غذایی. این بازار علیرغم تمام تلاش‌های دولت، به ثبات مورد نظر نرسیده و قیمت‌ها به صورت محسوسی در حال رشد است.
شفا آنلاین>اقتصادی>آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان اقتصادی و سخنگویان دولت نشان‌دهنده کنترل نسبی نرخ تورم است. این موضوع را می‌توان در برخی بازارها مشاهده کرد. مثلا در بازار مسکن رکورد حاکم بر این بازار باعث شده فروشنده‌ها قیمت‌های خود را بشکنند تا بتوانند به نقدینگی برسند. همین موضوع سبب شده که شاهد توقف رشد قیمت مسکن باشیم و بعضا در برخی نقاط قیمت‌ها کاهشی نیز شده است. در بازار خودرو نیز برخی اقدامات روانی از قبیل واردات خودروی خارجی و دست دوم باعث شده قیمت‌ها به صورت نسبی کاهشی شود و گفته می‌شود این روند تداوم خواهد داشت. حتی به مدد رشد نسبی تولید گفته می‌شود به زودی برخی خودروها از سامانه یکپارچه‌سازی خارج و طبق روال سابق در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا دیگر شاهد سیستم لاتاری در این بازار نباشیم. در بازار طلا و ارز نیز تقریبا شرایط با ثباتی را شاهد هستیم و حدودا دو ماه است که در این بازارها شاهد نوسان نیستیم. اما در مقابل این روند، شاهد هستیم در بازارهایی از قبیل مواد غذایی و انواع خدمات چنین روندی وجود ندارد و همین موضوع سبب شده بازارهایی هم که دچار ثبات شده‌اند به چشم مردم نیاید.
البته بنده به عنوان کسی که در بازارهای مختلف فعال هستم باید به این نکته اذعان کنم که نبود نقدینگی در میان مردم دلیل اصلی ثبات در بازارهایی است که عرض کردم. در واقع من سهم دولت را در این روند بسیار اندک می‌بینم بلکه دلیل اصلی و عمده به سقف نهایی رسیدن قیمت‌ها در این بازارهاست و رکود سنگینی است که شکل گرفته است. یعنی در حقیقت، اگر بناست هنر دولت در مهار تورم را ببینیم باید به بازارهای خردتر رجوع کنیم. مثل بازار مواد غذایی. این بازار علیرغم تمام تلاش‌های دولت، به ثبات مورد نظر نرسیده و قیمت‌ها به صورت محسوسی در حال رشد است. البته که دولت توانسته قدری از سرعت رشد قیمت‌ها در این حوزه‌ها بکاهد اما همانطور که عرض کردم این موضوع محسوس نیست.
از آنجا که برنامه دولت برای تورم مشخص نیست و صرفا به بیان اینکه تورم کاهش خواهد یافت بسنده می‌کنند باید به دولت توصیه نمایم که اگر می‌خواهد دستاوردی اقتصادی داشته باشد و به آن تکیه نماید بایستی فکری به حال بازارهایی که اکثریت مردم با آن درگیر هستند کند. اگر این بازارها کنترل شوند آن وقت است که دستاورد اقتصادی این دولت محسوس می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: