شفا آنلاین>اجتماعی>آموزش و پرورش برای پیشگیری از تکرار اتفاقات پرحاشیه سال گذشته، رسیدگی به
مشکلات رفتوآمد دانشآموزان و تأمین سرویس مدارس را امسال بر عهده
نگرفته، سایر نهادها مانند مدیریت شهری هم به سرانجام رساندن قسمتی از این
وظیفه سنگین را متعهد شدهاند و بخش اعظمی از بار سنگین تأمین سرویس مدارس
بر زمین مانده است. در این میان تاکسیهای اینترنتی و صاحبان خودروهای شخصی
هم از آب گلآلود ماهی گرفتهاند و با تبلیغات و روشهای مختلف از
خانوادههای سردرگم و بلاتکلیف خواستهاند حملونقل
دانشآموزان را به آنها
بسپارند. خانوادهها هم از سر اجبار به این امر تن دادهاند، اما
درحالیکه چند روز از آغاز سال تحصیلی میگذرد، مشکلاتی مانند بینظمی و
خلفوعده تاکسیهای اینترنتی و تعیین قیمتهای نجومی توسط رانندههای
سرویسهای شخصی دامن خانوادهها را گرفته و آنها را با چالشهای زیادی
روبهرو کرده است.
به گزارش شفا آنلاین:برخلاف سالهای گذشته که مدارس رابط خانوادهها و
پیمانکاران سرویس مدارس بودند و پیش از شروع سال تحصیلی مسائل حملونقل
دانشآموزان را پیگیری و حل و فصل میکردند، امسال با تصویب نامه هیأت
وزیران این وظیفه از دوش مدارس و وزارت آموزش و پرورش برداشته شده است.
از وظایف آموزشی جا میماند
طبق آییننامه جدید اجرایی حملونقل دانشآموزان، هرگونه دخالت مدیر یا
سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات کل آموزش و پرورش در حوزه حملونقل
دانشآموزی خارج از موارد تعیین شده در آییننامه یا انعقاد قرارداد بین
مدارس با پیمانکاران سرویس مدارس ممنوع است. با تصویب و اجرای این
آییننامه دیگر مانند سالهای گذشته مدارس با پیمانکاران سرویس قرارداد
منعقد نمیکنند، بلکه والدین باید شخصا برای تأمین سرویس فرزندشان آستین
بالا بزنند. محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش که
مسئولیت ستاد بازگشایی مدارس را نیز برعهده دارد، دلیل به تصویب رسیدن این
آییننامه را متمرکز شدن مدیران مدارس بر وظایف آموزشی میداند و میگوید:
«تأمین سرویس مدارس جزو فعالیتهایی است که ارتباط مستقیمی به آموزش و
پرورش ندارد، اما تاکنون مدیران مدارس این مسئولیت را انجام میدادند، با
توجه به اینکه مدیران مدارس وظایف آموزشی و پرورشی را بر عهده دارند، اگر
بخواهند وقتشان را صرف این امور کنند، از وظایف آموزشی خود جا میمانند.»
با آموزش و پرورش قرارداد نداریم
صحبتهای پیمانکاران سرویس مدارس نشان میدهد توضیحات کاظمی با اتفاقات سال
تحصیلی گذشته بیارتباط نیست و دلیل ورود هیأت وزیران به این موضوع به
شرایط سال گذشته برمیگردد که از ابتدای سال تحصیلی مدتی بهدلیل
آلودگیهوا و مدتی بهدلیل رسیدن موج سرما و لزوم صرفهجویی در مصرف گاز
تعطیلات ناخواستهای به دانشآموزان تحمیل شد و حدود 2ماه مدارس غیرحضوری
شدند؛ درحالیکه خانوادهها در ابتدای سال تحصیلی، پرداخت هزینه سرویس
مدارس را برای 9ماه سال تحصیلی متعهد شده بودند و رانندگان سرویس مدارس
انتظار داشتند آنها به این تعهدات پایبند باشند تا تعطیلات پیشبینی نشده
مدارس باعث کاهش حقوق و دستمزد آنها نشود. وقتی خانوادهها از پرداخت هزینه
خدماتی که استفاده نکرده بودند، سر باز زدند، آموزش و پرورش برای حل
اختلاف پیمانکاران سرویس مدارس و خانواده دانشآموزان دچار چالش و دردسر
شد. یکی از پیمانکاران سرویس مدارس که سال گذشته با آموزش و پرورش قرارداد
داشته، میگوید: «بهدلیل مشکلاتی که سال گذشته پیش آمد، آموزش و پرورش
امسال با هیچیک از پیمانکاران قرارداد نبسته و ما بهصورت شخصی کار
میکنیم.»
آشفتهبازار بینظم و نسق
آشفتهبازار نرخ سرویس مدارس سبب شده یکی از تاکسیهای اینترنتی هم وارد
میدان شود و با وعده 30درصد تخفیف در هزینه سرویس، خانوادههای تعداد زیادی
از دانشآموزان را در صف متقاضیان خدمات خود قرار دهد؛ اگرچه مدیران این
سامانه هوشمند دریافت تاکسی، با قرار دادن امکاناتی مانند رصد شرایط مسیر
تردد فرزندان و پایین آوردن هزینهها نشان دادهاند نیازهای مشتریان خود را
خوب میشناسند، اما بدقولی و خلفوعده آنها در نخستین روزهای سال تحصیلی
نگرانی خانوادهها را دوچندان کرده است. مسئول روابطعمومی این سامانه در
گفتوگو با همشهری افزایش چشمگیر درخواستهای والدین طی هفته آخر شهریور و
غیرقطعی بودن ساعات مدارس تا لحظات آخر و درخواستهای متعدد والدین برای
تغییر ساعات را بهعنوان دلیل تأخیر سامانه در ارائه سرویس عنوان کرده و
وعده داده است: «برای نهایی کردن سرویس مدرسه و تخصیص راننده، لازم است کل
درخواستها براساس مسیر رفت و برگشت و ساعت مدارس بررسی شده و دانشآموزانی
که بیشترین همسانی را در این موارد باهم دارند در یک سرویس قرار داده
شوند؛ بر همین اساس، ارائه سرویس با تأخیر مواجه شد.» حتی اگر با خوشبینی
به وعدههای مدیران این سامانه و چانهزنیها و تبلیغات رانندههای سرویس
مدارس که بهصورت آزاد کار میکنند، دل ببندیم، باز هم نکتهای که جای تأمل
دارد، بینظم و نسق بودن و بدون متولی ماندن مسئله حملونقل دانشآموزان
است که سبب به میدان آمدن این نهادها و افراد مختلف و حواشی پیرامون آن شده
است.
نرخهای سرسامآور
این شرایط و افتادن ریش و قیچی بهدست رانندههای خودروهای شخصی که
بهعنوان راننده سرویس مقابل مدارس صف میبندند، سبب شده نرخ هزینه سرویس
دانشآموزان سلیقهای تعیین شود. عاطفه حسنزاده از اولیای دانشآموزان
مقطع ابتدایی است. او میگوید: «چون مدارس روی نرخگذاری رانندهها نظارت
ندارند، هر یک از آنها نرخی را تعیین میکنند. بسیاری از آنها معیارهایی
مانند مدل خودروی خود را بهانه قرار میدهند و هزینه را بالا میبرند.» او
بعد از چانه زدن با رانندههای مختلف توانسته یکی از آنها را راضی کند با
دریافت ماهانه 10میلیون تومان دختر او و 3همکلاسیاش را به مدرسه برساند.
شورای شهر تهران، افزایش 45درصدی نرخ سرویس مدارس را تأیید کرده، اما
بسیاری از خانوادهها این نرخگذاری را هم بهصرفه نمیدانند. ماده 18 از
طریق وزارت کشور پیشنهاد افزایش 50 درصدی نرخ سرویس مدرسه را داده و شورای
شهر نرخ را 45 درصد مصوب کرده است. ناصر فروتن که جزو اولیای دانشآموزان
مقطع متوسطه است، میگوید: «پارسال هم نرخ سرویس مدرسه بیشتر از هزینه
تحصیل بچهها بود، امسال که حدود 50درصد هزینهها را بالا بردهاند، نرخها
سرسامآور شده و بسیاری از خانوادهها از عهده پرداخت آن برنمیآیند.» او
معتقد است بسیاری از رانندهها به افزایش 45درصدی نرخها هم قناعت نمیکنند
و افزایش نرخها به حدود دوبرابر سال پیش رسیده است.
مدیریت شهری
در این میان تنها دانشآموزانی که امسال با مشکل تأمین سرویس مدارس دست و
پنجه نرم نمیکنند، دانشآموزان مدارس استثنایی هستند. این دانشآموزان
برخلاف هر سال که برای تأمین سرویس مدرسه مشکلات زیادی داشتند، امسال
بهصورت رایگان از سرویس مدارسی که مدیریت شهری در اختیار آنها قرار
میدهد، استفاده میکنند، اما برخلاف اخبار غیررسمی که در فضای مجازی منتشر
شده، مدیریت شهری وظیفه تأمین سرویس مدارس سایر دانشآموزان را بر عهده
ندارد. محسن هرمزی، سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در
اینباره میگوید: «برخلاف اطلاعاتی که در اینباره منتشر شده، شهرداری
تهران در تدارک سرویس مدارس وظیفهای ندارد و تجهیز و استفاده رایگان
ناوگان حملونقل عمومی در مهرماه خدمتی است که مدیریت شهری در آستانه
بازگشایی مدارس به دانشآموزان ارائه کرده است.»/همشهری