کد خبر: ۳۳۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 25
رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران، افزایش شیوع کبد چرب در کشور را وابسته به تغییر سبک زندگی دانست و گفت: بر اساس مطالعه‌ای که در مدارس راهنمایی کشور انجام شده، ۷ درصد نوجوانان مبتلا به کبد چرب بودند.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر سیدموید علویان ، گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار نفر در دنیا به نوعی با بیماری‌های کبدی درگیر هستند و این عدد بسیار قابل توجه است. پیش از این، مهم‌ترین بیماری کبدی، هپاتیت B و C بود که اکنون در دنیا رو به کاهش است؛ چون برای هپاتیت B واکسن و برای هپاتیت C درمان موثر وجود دارد و بشر به سمت کنترل و ریشه‌کنی این دو بیماری پیش رفته است چنانچه این روند کاهشی را در کشور خودمان هم مشاهده می‌کنیم.

به گزارش شفا آنلاینوی افزود: شیوع هپاتیت B اکنون ۱.۲ درصد و هپاتیت C نیز ۰.۵ درصد است که این موضوع هم مرهون توجه ویژه به درمان و واکسیناسیون است. در دوره‌ای ۵۰ درصد بیماران هموفیلی، ۲۰ درصد مبتلایان به تالاسمی و ۱۸ درصد کسانی که تحت دیالیز قرار می‌گرفتند به هپاتیت C مبتلا بودند، اما اکنون این بیماری در بسیاری از استان‌ها وجود ندارد و این مهم، نشان از مسئولیت‌پذیری و پذیرش یک واقعیت است. از طرفی شاید حدود ۳۰ سال قبل میزان بروز هپاتیت B در سیستان و بلوچستان بین ۶ تا ۷ درصد بود اما امروزه این رقم به کمتر از ۳ درصد رسیده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به افزایش شیوع بیماری کبد چرب، اظهار کرد: ۴۰ درصد مردم به نحوی با بیماری کبد چرب مواجه هستند و این درحالیست که درست شناسایی و درمان نمی‌شوند.

او با تاکید بر اهمیت شناسایی بیماری‌های متابولیک و خود ایمنی کبد، بیان کرد: انجمن مطالعات کبدی ایران بر همه این بیماری‌های مرتبط هدف‌گذاری کرده است. بیماری‌های خود ایمنی کبدی بیشتر در زنان جوان دیده می‌شود.

وی افزود: بیماری‌های خود ایمنی کبد و کبد چرب به شدت رو به افزایش است و باید تلاش کنیم که این بیماری‌ها را شناسایی و درمان کنیم و در عین حال به موضوع پیشگیری هم توجه کنیم. تغییر سبک زندگی، تغییر رفتار جمعی، بی‌تحرکی، استرس‌ها، بیماری‌های عفونی نوپدید مانند کرونا و... سبب افزایش بیماری‌های خود ایمنی در جامعه شده است.

علویان با اشاره به اینکه بروز بیماری کبد چرب در تمام سنین رخ می‌دهد، تصریح کرد: بر اساس مطالعه‌ای که در مدارس راهنمایی در کشور انجام شده است، هفت درصد نوجوانان مبتلا به کبد چرب بودند و البته این اصلا موضوع غیرقابل انتظاری نبود؛ زیرا فرزندان ما به جای توپ با تبلت بازی می‌کنند و در کنار تغییر خورد و خوراک و روی آوردن به مصرف فست‌فودها با کاهش فعالیت‌شان نیز مواجه هستیم.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران درباره عوارض مصرف مشروبات الکلی بر کبد نیز توضیح داد: مشروبات الکلی یکی از علل مهم بیماری‌های کبدی است و باید در زمینه آموزش جامعه، ‌ ایجاد کلینیک‌های ترک اعتیاد الکل و آموزش‌های درست و خطرات مصرف الکل  اقدامات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه چیزی به عنوان «الکل بدون خطر» وجود ندارد، تصریح کرد: تمام الکل‌ها با هر درصدی مضر هستند. الکل می‌تواند عامل بروز سرطان کبد، سرطان پانکراس، سرطان لوزالمعده، سرطان حنجره و ... باشد و در عین حال می‌تواند سبب بروز نارسایی کبدی نیز شود.

رییس انجمن مطالعات کبدی ایران همچنین با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۱۰ مرکز پیوند کبد در کشور وجود دارد، اظهار کرد: تعداد پیوند کبد در کشور ما بیشترین تعداد در منطقه خاورمیانه را دارد، اما باید تلاش کنیم کار بیماران به پیوند نرسد. پیش از این، هپاتیت ویروسی شایع‌ترین علت پیوند کبد بود اما امروزه شایع‌ترین علت پیوند، کبد چرب است. پیوند کبد عموما از فرد مرگ مغزی انجام می‌شود اما شرایط پیوند از فرد زنده هم وجود دارد./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: