کد خبر: ۳۳۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 25
نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، مدیران و فعالان این حوزه در سالن کنفرانس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو برگزار شد و در این نشست موضوعات مختلف حوزه داروسازی در ایران مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل سخنرانان قرار گرفت.

شفا آنلاین>سلامت> در این نشست که علاوه بر مدیران و سیاستگذاران حوزه دارو، اصحاب رسانه نیز حضور داشتند، رئیس سازمان غذا و دارو به چالش‌هایی اشاره کرد که سال گذشته دامن صنعت دارو را گرفت و مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرد. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو دو مشکل اصلی یعنی ارز و نقدینگی باعث شد اواخر سال گذشته کام همه ما تلخ شود، اما خوشبختانه در سال‌جاری تلاش شده تا این مشکلات برطرف شوند و از شرایط سخت سال قبل عبور کنیم و خوشبختانه از خرداد ماه امسال به بعد وضعیت بهتر شده است با این حال هنوز برای رسیدن به شرایط ایده‌‌‌آل فاصله داریم.

به گزارش شفا آنلاینسید‌حیدر محمدی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای ما از سال گذشته، حجم بازار دارویی کشور در سال‌جاری حدود ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که برای این بازار، نقدینگی لازم است، گفت: یکی از چالش‌‌‌های صنعت داروی کشور، قیمت‌گذاری است که سازمان موظف است درخواست‌‌‌ها را به کمیسیون قیمت‌گذاری ارائه بدهد ولی با توجه به شرایط کشور، مجبوریم قیمت‌گذاری را انجام دهیم و نمی‌توان با همه پیشنهادها موافقت کرد. وی ادامه داد: البته اجازه نمی‌‌‌دهیم شرکت‌های داروسازی از قیمت‌گذاری متضرر شوند و اگر ببینیم یک شرکت نیاز دارد قیمت محصولش اصلاح شود، حتما این کار صورت می‌گیرد و اگر ببینیم قیمت یک دارو هم خیلی بالاست، قطعا کاهش خواهد یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو به مصوبه هیات مقررات‌‌‌زدایی برای فروش دارو از طریق پلتفرم‌‌‌ها اشاره کرد و افزود: با دستور معاون اول رئیس‌‌‌جمهور، این مصوبه ابطال شد و باید فروش دارو از مسیر و کانال خودش طی شود. وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو از ابتدا نیز مخالف فروش اینترنتی دارو بود و معتقد است که عرضه دارو از این مسیر، کاملا نادرست است. محمدی افزود: ما مخالف عرضه دارو از طریق پلتفرم‌‌‌ها نیستیم، اما باید از مسیری باشد که برای آن تعریف می‌‌‌کنیم.

۸۱ قلم دارو کم داریم

در ادامه این نشست مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه کشورهای دنیا با جمعیتی مشابه ایران ۴ تا ۵ برابر ما منابع ارزی صرف تامین دارو می‌کنند، گفت: صنعت دارو‌ی ما نوید آینده خوبی را می‌دهد و کشورهای مشابه ایران، در حوزه تولید مواد اولیه دارویی عقب‌تر از ما هستند. محمد پیکانپور با تاکید بر موضوع کیفیت دارو و اهمیت آن افزود: صنعت داروی کشور از شاخص‌‌‌های کیفی بسیار بالایی برخوردار است و شاهد هستیم که سایر کشورها، کیفیت داروی ایرانی را بالاتر از هند و‌... می‌‌‌بینند و در این راستا ریکال دارو، یک نقطه قوت برای کشور است که نشان می‌دهد سازمان غذا و دارو در مسیر کیفیت‌مداری کوتاهی نمی‌‌‌کند.

وی افزود: بخش قابل‌توجهی از رشد امید به زندگی در کشور و همچنین دستاوردهایی که دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی به دست آورده‌‌‌اند، مرهون تلاش صنعت دارو‌ و رشته داروسازی بوده که توانسته در مسیر تامین داروهای موردنیاز جامعه تلاش کند. این فعال عرصه سلامت افزود: اداره کل دارو تلاش کرده در راستای توسعه داروسازی کشور گام بردارد و خدمات متنوعی نیز در همین راستا به صنعت و مردم ارائه داده است و در این راستا ایران‌فارما می‌تواند فعالیت صنعت دارو‌ را به سمت تراز تجاری مثبت سوق دهد، چراکه این مهم دست‌‌‌یافتنی است. پیکانپور با تاکید بر موضوع بهره‌وری در این صنعت گفت: لازم است برخی شرکت‌ها که بهره‌‌‌وری پایینی دارند، بازبینی و اصلاح شوند تا از بهره‌‌‌وری لازم برخوردار شوند.

وی به زنجیره تامین دارو اشاره کرد و افزود: به هر میزان که حاکمیت به نیازهای مالی صنعت پاسخ دهد، شاهد کاهش کمبودهای دارویی خواهیم بود. به طوری که از ۴۲۰ قلم کمبود دارو در سال گذشته به ۸۱ قلم در شهریور امسال رسیده‌‌‌ایم که البته تا نقطه مطلوب، فاصله داریم. مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بخش قابل‌توجه تولیدات کشورهای مشابه ما در سطح بسته‌‌‌بندی بوده و به لحاظ فرمولاسیون از ایران عقب‌‌‌تر هستند و دست مطالبه به سمت ایران دراز کرده‌‌‌اند. در صنعت دارو علاوه بر رشد کمی، شاخص کیفی داروها از سمت تولیدکننده و سازمان غذا و دارو لحاظ شده است.

حضور ۲۸۲ شرکت خارجی از ۳۳ کشور

در ادامه این نشست رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به ضرورت حمایت حاکمیت از صنعت دارو‌ برای رفع نیازها در این حوزه و با بیان اینکه توسعه داروسازی کشور باعث اطمینان و امنیت در تامین دارو و آرامش بیماران خواهد شد، افزود: ایران‌فارما، کارنامه صنعت داروی کشور است و امسال، یکی از درخشان‌‌‌ترین دوره‌‌‌های برگزاری نمایشگاه ایران‌فارما را خواهیم داشت. محمد عبده‌زاده از حضور ۷۰۹ شرکت خارجی و داخلی در نمایشگاه ایران‌فارما خبر داد و افزود: ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۸۲ شرکت خارجی از ۳۳ کشور دنیا، در نمایشگاه مشارکت دارند.

به گفته وی تمامی زنجیره تولید و توزیع دارو در ایران فارما حضور دارند و شرکت‌های تولید‌‌‌کننده مواد اولیه، شرکت‌های تامین‌‌‌کننده خارجی و شرکت‌های فعال در عرصه ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات در این دوره نمایشگاه حضور پررنگی خواهند داشت. رئیس هیات‌‌‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه در ایران فارما دستاوردهای بسیاری در حوزه زیرساخت‌‌‌های صنعت دارو‌، مواد اولیه، ماشین‌‌‌آلات داروسازی و فناوری‌‌‌های نوین این صنعت به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود ادامه داد: به نوعی این رویداد کارنامه یک‌ساله صنعت دارو‌ تلقی می‌شود و علاوه بر بعد تجاری، کارگاه‌‌‌ها و پنل‌‌‌های ایران‌فارما، فرصتی مناسب برای آموزش و یادگیری است‌‌‌ که در آن تلاش شده تمامی محورهای مرتبط با صنعت دارو‌ مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

عبده‌زاده همچنین از حضور وزرا و نمایندگان مجلس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و مقامات سلامت و دارویی کشور در ایران‌فارما خبر داد و افزود: هشتمین دوره ایران‌فارما با پیام امید به آینده داروسازی کشور، توسعه زیرساخت‌‌‌ها و تراز تجاری مثبت شروع به کار خواهد کرد. وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه در این راستاست که بتوانیم در حوزه تحقق برنامه هفتم توسعه، بازسازی و نوسازی کشور و تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید اقدام کنیم. همچنین در این راستا صنایع داروی کشور که پیشرو و ‌های‌تک است چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی تکلیفی دارد که امیدواریم بتوانیم در راستای سیاست‌‌‌های کلان کشور روز‌به‌روز توسعه دهیم. عبده‌‌‌زاده اضافه کرد: از بخش‌‌‌های دولتی همچون وزارت بهداشت، وزارت صمت، بانک مرکزی و سایر سیستم‌های حاکمیتی این خواسته را داریم که همچون گذشته حمایتشان را نسبت به صنایع دارو‌ ادامه دهند که بتوانیم به اهداف سیاست‌‌‌های کلان کشور به‌خصوص ایجاد تراز تجاری مثبت دست یابیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت تهران با اشاره به اینکه ایران فارما کارنامه نظام دارویی کشور است، گفت: برگزاری این رویداد نتیجه تلاش همکاران ما در سازمان غذا و دارو است؛ در صدور پروانه‌‌‌ها، همکاران در آزمایشگاه‌‌‌ها با کار شبانه‌‌‌روزی، در صنعت دارو، حتی حوزه آموزش و تمامی کسانی  که در حوزه توزیع و عرضه کار می‌کنند همگی رابطه مستقیمی با سازمان غذا و دارو دارند. وی با بیان اینکه داروسازی در جذب نخبگان موفقیت زیادی داشته است، گفت: حدود ۴۰‌درصد از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان حوزه سلامت در بخش دارو متمرکز هستند. در ادامه مهدی پیرصالحی، نایب‌‌‌رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز درباره کارگاه‌‌‌های نمایشگاه ایران‌فارما بیان کرد: نمایشگاه ایران‌فارما کارنامه صنعت دارو‌ی کشور در یک‌‌‌سال اخیر است، اما در کنار آن سعی شده که پنل‌‌‌ها و کارگاه‌‌‌های کاربردی برای صنعت دارو‌ برگزار شود و در این کارگاه‌‌‌ها به بحث‌‌‌هایی نظیر قیمت‌گذاری دارو، سیاستگذاری، نوآوری و هوش مصنوعی در داروسازی پرداخته می‌شود.

یاد‌آور می‌شود هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته، از پنجم تا هفتم مهر ۱۴۰۲ در مصلای تهران برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش، از ۷۰۹ شرکت حاضر در نمایشگاه ایران‌فارما، ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۸۲ شرکت خارجی هستند که از ۳۳ کشور دنیا آمده‌‌‌اند. قرار است در روزهای برگزاری نمایشگاه، پنل‌‌‌ها و کارگاه‌‌‌هایی با موضوعات مختلف برپا شود که یکی از این پنل‌‌‌ها، پنل «یک زنجیره تامین داروی اثربخش چه ویژگی‌‌‌هایی دارد؟ در مسیر پیاده‌سازی این زنجیره چه چالش‌‌‌هایی موجود است؟»، نام دارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: