کد خبر: ۳۳۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 21
وظایف وزارتخانه ها و دستگاهها در مقابل بدحجابان اعلام شد.

شفا آنلاین>عمومی>برخی از وظایف و تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی طبق قانون حجاب بدین شرح است:

*وزارت ارشاد مکلف شده است که هرگونه صدور مجوز برای آثار مغایر با شاخصها و اهداف این قانون را ممنوع کند.

*صداوسیما از همکاری و دعوت از اشخاص حقیقی و حقوقی که مروج بی حجابی، بدپوششی هستند، منع شده است.

*وزارت آموزش و پرورش مکلف شده که آیین نامه الگوی پوشش مناسب مبتنی بر فرهنگ اسلامی را به تفکیک برای دانش آموزان، معلمان و کارکنان با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس تهیه کند.

*وزارت بهداشت مکلف شده است که آیین نامه نحوه پوشش استادان، دانشجویان و کارکنان همگن و غیرهمگن اعم از پزشکان، کارکنان مراکز درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی دولتی یا غیردولتی و مراکز دانشگاهی و مراکز تابعه آن در خصوص رعایت فرهنگ عفاف و حجاب را اصلاح و بازنگری کند.

*وزارت کشور مکلف شده است که در مجوز تشکلهای اجتماعی مروج یا مبلغ بی‌حجابی بازنگری کند.

*شهرداری مکلف شده که بر تمامی اماکن تحت مدیریت یا تملک نظارت کند و اقدامات لازم در خصوص ایجاد شرایط رعایت عفاف و حجاب را انجام دهد.

*وزارت اقتصاد مکلف شده که از واردات لباس ممنوعه و مجسمه، عروسک، مانکن و تابلو و سایر محصولات مروج بی‌حجابی و بدپوششی جلوگیری کند.

*فراجا مکلف شده که سامانه‌های هوشمند شناسایی مرتکبان رفتارهای خلاف قانون با استفاده از ابزارهایی از قبیل دوربین‌های ثابت و سیار و هوش مصنوعی را تقویت کند.

*فراجا مکلف شده که مرتکبان جرائم موضوع این قانون جهت معرفی به قوه قضائیه یا اعمال جریمه را شناسایی و احراز هویت کند.

*فراجا مکلف شده که از آمران به معروف و ناهیان از منکر که به صورت فردی یا جمعی اقدام میکنند حمایت کند.

*فراجا مکلف شده که هنجارشکنی و عادی‌سازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی را رصد و به قوه قضائیه معرفی کند.

طبق ماده ۳۸ قانون جدید حجاب:

سفارش کار یا سفارش تبلیغات به اشخاص حقیقی یا حقوقی که داخل یا خارج از کشور در فضای مجازی یا رسانه‌ای فعال بوده و فعالیت آنها نوعاً ترویج یا تبلیغ برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی است، ممنوع و در صورتی که کار یا تبلیغاتِ موضوع سفارش مذکور انجام شده باشد، سفارش‌دهنده به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا دو برابر هزینه تبلیغات مشابه در صدا و سیما، هرکدام که بیشتر باشد، محکوم می‌شود و درصورت تکرار مجازات به دوبرابر افزایش می‌یابد.

طبق ماده ۳۹ قانون جدید حجاب:

صاحبان حرف، مشاغل و کسب و کارهای مجازی و غیرمجازی در صورتی که در محل کسب یا حرفه یا شغل، به هر ترتیب برهنگی، بی‌عفتی، بیحجابی یا بدپوششی را ترویج یا تبلیغ کنند، در مرتبه اول به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا پرداخت دو ماه سود ناشی از درآمد سالانه آن شغل، هر کدام که بیشتر باشد و به تشخیص قاضی به ممنوعیت از خروج از کشور تا دو سال و ممنوعیت از تبلیغات در فضای مجازی و غیرمجازی از شش ماه تا دو سال و در مرتبه دوم به حداکثر جزای نقدی درجه دو یا پرداخت چهار ماه سود ناشی از درآمد سالانه آن شغل، هر کدام که بیشتر باشد و ممنوعیت از خروج از کشور از شش ماه تا دو سال و ممنوعیت از تبلیغات در فضای مجازی و غیرمجازی از شش ماه تا دو سال و در مرتبه سوم علاوه بر مجازات‌های مرتبه دوم به حبس درجه پنج نیز محکوم می‌شوند.

طبق ماده ۴۰ همین قانون:

درصورتی که در محل کسب، حرفه یا شغل مجازی یا غیر مجازی، صاحبان یا کارکنان آنها به هر ترتیب مرتکب برهنگی، بی عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی شوند، علاوه بر اعمال مجازات مقرر برای مرتکب، صاحب حرفه یا شغل در مرتبه اول به جزای نقدی درجه پنج یا دو ماه سود ناشی از درآمد آن شغل هر کدام بیشتر باشد و به تشخیص قاضی ممنوعیت از خروج از کشور شش ماه تا دو سال و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه چهار یا چهار ماه سود ناشی از درآمد آن شغل هر کدام بیشتر باشد و ممنوعیت از خروج از کشور شش ماه تا دو سال محکوم می شود.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی بی‌حجابی برای تاکسی‌های اینترنتی

همچنین مطابق با ماده ۵۲ لایحه عفاف و حجاب، وسایل نقلیه موتوری که راننده یا راکب یا سرنشین آن مرتکب بی‌عفتی، کشف حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی شود، توسط مأموران فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پنج میلیون ریال جریمه می‌شود. حکم این ماده در خصوص تاکسی‌ها و مسافربرهای اینترنتی نیز جاری می‌شود./خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: