کد خبر: ۳۳۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 22
مسابقه عکاسی سالانه «عکاس برتر پرندگان»(Bird Photographer of the Year) که به‌تازگی برندگان آن اعلام شده‌اند، تنوع گونه‌ای پرندگان و همچنین زیستگاه‌های بسیار متفاوت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.
شفا آنلاین>گزارش تصویری>برندگان مسابقه عکس پرنده سال 2023 جهان که در 8 بخش برگزار شد، از بین 20 هزار تصویر ارسال شده، انتخاب شدند. جشنواره‌ای که با عکس‌هایی خیره‌کننده و شگفت‌انگیز از فنچ‌ها و شاهین‌ها گرفته تا پنگوئن‌ها و جغدهای در حال پرواز، غذا خوردن، جنگیدن و ... همراه شد. 
به گزارش شفا آنلاین:طبق اعلام رسمی برگزارکنندگان این مسابقه، بیش از 20هزار تصویر توسط عکاسان از سراسر جهان به این مسابقه ارسال شد که هر کدام برای جایزه 6250 دلاری رقابت کردند. عکاسان در هشت بخش بهترین پرتره، پرندگان در محیط، رفتار پرندگان، پرندگان در حال پرواز، سیاه و سفید، پرندگان شهری، حفظ محیط‌زیست و عکس پرنده کمدی به رقابت پرداختند.
 مسابقه عکاسی سالانه «عکاس برتر پرندگان»(Bird Photographer of the Year) که به‌تازگی برندگان آن اعلام شده‌اند، تنوع گونه‌ای پرندگان و همچنین زیستگاه‌های بسیار متفاوت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. با اعلام داوران بزرگ‌ترین مسابقه عکاسی پرندگان در جهان، تصویری از یک شاهین در حال برخورد با پلیکان قهوه‌ای که به لانه‌اش در کالیفرنیا نزدیک شده بود، نفر اول شد و جایزه 6250 دلاری(تقریبا 320 میلیون‌تومان) را دریافت کرد. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام، مروری بر تعدادی از تصاویر منتخب بزرگ‌ترین مسابقه عکاسی پرندگان در سال 2023 جهان خواهیم داشت و توضیحات کوتاه هر عکاس را درباره لحظه ثبت آن تصویر خواهید خواند.
لحظه نادر حمله شاهین به پلیکان
تصویری از یک شاهین در حال حمله به پلیکان قهوه‌ای که به لانه‌اش در کالیفرنیا نزدیک شده بود، برنده اصلی بزرگ ترین مسابقه عکاسی پرندگان جهان شد. «جک ژی»، عکاس آمریکایی که این عکس فوق العاده را ثبت کرده، گفته است: «به مدت چهار سال، من سعی کردم این لحظه نادر حمله شاهین به پلیکان‌های قهوه‌ای بزرگ را با سرعت و چابکی باورنکردنی ثبت کنم. چشمان پلیکان در این تصویر را دوست دارم که متعجب و ترسیده است. این حمله بسیار سریع بود و در یک چشم برهم‌زدن انجام شد اما من آن لحظه را برای همیشه به یاد خواهم داشت.»

شیرجه برای شکار ماهی
«هنلی اسپایر» که این عکس را در مکزیک گرفته است، درباره آن گفته: «در اوایل پاییز، مشغول عکاسی از ماهی‌ها در زیرآب بودم. کاملا تصادفی این اتفاق افتاد و یک پرنده در کسری از ثانیه برای شکار ماهی به زیرآب آمد و در چشم برهم‌زدنی هم از آن جا خارج شد. خیلی خوش‌شانس بودم که موفق به ثبت این عکس شدم».
 

عشق پدر و مادری
«کیوکینگ مو»، عکاسی است که این تصویر را در بخش رفتار پرنده‌ها در چین ثبت کرده و درباره آن می‌گوید: «یک جغد خاکستری بزرگ و بالغ در حال شکار در مزرعه گندم بود و یک بچه جغد گرسنه به نزدیکی آن‌ها پرواز کرد. ناگهان پدر و مادر طعمه‌ای را گرفتند تا برای فرزندشان ببرند. من به سرعت شاتر را فشار دادم و لحظه‌ای دلچسب را بین والدین و تلاش برای سیر کردن نسل بعدی ثبت کردم.»
 

پرتره رویایی از تاناجر سبز
«نیکلاس روسنس» که این عکس را در «اکوادور» گرفته و در بخش پرتره برگزیده شده است، در توضیحی کوتاه برای آن نوشته: «با ورود به جنگل‌های استوایی، از دیدن تاناجر سبز درخشان نادر هیجان‌زده شدم. پس از ساعت‌ها انتظار، همان پرنده نادر را روی یک برگ کاملاً قلبی شکل دیدم. پرهای درخشان آن مجموعه‌ای از رنگ‌ها را منعکس می کرد. من تمام جزئیات را ثبت کردم.»
 

چشم انتظار تولد فرزند
این عکس جالب را «توماس ویجایان» در قطب جنوب ثبت کرده و درباره آن گفته: «قبل از گرفتن این تصویر، من دو روز را صرف مشاهده این پنگوئن‌ها کردم و روی یخ دراز کشیده بودم تا آن‌ها را نترسانم. در انتظار ظاهر شدن جوجه، بالاخره این شات تاثیرگذار از عشق والدین را ثبت کردم. من برای رسیدن به این دستاورد هنری، هشت ساعت در روز روی برف نرم پیاده‌روی می‌کردم و حتی با چند پنگوئن دوست شدم!»

پرنده‌ای با نوک شمشیری
«رافائل آرمادا» این تصویر را در جنگل‌های کلمبیا گرفته و درباره آن گفته: «مرغ مگس‌خوار نوک‌شمشیری که در جنگل‌های کلمبیا رایج است، نسبت به اندازه خود طولانی‌ترین منقار جهان را دارد. نوک منحصربه‌فرد این پرنده برای تغذیه از گل‌هایی با گلبرگ‌های بلند سازگار است. این تصویر را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به این پرنده با پس زمینه و نور طبیعی می‌بینید.»

سرزمین رویایی پرنده‌ها
این عکس که در بخش پرندگان شهری برگزیده شده، توسط «وانگ شیائوکه» در یکی از شهرهای چین ثبت شده است. او در این باره نوشته: «از ماه اکتبر تا مارس، «شنژن» محل اقامت زمستانی بیش از 100 هزار پرنده مهاجر است. در ژانویه 2022، ده‌ها هزار «باکلان بزرگ» را در حال پرواز بر فراز این شهر که به سرزمین رویایی پرنده‌ها معروف است، دیدم و این عکس را ثبت کردم.»

پایان یک ماهی
این عکس توسط «آنتونیو آگوتی» در دریاچه چیوسی از ایتالیا با عنوان «هیچ راهی وجود ندارد» گرفته شده و عکاس درباره آن نوشته: «حواصیل ارغوانی، پرنده‌ای مهاجر است که در دریاچه‌های ایتالیا لانه می‌سازد و عمدتاً از ماهی تغذیه می‌کند. اگرچه موش، مار، وزغ و سایر موجودات را هم شکار می‌کند. در این عکس، حواصیل یک ماهی کپور بزرگ را گرفت و پس از چندین بار تلاش برای چرخاندن ماهی به پهلو، آن را بلعید.»

غذای بیشتر برای من!
«لوی فیتزه» این عکس را که در بخش کمدی برگزیده شده، در جزایر فالکلند اسپانیا گرفته و درباره آن گفته: «هنگام مشاهده این پنگوئن‌ها از این که چگونه رفتار آن‌ها گاهی شبیه رفتار انسان‌هاست، شگفت‌زده شدم. این پنگوئن نوجوان مدام التماس می‌کرد تا پنگوئن بزرگ سال از آن جا دور شود تا برای خودش، غذای بیشتری بماند!»

استتار فنچ‌ها در مزرعه آفتابگردان
«ماتوز پیسیاک» این عکس را که در بخش پرندگان در محیط‌زیست برگزیده شده در لهستان گرفته و درباره‌اش نوشته: «بعد از آمدن سیل، محصولات این مزرعه آفتابگردان قابل برداشت نبود و هزاران پرنده از جمله فنچ‌ها در زمستان به این جا سرازیر شدند. به رغم این که پرهای رنگارنگ، آن‌ها را به اهدافی آسان برای گرفتن عکس تبدیل می‌کند اما هنگام جست‌وجوی غذا، رنگ آن‌ها با محیط اطراف ترکیب می‌شود و تشخیص آن‌ها برای شکارچیان سخت می‌شود و انگار استتار می کنند. با استفاده از یک لنز زاویه باز که با برف و آفتابگردان خشک پوشانده شده بود، از آن‌ها عکس گرفتم، در حالی که یکی از آن‌ها جلوی دوربین من نشسته بود.»

زندگی در دمای
منفی 40 درجه

این عکس از پنگوئن‌ها را «کلمان کورنک» در قطب جنوب ثبت کرده و گفته: «پنگوئن امپراتور در زمستان در قطب جنوب، سردترین محیط روی زمین، زندگی و تولید مثل می‌کند. در طول شب‌های طولانی قطبی، دمای تا ۴۰- درجه سانتی‌گراد و کولاک‌های ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را تحمل می‌کند. در این شرایط و همان طور که در عکس می‌بینید، توان سازگاری‌ به پرندگان اجازه می‌دهد دمای بدن خود و انرژی شان را حفظ کنند.»

قطره جذاب رو دیدی؟
«جیسون مور» که با این عکس در بخش سیاه‌و‌سفید برنده شده و آن را در استرالیا گرفته، می‌گوید: «در این عکس، به نظر می‌رسد یک بچه اردک در زمان افتادن قطره آب از دهان مادرش مسحور شده است. رنگ این پرندگان ممکن است کسل‌کننده باشد اما آن‌ها با حالت‌های زیبا و نمایش‌های جذاب خود، جبران می‌کنند».

پرنده سیاه وسط قرص ماه کامل
«آنتون ترکسلر» این عکس را در آلمان ثبت کرده و درباره آن گفته: «یک پرنده سیاه روی شاخه درختی می‌نشیند و صحنه‌ای بدیع خلق می‌کند. او را در پس زمینه آسمان‌شب به رنگ آبی تیره و ماهی به رنگ قرمز یا نارنجی می‌بینید که حس و حال ترسناکی به عکس بخشیده است».

خاص‌ترین رنگ برای یک پرنده
«آرکو ساها» که این عکس را در منطقه‌ای بکر با پوشش گیاهی کوهستانی و آبشارهای زیاد در هند ثبت کرده، درباره آن نوشته: «پلینگ یکی از زیباترین ایستگاه‌های تپه‌ای در هند است. وقتی از این منطقه بازدید کردم، پرندگان زیادی را مشاهده کردم. من عکس این پرنده بسیار رنگارنگ را در باغی نزدیک هتل‌مان شکار کردم. رنگ آبی و خاص این پرنده، او را بسیار زیبا کرده است.»
منبع: www.theguardian.com
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: