کد خبر: ۳۳۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 21
جریمه نداشتن روسری، چادر و هر نوع پوشش سر، در مرتبه اول بین 6 تا 24میلیون تومان است و مرتبه دوم تا چهارم بین 24 تا 50میلیون تومان و در صورت تکرار بیش از آن شامل 280 میلیون تومان است.
شفا آنلاین>اجتماعی>مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در جلسه علنی خود با اجرای آزمایشی «لایحه عفاف‌وحجاب» به مدت ۳سال موافقت کرد. نمایندگان مردم در این نشست و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک‌فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) با 3سال اجرای آزمایشی  این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند. 
به گزارش شفا آنلاین:با توجه به اینکه پیشنهادهای نمایندگان برای اجرای آزمایشی این لایحه به مدت یک سال، 2سال، 4سال، 5سال و 7سال رأی نیاورد، پیشنهاد کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب به مدت 3سال در کشور تصویب شد. اکنون گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و در صورت تصویب به مدت 3سال به صورت آزمایشی در کشور اجرا می‌شود.

از جمله تغییرات این لایحه می‌توان به این موارد اشاره کرد:
با توجه به اینکه در لایحه مذکور، تخلف بدپوششی و بی‌پوششی موجب جریمه وسیله نقلیه می‌شود و نه راکب، شرکت‌های تاکسی اینترنتی در صورت شمول این جریمه باید تا 2ماه امکان گزارش «نقض این قانون» از سوی مسافر (بدون حجاب و بدپوشش) را توسط راننده فراهم کنند و اگر راننده نقض قانون توسط مسافر را گزارش کند، از پرداخت جریمه معاف می‌شود. جریمه این مورد  ۵۰۰هزار تومان تصویب شده است.
در مورد جریمه اصناف در صورت تخلف بدپوششی کارمندان و مراجعان و عدم توجه به قوانین هم با توجه به اینکه جریمه بین 3تا 10 درصد از سود سالانه تعیین شده است، ملاک محاسبه عدد نهایی، آخرین برگ مالیاتی شخص است که از اداره مالیات استعلام خواهد شد.
جریمه کشف حجاب مسافر و راکب روی موتور سیکلت توقیف یک‌هفته‌ای موتور و 2میلیون تومان‌تعیین شده است.
جریمه نداشتن روسری، چادر و هر نوع پوشش سر، در مرتبه اول بین 6 تا 24میلیون تومان است و مرتبه دوم تا چهارم بین 24 تا 50میلیون تومان و در صورت تکرار بیش از آن شامل 280 میلیون تومان است.
اگر شخصی به صورت برهنه بازداشت شود، حدود 100 تا 150میلیون تومان جریمه خواهد شد که در صورت تکرار بیش از 4بار ، جریمه به عدد 280میلیون تومان خواهد رسید.
جریمه بدپوششی افراد که شامل تعریف زیر شود، چیزی بین 6 تا 24میلیون تومان و تکرار آن حبس بین 2 تا 5 سال است.
تعریف:
بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشیدن لباس بدن‌نما یا تنگ یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دست‌ها نمایان باشد و دیده شود.
بدپوششی در مورد مردان عبارت است از پوشیدن لباس بدن‌نما یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد دیده شود.



لایحه عفاف
آمران به معروف

ماده‌های مربوط به امر به معروف در لایحه عفاف و حجاب، ارسال شده به شورای نگهبان عبارتند از:

ماده  57
مطابق مبانی شرعی و اصل هشتم قانون اساسی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لسانی در حوزه پوشش و حجاب وظیفه اجتماعی همه مردم است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌علت انجام واجب شرعی مؤاخذه کرد. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این حوزه باید با احترام و با رعایت شروط آن ازجمله نداشتن مفسده باشد. هرکس در امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر عدم‌رعایت حجاب شرعی یا بی‌حجابی یا بدپوششی، مرتکب توهین یا افترا گردد به مجازات مقرر قانونی محکوم می‌گردد. درصورتی که فردی ابتدائاً امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را با پرخاش و دعوا همراه کند، به جزای نقدی درجه6 محکوم می‌گردد.

ماده  58
 هرکس در مقابل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شرعی و قانونی درخصوص عفاف و حجاب، حرکات غیرمتعارف انجام داده یا توهین یا پرخاش کند، به جزای نقدی درجه5 محکوم می‌گردد.

ماده  59
  هرگونه تعرض، تمرد، مزاحمت یا اخلال در مراحل اجرای این قانون ممنوع بوده و ضمن توقیف ابزار و تجهیزات مربوط، درصورتی که رفتار ارتکابی در قانون دارای مجازات شدیدتری نباشد، مرتکب به حبس درجه6 یا جزای نقدی درجه5 محکوم می‌شود.

ماده  60
 درصورت تعدد و تکرار جرائم موضوع این قانون، مجازات‌های نقدی با هم جمع می‌شود. احکام قانونی مرور زمان درباره مجازات‌های نقدی مندرج در این قانون اجرا نمی‌شود.
تبصره۱- مبالغ جریمه‌ها و جزاهای نقدی معادل مبلغ تعدیل‌شده زمان وصول اخذ می‌شود.
تبصره۲- همه مبالغ جریمه‌ها و جزاهای نقدی مندرج در این قانون و سایر قوانین، ابتدای هر سال به تناسب نرخ تورم اعمال شده از سوی بانک مرکزی با بخشنامه رئیس قوه قضاییه تعدیل می‌شود./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: