کد خبر: ۳۳۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 20
مجلس، مصوبه تاثیر معدل در کنکور را برای 3 سال حذف کرد
شفا آنلاین>اجتماعی>مصوبه 15 تیر 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر معدل سنوات تحصیلی در کنکور فقط یک سال عمر کرد و با مصوبه نمایندگان مجلس روی دست شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور به وضعیت قبل از 1402 بازگشت و معدل فعلا به مدت سه سال تاثیری در کنکور نخواهد داشت.
 وزارتخانه موافق تاثیر معدل بود
به گزارش شفا آنلاین:مصوبه دیروز مجلس مبنی بر حذف تاثیر معدل سنوات تحصیلی دانش آموزان در کنکور، در شرایطی رقم خورد که وزارتخانه آموزش و پرورش به شدت موافق تاثیر معدل در کنکور بود و آن را گامی درجهت ایجاد عدالت آموزشی می‌دانست: «در سال‌های آینده و با افزایش درصد تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور و رسیدن آن به ۵٠ و 60 درصد، شاهد تصاحب صندلی‌های دانشگاه‌های برتر توسط دانش‌آموزان شهرستانی و نقاط محروم کشور خواهیم بود.» رضامراد صحرایی البته در روزهای گذشته هرچه در این زمینه گفت و از مصوبه تاثیر معدل دفاع کرد، نظراتش راه به جایی نبرد و در عمل نگاه و نظر آموزش و پرورش در این باره نادیده گرفته شد.
 دوباره به کام مافیای کنکور
جالب این‌جاست که وزیر آموزش و پرورش در روزهای اخیر که موضوع تغییر قانون کنکور در مجلس جدی‌تر مطرح شد، حذف تاثیر معدل در کنکور را اعمال فشار مافیای کنکور دانسته بود: «مافیای کنکور تلاش زیادی می‌کند تا از تداوم اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل جلوگیری کند، اما وزارت آموزش‌وپرورش این مصوبه را سبب احقاق حق دانش‌آموزان نقاط محروم می‌داند و با قدرت در مقابل مافیای کنکور می‌ایستد.»
 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چه بود؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۴۳ خود در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ به این مصوبه رای داد. چند ماده خبرساز و چالش‌برانگیز این مصوبه با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط سامان‌دهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» به این صورت است که «ماده۳ـ پذیرش: پذیرش در رشته محل‌هایی که پرمتقاضی نیست، صرفا براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می‌شود.  پذیرش در رشته محل‌های پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره‌کل سابقه تحصیلی انجام می‌شود.»
و البته در «ماده4» این مصوبه آمده بود: «وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش‌آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.»
 نمایندگان دیروز چه گفتند؟
اما نمایندگانی که دیروز بر حذف تاثیر معدل در کنکور اصرار داشتند، به طور غالب بر این نکته تاکید کردند که شرایط آموزشی در نقاط مختلف کشور یکسان و عادلانه نیست که بخواهیم معدل سنواتی را در کنکور موثر بدانیم. محمد رشیدی از نمایندگان موافق حذف تاثیر معدل گفت: باید صدای مردم را بشنویم و نگران جوانانی باشیم که تشویش ذهنی دارند؛ ضمن این‌که کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش آموزی در دورترین روستای ایران، آموزشی را که یک دانش آموز در پایتخت می‌بیند، ندارد.
شورای نگهبان تایید می کند؟
اما برخی نمایندگان مخالف حذف تاثیر معدل نیز علاوه بر دلایل خود، ورود مجلس را به نوعی تداخل در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانستند. زاهدی این طور گفت: «بعد از ورود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به این مهم مصلحت نیست مجلس به آن ورود کند و قطعا شورای نگهبان در مورد آن موضع گیری خواهد کرد.»
 
 
بعید است شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید کند
ما برای بررسی موضوع با مهدی نکویی کارشناس آموزشی و کنکور گفت‌وگو کردیم و دیدگاهش را درباره مصوبه روز گذشته مجلس جویا شدیم. او گفت:اگر در برگزاری امتحانات زیرساخت‌ها توسط آموزش و پرورش آماده باشد، نظر کارشناسی این است که معدل در فرایند کنکور تاثیر داشته باشد، چون با تاثیر معدل، درصد دانش‌آموزان درس‌خوان‌ افزایش می‌یابد. او معتقد است، تاثیر معدل در کنکور به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است؛ چون در این شرایط آموزش و پرورش مجبور می شود به مدارس دولتی توجه بیشتری داشته باشد. ضمن این که با تاثیر معدل، وضعیت آموزشی مدارس زیر ذره‏بین قرار می گیرد و معلمان نیز باید پاسخگو باشند.او درباره این شائبه که با تاثیر معدل ممکن است، نمره و معدل‌فروشی در مدارس باب شود، این موضوع را رد می کند و می گوید: در آموزش و پرورش به دلیل لایه لایه بودن، نظارت ها و کنترل ها از این جنس فسادها نداریم.از او درباره مصوبه و اظهارات دیروز نمایندگان درباره کنکورمی‌پرسم که معتقد است: بخشی از مطالبی که نمایندگان در صحبت‌هایشان مطرح کردند، نادرست بود و به نظر چندان اطلاعات کافی درباره مصوبه و مسئله کنکور نداشتند. اگر آن چه نمایندگان رای دادند، بخواهد اجرا شود، یعنی بازگشت دروس عمومی به کنکور 1403 در شرایطی که از دوسال قبل دانش آموزان، مدارس و معلمان دروس عمومی را از تاکیدات درسی برای کنکور حذف کردند و حالا یک باره بخواهیم با این مصوبه دروس عمومی را به کنکور بازگردانیم، صدای همه در می آید. از این رو بعید به نظر می رسد، شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند./خراسان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاج علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
0
0
اقای محترم شما به فکر مافیای معدل باشید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: