کد خبر: ۳۳۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 19
گفته می‌می‌شود لاشه آن در حوالی روستای بن زرد و دشت رز در زباله دانی پیدا شده است.
شفا آنلاین>یک قلاده پلنگ دیگر در قلب پارک ملی دنا به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش شفا آنلاین:گفته می‌می‌شود لاشه آن در حوالی روستای بن زرد و دشت رز در زباله دانی پیدا شده است.

باید گفت عملکرد ضعیف مدیریت فعلی محیط زیست استان در حفاظت به حدی رسیده که طبق گزارشات مردمی میزان شکار افزایش چشمگیری پیدا کرده و طی یک سال اخیر پنجمین پلنگ نیز کشته شد تا مهر تاییدی بر این ناکارآمدی‌ مدیریتی باشد.

سوال اینجاست این سازمان زمانی که بهترین فعالین محیط زیست استان با عملکرد خود توانسته بودند میزان تلفات پلنگ را به حداقل برسانند بر چه اساس وقت و هزینه سازمان را صرف تخریب و دفع حیات وحش نموده تا حالا به چنین وضعیتی برسیم آن هم در پارک ملی دنا مهمترین ذخیره گاه زیست محیطی کشور این حوادث رخ دهد!؟

گفتنی است، اولین پلنگ جوان و ماده امسال در تنگ مهریان  تلف شد و بدون ارائه هیچ عکسی از صحنه و بدن پلنگ با نشر مطلبی مبهم و شائبه برانگیز اعلام شد که این پلنگ با تیر بیهوشی که توسط مامورین سازمان محیط زیست پرتاب شده بود تلف شده است و دامپزشک معتمد این سازمان نیز، این گفته را تایید کرده است!

دومین پلنگ،  چند ماه پیش در جوار همین منطقه حفاظت شده دیل در  کهیزبال پلنگ دیگری نیز تلف شده بود.

خبر تلف شدن سومین پلنگ در حوالی تنگ دیل در گناوه لری  منتشر شد شاهد بودیم ده ها عکس از صحنه تا حتی در کف خودرو سازمان در فضای مجازی و رسانه ای منتشر شد.

توضیحات مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد

اسلام جاودان خرد لحظاتی پیش در این خصوص گفت : ساعتی پیش گزارش مردمی مبنی بر پیدا شدن لاشه پلنگی در میان انبوهی از زباله و نخاله ساختمانی، زیر پل جاده ارتباطی حدفاصل روستاهای دشت رز و بن زد شهرستان دنا به اطلاع یگان حفاظت محیط زیست استان رسید .
جاودان خرد گفت : فورا" تیمی از یگان حفاظت محیط زیست استان به محل اعزام شده و متاسفانه لاشه یک قلاده پلنگ نر بالغ  در میان زباله ها کشف شد .

وی گفت :با توجه به اینکه برای اعلام علت دقیق مرگ نیاز به کالبد شکافی توسط دامپزشک داریم ،  فلذا علت مرگ بعدا از انجام مراحل کالبد شکافی و نظر قطعی دامپزشک از طریق روابط عمومی محیط زیست استان اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت : با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد لاشه از جایی دیگر به این مکان منتقل شده باشد ، یگان حفاظت محیط زیست بصورت محسوس و نامحسوس تحقیقات خود را در مورد علل و عوامل احتمالی تلف شدن پلنگ شروع  نموده  و از مردم طبیعت دوست استان تقاضامندیم ،چنانچه اطلاعاتی در این خصوص دارند که می تواند کمکی به ما کند با تماس به سامانه رایگان 1540 و با اطمینان از امانتداری ارائه گزارش دهند .

روستای دشت رز  با جمعیتی بالغ بر 900 نفر  با فاصله 65 کیلومتری از مرکز استان ، بطور کامل در حدود و اربعه منطقه حفاظت شده دنا قراردارد و جزء روستاهای چسپیده به کوه دناست . عمده شغل و امرار و معاش مردم این روستا کشاورزی و باغداری بوده دارای طبیعیت بکر است و بخش اعظمی از کل و بزهای پارک ملی دنا در شمال این روستا قرار دارند و زیستگاه عمده پلنگ در همین بخش از دناست و این نخستین گزارشی از کشف لاشه پلنگ در جغرافیایی این روستا می باشد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: