کد خبر: ۳۲۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 04
با اخبار امیدبخشی که پیوسته به این بازار مخابره می‌شود، این نوید را می‌دهد که شاید در آینده نزدیک، شاهد آرام گرفتن قیمت خودرو باشیم.
شفا آنلاین>سلامت>وضعیت بازار خودرو طی چند هفته گذشته به‌حدی کاهشی بود که برخی از خودروها تا مرز قیمت کارخانه پایین آمده است.

 به گزارش شفا آنلاین: بازار خودرو که در ماه‌های اخیر رشد‌های عجیب و غریبی تجربه کرده بود، طی ماه گذشته، به‌صورت یکنواخت کاهشی شد. این روند به‌قدری جدی است که در برخی از محصولات، شاهد رسیدن قیمت بازار به قیمت کارخانه بوده و به نوعی آن حباب قیمتی بازار خودرو ترکید.

البته هنوز هم اختلاف قیمت خودرو در داخل کشور با بازار جهانی بسیار است. اما با اخبار امیدبخشی که پیوسته به این بازار مخابره می‌شود، این نوید را می‌دهد که شاید در آینده نزدیک، شاهد آرام گرفتن قیمت خودرو باشیم.

مقایسه کاهش قیمت از اول  اردیبهشت تا ۱۰ خرداد

شرکت‌های ایران خودرو و سایپا

خودرو 13 خرداد 1 1


  • پژوپارس سال با موتور XUP: این خودرو که با پیشرانه جدید، اخیرا به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شده، از اول اردیبهشت تا به الان نزدیک به ۷۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. به این ترتیب اختلاف قیمت کارخانه با بازار، به چیزی حدود ۲۷۶ میلیون تومان می‌رسد.
  • هایما S7 توربو سفارشی: از محصولات پرفروش ایران خودرو بوده که طی ۴۰ روز اخیر، کاهش ۳۰۰ میلیونی تجربه کرده. بنابراین اختلاف قیمتی درب کارخانه و بازار به چیزی حدود ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است.
  • کوییک S: این خودرو جزو محصولات اقتصادی شرکت سایپا محسوب می‌شود که در بازه ۴۰ روزه، ۷۱ میلیون تومان کاهش قیمت داشته که برای خودرویی در این بازه قیمتی، کاهش خوبی است. با این کاهش قیمتی، اختلاف قیمت کارخانه و بازار حدود ۹۰ میلیون تومان بوده که اختلاف نسبتا زیادی است.
  • شاهین معمولی: شاهین به‌نوعی پرچمدار سایپا بوده که از اول اردیبهشت ماه تا الان، کاهش ۱۰۰ میلیونی را تجربه کرده. بنابراین اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار را به چیزی حدود ۱۷۰ میلیون تومان رسانده است.

شرکت‌‌ های مونتاژی

اما باید گفت که محصولات مونتاژی شرایط بهتری به نسبت قیمت‌های پرداختی دارند. یعنی گپ قیمت در محصولات مونتاژی، بسیار کمتر از خودروهای ایرانی است.

در این میان، گپ قیمتی در محصولات مدیران خودرو به نسبت متوسط، در محصولات گروه بهمن، نسبتا زیاد و در محصولات کرمان موتور، به کمترین حد ممکن رسیده.

خودرو 13 خرداد 2

مدیران خودرو

  • ام‌وی‌ام X55 Pro: این کراس‌اوور چینی که شرکت مدیران خودرو، آن را با هدف جایگزینی با X33 وارد خط تولید کرد، در طول 40 روز گذشته با یک کاهش 280 میلیونی روبه رو بوده است. به‌این ترتیب، اختلاف قیمتی کارخانه و بازار را به حدود 120 میلیون تومان می‌رساند.
  • آریزو ۶ پرو: اما آریزو ۶ پرو که رقیب پرقدرت سدان‌های چینی بازار به‌حساب می‌آید، در طول بازه مورد بررسی، یک کاهش ۳۶۵ میلیونی تجربه کرده که با این کاهش، اختلاف قیمت با کارخانه را به ۱۰۵ میلیون تومان رسانده است.

بهمن موتور

  • ریسپکت پرایم: این سدان جذاب چینی توانسته در بازه ۴۰ روزه، حدود ۳۲۰ میلیون تومان کاهش قیمتی را تجربه کند و اختلاف درب کارخانه و بازار را به حدود ۲۵۰ میلیون تومان برساند که اختلاف نسبتا زیادی است.
  • دیگنیتی پرایم: دیگنیتی جزو کراس‌اوورهای محبوب بهمن موتور بوده که در بازه مورد بررسی، ۵۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت. بنابراین بیش‌ترین درصد کاهش را در بین خودروهای مورد بررسی ازآن خود کرده است. به این ترتیب میزان اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار به ۵۸۰ میلیون تومان می‌رسد که رقم بالایی محسوب می‌شود.

کرمان موتور

  • جک S5 نیو: این کراس‌اوور محبوب کرمان موتور که فیس‌لیفت همان S5 قبلی است، 290 میلیون تومان کاهش قیمتی داشته و توانسته اختلاف قیمت کارخانه و بازار را، تنها به 5 میلیون تومان کاهش دهد.
  • کی‌ام‌سی تی ۸: T8 کرمان موتور نیز همانند S5 از این کاهش قیمتی در امان نبوده و 420 میلیون تومان کاهش قیمت در بازار را تجربه کرده است. به این ترتیب، پیکاپ کرمان موتور تنها 10 میلیون گران‌تر از قیمت کارخانه در بازار به فروش می‌رسد.

کمترین و بیشترین کاهش قیمتی به کدام محصولات تعلق می‌گیرد؟

هدف از تهیه این گزارش، این بود که محصولات پرطرفدار از هر شرکت و قیمت کارخانه و بازار آن‌ها بررسی شود. بنابراین احتمالا خودروهایی در بازار باشد که بیشتر و یا کمتر از این محصولات، تغییر قیمت را تجربه کرده‌اند.

اما در جدول فوق، کمترین درصد تفاوت قیمت نسبت به اول اردیبهشت، به خودروی پژو پارس XUP تعلق می‌گیرد. احتمالا دلیل این امر، قیمت مناسب نسبت به سایر محصولات و فروش بالای آن در بازار باشد.

بیشترین کاهش قیمت نیز همانطور که اشاره شد، به دیگنیتی پرایم بهمن موتور تعلق می‌گیرد که با ۲۱ درصد کاهش در ۴۰ روز، این عنوان را ازآن خود کرده است.

خرید کدام خودرو از کارخانه به‌صرفه‌تر است؟

به‌دلیل قیمت کارخانه پایین‌تر هایما S7 توربو نسبت به دیگنیتی پرایم، این کراس‌اوور ایران خودرو با حدود 560 میلیون تومان اختلاف قیمتی، به‌صرفه‌تر از محصول بهمن موتور با اختلاف 580 میلیونی است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: