کد خبر: ۳۲۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 03
بسیاری از مردم در مورد ماهیت میل جنسی خود کنجکاو هستند. این مقاله به بررسی برخی از علل زمینه ای میل جنسی بالا می پردازد و نکاتی را برای کنترل یا کاهش آن ارائه می دهد.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>تغییرات در میل جنسی طبیعی است. با این حال، داشتن میل جنسی بالا اگر شروع به ایجاد اختلال در عملکرد روزانه کند، می تواند مشکل ساز شود.

به گزارش شفا آنلاین:توجه به این نکته ضروری است که هیچ تعریفی از میل جنسی "طبیعی" وجود ندارد و آنچه که یک فرد به عنوان میل جنسی بالا می بیند ممکن است برای دیگری عادی به نظر برسد.

بسیاری از مردم در مورد ماهیت میل جنسی خود کنجکاو هستند. این مقاله به بررسی برخی از علل زمینه ای میل جنسی بالا می پردازد و نکاتی را برای کنترل یا کاهش آن ارائه می دهد.


سن و سطح هورمون فرد ممکن است بر میل جنسی او تأثیر بگذارد.
میل جنسی، به میل فرد برای فعالیت جنسی اشاره دارد و از نیاز بیولوژیکی اولیه برای تولید مثل ناشی می شود. این یک احساس طبیعی است که هرکسی می تواند آن را تجربه کند، چه کسی بخواهد تولید مثل کند یا نه.

سطوح میل جنسی در یک طیف وجود دارد، از عدم تمایل به رابطه جنسی تا تمایل به شرکت در فعالیت جنسی.

داشتن میل جنسی زیاد مشکل شناخته نمی شود. مگر اینکه بیش از حد افکار فرد را به خود مشغول کند. برای مثال، ممکن است فردی بخواهد میل جنسی خود را کاهش دهد اگر:

    در کار، زندگی اجتماعی، خواب یا سلامت آنها اختلال ایجاد می کند
    سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد
    سخت است که احساس رضایت کنند، مهم نیست که چقدر فعالیت جنسی دارند
    بر کیفیت روابط آنها تأثیر می گذارد
    باعث می شود آنها به دنبال رابطه جنسی "خطرناک" باشند

علل میل جنسی بالا

آنچه که یک میل جنسی طبیعی را تشکیل می دهد برای همه متفاوت است و افراد در زمان های مختلف زندگی خود تمایل بیشتری به رابطه جنسی دارند.

میل جنسی به عوامل زیر بستگی دارد:

    سن
    وضعیت سلامت روان
    سطوح انرژی
    وضعیت سلامت جسمانی
    وضعیت رابطه
    تعاملات اجتماعی
    مصرف دارو، الکل یا مواد مخدر

سن و هورمون ها

تغییرات هورمونی نقش زیادی در میل جنسی دارد.

برای جوانان، جهش های هورمونی ناشی از بلوغ می تواند برای اولین بار باعث ایجاد احساس میل جنسی شود. هورمون ها در طول زندگی بر میل جنسی افراد تأثیر می گذارند.

برخی از تحقیقات قدیمی‌تر نیز ارتباط احتمالی بین سطوح بالاتر تستوسترون در مردان و داشتن میل جنسی بالاتر را نشان می‌دهند.

سلامت روان

سطح استرس می تواند بر احساس جنسی یک فرد تأثیر بگذارد.

در مواقع استرس زیاد، برخی از افراد ممکن است احساس میل جنسی پایین داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تمایل داشته باشند رابطه جنسی برقرار کنند تا استرس خود را کاهش بدهند.

آمادگی جسمانی و سطح انرژی

تحقیقاتی دریافته است که افراد دارای آمادگی جسمانی بیشتر تمایل به رابطه جنسی دارند و از برانگیختگی بیشتر و ارگاسم بهتر لذت می برند.

روابط جنسی

داشتن تجارب جنسی لذت بخش، چه با همسر یا از طریق خودارضایی، ممکن است منجر به افزایش میل به رابطه جنسی شود. نشان داده شده است که صمیمیت بین شرکای جنسی تأثیر قابل توجهی بر میل جنسی مردان دارد.

از سوی دیگر، اگر فردی نتواند احساس رضایت کند (چه از طریق فقدان رابطه جنسی و چه از طریق تجارب ناخوشایند جنسی) میل جنسی او نیز ممکن است افزایش یابد.

دستگاه تناسلی زن

میل جنسی می تواند در طول چرخه قاعدگی در نوسان باشد و اغلب در زمان تخمک گذاری به اوج خود می رسد. این زمانی است که سطح تستوسترون در بالاترین حد خود است.

تخمک گذاری زمانی در چرخه قاعدگی است که اسپرم می تواند تخمک را بارور کند. بنابراین، از نظر بیولوژیکی، منطقی است که زنان در این زمان تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشند، زیرا معمولاً احتمال بارداری آنها بیشتر است.

برای کسانی که در این زمان بر اساس افزایش میل جنسی خود عمل می کنند اما مایل به باردار شدن نیستند، استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، بسیار مهم است.

دستگاه تناسلی مرد

سطح بالای تستوسترون نیز با میل جنسی بالا در مردان مرتبط است. تولید تستوسترون معمولاً در حدود 17 سالگی به اوج خود می رسد و سطح آن تا 2 تا 3 دهه بعد از آن بالا باقی می ماند.

این همچنین زمان اوج خودارضایی به عنوان راه کنترل کننده برای ارضای میل جنسی است. با این حال، با افزایش سن، سطح تستوسترون در مردان کاهش می یابد که می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.

آیا میل جنسی لالا دردسر ساز است؟

داشتن میل جنسی بالا تنها زمانی مشکل ساز می شود که مانع از سایر جنبه های مهم زندگی شود یا اگر فرد احساس کند مجبور است به دنبال فعالیت جنسی به گونه ای باشد که احساس کند از کنترل خارج شده است.

گاهی اوقات، زمانی که میل جنسی شرکای جنسی با همدیگر هماهنگی ندارد، می تواند باعث ایجاد اصطکاک در رابطه شود.

چگونه میل جنسی را کاهش دهیم

برای هر کسی که نگران این است که میل جنسی آنها بسیار زیاد است و نیاز به رسیدگی دارد، راهبردهایی وجود دارد که ممکن است کمک کند.

با کمک موارد زیر ممکن است بتوانید میل جنسی را کاهش دهید:

صحبت درمانی را امتحان کنید

اگر داشتن میل جنسی بالا باعث نارضایتی فرد می شود، یک مشاور می تواند به او کمک کند تا افکار، احساسات و خواسته های خود را در مورد رابطه جنسی کشف کند.

آنها می توانند به فرد کمک کنند تا راه هایی برای مدیریت میل جنسی خود و مسائل مرتبط با آن پیدا کند.

حواس پرتی را امتحان کنید

درگیر شدن در فعالیت های جنسی، چه با یک شریک یا از طریق خودارضایی، احتمالاً نیاز به رابطه جنسی بیشتر را تداوم می بخشد. بنابراین، اگر فردی مشتاق است که میل جنسی خود را کاهش دهد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به هر انگیزه جنسی عمل نکند.

منحرف کردن ذهن با نوعی تمرین بدنی یا یک کار جذب کننده ممکن است به فرد کمک کند این انرژی را به جای دیگری هدایت کند.

دارو را در نظر بگیرید

اگر راهبردهای دیگر مؤثر به نظر نمی رسند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک در مورد مراحل بعدی صحبت کنید.

برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، ممکن است میل جنسی را کاهش دهند. پزشک همچنین ممکن است تغییر یا کاهش داروهای فعلی را پیشنهاد دهد، اگر این همان چیزی است که باعث افزایش برانگیختگی می شود.

پزشکان همچنین ممکن است مصرف داروهای آنافرودیزیاک مانند سویا، شیرین بیان، رازک و گیاهان مختلف را پیشنهاد کنند که ممکن است به کاهش میل جنسی کمک کند.

برای اکثر مردم، داشتن میل جنسی بالا بخشی کاملا طبیعی از زندگی است که بسته به عوامل زیادی می آید و می رود.

معمولاً جای نگرانی نیست، اما اگر باعث استرس می شود یا سایر بخش های زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این افزایش انرژی جنسی را به یک فعالیت متفاوت هدایت کنید.

در موارد شدید، فرد می تواند به دنبال کمک حرفه ای باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: