کد خبر: ۳۲۶۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023May 31
بررسی ها نشان می دهد روند سقوط شرکت داروگر از زمان واگذاری و خصوصی سازی آن شدت گرفته است
شفا آنلاین>سلامت> بررسی ها نشان می دهد روند سقوط شرکت داروگر از زمان واگذاری و خصوصی سازی آن شدت گرفته است.به این بهانه به سراغ برندهای قدیمی مثل ارج، آزمایش، پارس و... نیزرفتیم که مدتی خبری از آ ن ها نبود اما دوباره چرا غ شان روشن شد

 به گزارش شفا آنلاین: خبر، کوتاه، تلخ و شاید هم باورنکردنی است: «داروگر تعطیل شد». آن هم داروگری که نه تنها ما بلکه نسل پیش از ما هم با آن زندگی و روزانه از محصولات آن استفاده کرده اند. شامپوی تخم مرغی، خمیردندان، مایع ظرف شویی جام، پودر دریا، شوما و ... نمونه ای از آن هاست. 
مدیر عامل این شرکت (هلدینگ عام کف) در نامه ای که «فرهیختگان» به جزئیات آن اشاره کرده، دلایل این تعطیلی را مواردی از جمله تحمیل مالیات‌های ناعادلانه، اعمال محدودیت‌های شدید، اجرایی نشدن توافقات، مصوبات، دستورهای مراجع و مسئولان اجرایی و قضایی اعلام کرده است. اما به نظر می رسد این همه ماجرا نیست و اتفاقاً به نظر می رسد سرچشمه مشکلات این شرکت از خصوصی سازی اشتباه و در نظر نگرفتن اهلیت خریدار آب می خورد و به این ترتیب می توان این شرکت را قربانی خصوصی سازی اشتباه دانست. 




سایه تعطیلی چندین ساله 
بررسی سوابق چندین ساله این شرکت نشان می دهد که «تعطیلی داروگر» مربوط به امروز و دیروز نیست و افول این شرکت حاصل یک روند چندین ساله است.
آمارهای مالی این شرکت نشان می دهد که از سال 94 تاکنون این شرکت عملاً وارد زیان دهی سالانه شده و همچنین فروش این شرکت به رغم تورم و رشد قیمت ها، افت شدیدی را تجربه کرده است. به موازات و در سال های گذشته یعنی 95 و 96 نیز خبرهایی از تعطیلی داروگر منتشر شد که هر چند تکذیب شد اما نشان می دهد مشکلات شدید مالی، عملاً در زیر پوست این شرکت در جریان بوده و در کنار برخی تنش های مالی دیگر، موجب شده تعداد کارگران این شرکت طبق گزارش خبرگزاری دانشجو از 1100 به چیزی در حدود 50 کارگر کنونی برسد.
رونمایی از بدهی مالیاتی 1400 میلیارد تومانی عام کف و شائبه فرار مالیاتی
همه اتفاقات فوق در شرایطی است که دیروز سخنگوی سازمان مالیاتی، از بدهی 1400 میلیارد تومانی مالیاتی این شرکت خبر داد و گفت: 14 سال است که مالک این شرکت از پرداخت مالیات استنکاف می کند. 
به گزارش فارس، موحدی البته به موارد قابل توجه دیگری اشاره کرد و گفت: «ما برای وصول مالیات حقه دو راه داریم. یکی این که با توقف خط تولید و فروش برند داروگر این کار را انجام دهیم یا این که برویم سراغ اموال شخصی این فرد که اتفاقاً اموال فراوانی است و (چه بسا) می تواند کفایت این بدهی ها را بکند. مانند برج سعادت آباد ایشان یا املاک جردن ایشان یا بیش از 70 خودروی دپو شده ایشان که در مخفیگاهی، ایشان آن را دپو کرده بود و توانسته ایم به آن ها دست پیدا کنیم.
وی افزود: «به نظر می رسد این جا یک بازی رسانه ای دارد صورت می گیرد و کارگران و قضیه اعتراضات آن ها دارد گروگان زیاده خواهی و تمکین نکردن این فرد به قانون می شود.»  این اظهارات، شائبه هایی مبنی بر فرار مالیاتی را توسط مالک این شرکت مطرح می کند که زاویه زیادی با ادعاهای مالک این شرکت دارد.
سوء مدیریت یا خصوصی سازی غلط؟ کدام یک یا هر دو؟
در میان عوامل مهمی که برای خاموشی این نام آشنای صنعت کشور می توان نام برد، مدیریت چند سال گذشته این شرکت با علامت سوال بزرگی روبه روست. مالک کنونی هلدینگ داروگر این شرکت را حدود یک دهه قبل از برخی نهادهای عمومی غیر دولتی خریداری کرد. با این حال، به گزارش فرهیختگان از همان ابتدا، تقسیم بیش از 95 درصد سود تحقق یافته میان سهامداران در سال 89 (که طبیعتاً دست شرکت برای توسعه های بعدی تولید را بسته نگه می دارد و همین موضوع چالش این شرکت با سازمان بورس را در پی داشت)، به همراه جابه جایی وجود پولی و جایگزین کردن آن با برخی دارایی ها که بعداً نیز ادامه داشت موجب شد تا بسیاری از فعالان این حوزه، همچنان واگذاری شرکت داروگر به این شخص را عجیب و اقدامات مدیریت جدید را در کنار بدهی به نظام بانکی از مهم ترین عوامل سقوط این شرکت بدانند.
نقش مالک داروگر در سقوط 3شرکت نام آشنای دیگر
جالب این جاست که در این سال ها، شرکت تولی پرس (یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده در ایران) و کیوان (یکی از شرکت های تولیدکننده ذرت، بیسکویت، حلوا ارده – حلواشکری، نان سوخاری، نان شیرینی، ویفر، تافی، شکلات، آب نبات، کیک، پودر ژله، شیرینی، اسنک، نان، پودر قهوه، کورن فلکس، پودر کیک، کرم کاکائو، پودر کرم و غذای نیمه‌آماده) نیز با نقش آفرینی مالک کنونی داروگر در آن ها به عنوان سهامدار عمده یا مالک، عملا به ورشکستگی رسیده اند. همچنین گزارش مذکور نشان می دهد مالک کنونی داروگر با به دست گرفتن مدیریت/مالکیت شرکت روغن نباتی جهان در سال 92 نیز آن را در روند سقوط قرار داده است.  
در مجموع، آن چه در روند سقوط داروگر مشاهده می شود، بی توجهی به فرایند واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی است. موضوعی که نمونه های دیگری نیز در واگذاری های سازمان خصوصی سازی دارد و عمده آسیب آن به بی توجهی به اهلیت خریداران بخش خصوصی و نبود ضابطه های قانونی برای پایش نتیجه واگذاری و پایبندی خریداران شرکت های تولیدی به قواعد شناخته شده تولید بر می گردد.
 
 
رفت و برگشت بِرندهای خاطره‌ساز
«داروگر» که شامپو تخم‌مرغی، محصول خاطره‌انگیزش بود به دلیل بدهی مالیاتی تعطیل شد؛ به این بهانه به سراغ برندهای قدیمی مثل ارج، آزمایش، پارس و... رفتیم که مدتی خبری از آن‌ها نبود اما دوباره چراغ‌شان روشن شد 
 
چند روزی است که خبر رسیده برند معروف و قدیمی «داروگر» تعطیل شده، همان برندی که محصولات خاطره‌انگیزی مثل «ریکا» و شامپو تخم‌مرغی را عرضه می‌کرد. نفوذ و اثرگذاری این برند قدیمی آن‌قدر بود که تا سال‌ها، بسیاری از مردم هر نوع مایع ظرف‌شویی را ریکا خطاب می‌کردند. محصول محبوب دیگر این برند قدیمی شامپو تخم‌مرغی بود. شامپویی که طی سال‌ها با همان شکل و شمایل قدیمی بسته‌بندی و عرضه می‌شد. خیلی‌ها هم نبود نوآوری و اتکا به تولیدات تکراری را دلیل تعطیلی داروگر می‌دانند و بسیاری هم معتقدند شامپو تخم‌مرغی باید با همان شکل و شمایل قدیمی عرضه می‌شد تا با اصالت و خاطره‌انگیز بماند. صابون‌های داروگر هم خاطره‌انگیز بودند؛ صابون‌هایی سبزرنگ با نشان نخل طلا. نخل طلایی که ربطی به جشنواره کن نداشت و در تبلیغات داروگر هم به شکلی موزیکال روی آن تاکید می‌شد. در این بین حبیبی، عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران درباره تعطیلی این برند قدیمی به ایسنا گفته: «صاحب کارخانه ادعا می‌کند می‌خواهد به کار ادامه بدهد ولی دارایی، حساب‌های شرکت را مسدود کرده است. مالک این کارخانه، صاحب چند کارخانه دیگر در شهرهای مختلف است. در انتخاب فردی که کارخانه به او واگذار شده، دقت لازم صورت نگرفته است». مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی هم در گفت‌وگو با فارس نکاتی با این مضمون گفته که مالک این برند به رغم تمکن مالی و داشتن برج و حدود 70 خودروی دپو شده، از دادن مالیات چند ساله اخیر که معادل 1400 میلیارد است، استنکاف کرده، اما باز هم تلاش سازمان امور مالیاتی این است که خط تولید تعطیل نشود. دلیل این ماجرا هرچه باشد، امیدواریم این کارخانه قدیمی تعطیل نشود و کارگرانش بیکار نشوند. در این پرونده چند برند مشهور را بررسی کرده ایم که زمانی در اوج بودند و بعد تعطیل  ولی دوباره سرپا شدند و خوشبختانه اکنون فعالیت دارند،اما نه با اثرگذاری قبل. با امید به این که داروگر هم دوباره به بازار و خانه‌های ما بازگردد.   

 

ارج  -  قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایران
«ارج؛ نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید» تبلیغی بود که شاید هنوز در گوش خیلی‌ها مانده باشد. ارج یک سازنده بزرگ محصولات لوازم خانگی در کشور بود. این شرکت از سال ۱۳۱۶ با هشت کارگر ساده مشغول تولید شد و با قدمتی ۷۹ ساله قدیمی‌ترین سازنده لوازم خانگی ایران لقب گرفت. در دهه ۱۳۵۰ فعالیتش گسترش یافت و به تولید لوازم خانگی از جمله یخچال، بخاری، ماشین لباس‌شویی و کولر هم رو آورد. انتخاب نام ارج برای قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایران، علاوه بر این که از اول نام خانوادگی خلیل ارجمند، بنیان‌گذارش گرفته شده بود، اختصار سه واژه آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری است. این کارخانه از سال 41 به ساخت یخچال رو آورد. یک سال بعد از آن آبگرمکن برقی ۵۰ گالنی ساخته ارج به بازار آمد. تولید آن توسط ارج به توسعه بهداشت شخصی مردم و افول خزینه و حمام‌های عمومی که عامل شیوع بسیاری بیماری‌ها بود، کمک شایانی کرد، اما متاسفانه مدتی خبری از آن نبود و فقط هر چند وقت یک بار مباحثی درباره واگذاری و شروع مجدد فعالیتش به گوش می‌رسید. با این حال در سال 1400 این کارخانه دوباره جان گرفت و اکنون در حال تولید و فروش محصولاتش است.
آزمایش  -  افول گرما و سرمای ایرانی
 روزگاری که گازکشی‌ها در تهران و چند شهر دیگر پا گرفته بود و بخاری‌های کپسولی پرطرفدار بودند، آزمایش هم به سرعت مدل‌های متنوع خود را به بازار عرضه می‌کرد. بخاری، کولر و یخچال که از عمده تولیدات آزمایش به شمار می‌رفتند، در آن روزها حرف اول را در هر خانه می‌زدند و فروش قابل توجهی داشتند. فعالیت‌های تولیدی شرکت تا اوایل سال ۸۰ تا حدی رونق داشت و کالاهای جدیدی مانند یخچال سایدبای‌ساید و فریزر بدون برفک به محصولات شرکت اضافه شد، اما بازار محصولات خارجی با این برند ایرانی یار نبود و آزمایش را به تعطیلی کشاند. در همین سال‌ها مجموعه آزمایش از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شد. در سال ۸۸ به دلیل بدهی‌های فراوان، تعداد کارکنان واحد مرودشت آزمایش، از ۱۴۰۰ به ۱۶۰ نفر کاهش یافت و کارخانه به حالت نیمه تعطیل درآمد، اما این شرکت در سال 1400 دوباره جان گرفت و این روزها محصولاتش هم در فروشگاه ها عرضه می شود.
پارس  -  از باتری قلمی تا تلویزیون 
زمانی در خانه هر ایرانی حداقل یک محصول پارس وجود داشت. از تلویزیون‌های سیاه و سفید نقلی‌اش گرفته تا باتری‌هایی که قدیمی‌ها به آن قوه می‌گفتند! کارخانه‌های پارس توشیبا، پارس شهاب، پارس الکتریک، باتری پارس، لوازم خانگی پارس و چندین واحد صنعتی دیگر توسط محمدهاشم برخوردار از سال 1341 بنیان گذاری شدند تا هشت هزار نفر در این کارخانه‌ها مشغول کار شوند. این مجموعه بعدا دولتی شد و تحت نظر سازمان صنایع ملی ایران به فعالیت خود ادامه داد. پارس‌الکتریک به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تأمین اجتماعی در سال ۱۳۷۱ به فعالیت خود ادامه می‌داد. از جایی به بعد کارخانه‌های پارس الکتریک افول کرد و هرازگاهی خبرهایی از فعالیت مجددش به گوش می‌رسید تا این که خوشبختانه دوباره این برند هم احیا شد و این روزها شاهد محصولاتش در بازار هستیم.
نساجی مازندران -  سرگذشت تلخ یک چرخه ریسندگی
کارخانه نساجی قائمشهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ به زمین زده شد و سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه‌های نساجی در قائمشهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود. نساجی مازندران از سه کارخانه تشکیل شده بود؛ کارخانه شماره یک واحد چیت‌سازی بود، در شماره 2 منسوجات پرده‌ای، ملافه‌ای، پیراهنی، فاستونی و... به تولید می‌رسید و کارخانه شماره 3 که در سال 1356 از محل سرمایه شرکت و با مشارکت بانک صنعت و معدن به بهره‌برداری رسید، برای تولید نخ و منسوجات نخی و مصنوعی به کار گرفته شد. نساجی مازندران، قائمشهر را که آن زمان وسعتی نداشت، تبدیل به شهری بزرگ کرد تا به غیر از مازندرانی‌ها، کارگرانی از سراسر کشور به این شهرستان هجوم آورند و به برکت وجود این کارخانه کسب روزی کنند. گذشت زمان و تغییراتی از جمله کاهش کشت پنبه در مازندران، فرسودگی ماشین‌آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به یک بانک نمود بیرونی پیدا کند.  هر از گاهی خبرهایی منتشر می شد مبنی بر حمایت‌های دولتی و نهادها از این کارخانه‌ها تا دوباره به روزهای اوج‌شان بازگردند تا این که در سال 1401 خبر فعالیت مجدد این کارخانه با به کارگیری 400 کارگر منتشر شد و امید به برپایی آن قوت گرفت.خراسان
 برخی منابع این پرونده: ویکی‌پدیا، اقتصاد آنلاین، تابناک، ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: