کد خبر: ۳۲۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023May 30
اين بار نيز با انتشار سخنان اخير مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه اروميه ، دوباره اين موضوع بر سر زبان‌ها افتاد و نشان داد که تا چه اندازه وعده‌هاي مسئولان براي مردم بي اعتبار است!
شفا آنلاین>سلامت>شايعه تغيير در سهميه بندي بنزين، که به معني تغيير قيمت بنزين مصرفي هم هست، يکبار ديگر در روزهاي اخير در فضاي رسانه‌اي منتشر شده و مردم را نگران ساخت.
 
به گزارش شفا آنلاین:شايعه تغيير در سهميه بندي بنزين، که به معني تغيير قيمت بنزين مصرفي هم هست، يکبار ديگر در روزهاي اخير در فضاي رسانه‌اي منتشر شده و مردم را نگران ساخت. اين موضوع که بارها و بارها در طول دو سال گذشته از سوي مقامات مختلف تکذيب شده؛ گويا هيچوقت باعث اطمينان خاطر مردم نشده است

 اين بار نيز با انتشار سخنان اخير مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه اروميه ، دوباره اين موضوع بر سر زبان‌ها افتاد و نشان داد که تا چه اندازه وعده‌هاي مسئولان براي مردم بي اعتبار است! از آخرين باري که چنين شايعه اي مردم را نگران کرد تنها دو ماه مي‌گذرد. در حالي که سال گذشته بارها شايعه گراني بنزين در بين مردم پيچيده بود و هر بار تکذيب‌هاي سفت و سخت شد، اما در آستانه نوروز اعلام اين خبر که مردم بايد در سفرهاي نوروزي کارت بنزين خود را همراه داشته باشند و کارت‌هاي بنزين جايگاه داران جمع شده، اين تصور را شکل داد که دولت مي‌خواهد از سال جديد تغييراتي در سهميه بندي بنزين شکل دهد و بنزين آزاد را ممنوع يا گران کند.

با اين همه بعد از چند روز اعلام شد که جمع آوري کارتها براي اين کار نبوده و توصيه همراه داشتن کارت شخصي فقط براي پيشگيري از معطلي در جايگاه‌ها باشد. با اين حال در همان روزها بودند جايگاه‌هايي که اعلام مي‌کردند ديگر کارت آزاد ندارند!يکشنبه گذشته هم «خبرگزاري دولتي ايرنا: به نقل از مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه اروميه با اشاره به استقبال خوب مردم اين منطقه در استفاده از کارت‌هاي سوخت شخصي، نوشت: اين کارت‌ها در ابتداي هر ماه 210‌ ليتر 150 ليتر آزاد و 60 ليتر سهميه) شارژ مي‌شوند. البته سهميه آزاد آن در پايان ماه در صورت استفاده يا عدم استفاده، صفر مي‌شود. سهميه يارانه‌اي 60 ليتري بنزين کارت‌هاي سوخت شخصي تا 9 ماه قابل ذخيره است اما سهميه 150 ليتري آزاد شارژ شده پايان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجددا در ابتداي ماه بعد شارژ مي‌شود.

اين خبر باعث شد که گمانه زني درباره سه نرخي شدن بنزين در رسانه‌ها، فضاي مجازي و افکار عمومي‌دوباره آغاز شود و البته پس از يک روز، سخنگوي صنف جايگاه‌داران هرگونه سهميه‌بندي جديد و تغيير قيمت بنزين را تکذيب کرد و گفت: بيش از يک‌سال است که سهميه بنزين با نرخ آزاد در کارت‌هاي سوخت شخصي، 150 ليتر است و هيچ تغييري در سهميه‌بندي و يا تغيير قيمت بنزين، نداشته‌ايم.سخنگوي صنف جايگاه‌داران در خصوص اينکه‌ آيا در زمينه سهميه بندي بنزين اتفاق جديدي رخ داده، گفت: هيچ اتفاق جديدي در خصوص شارژ کارت‌هاي سوخت مردم اتفاق نيفتاده است.

وي افزود: در تمامي‌کارت‌هاي سوخت شخصي، 60 ليتر بنزين سهميه‌اي و 150 ليتر بنزين با نرخ آزاد در ابتداي هر ماه شارژ مي‌شود و مالک خودرو بعد از استفاده از بنزين سهميه‌اي، مي‌تواند از کارت سوخت شخصي خود براي دريافت بنزين با نرخ آزاد به ميزان 150 ليتر استفاده کند و اگر باز هم نياز به خريد بنزين داشت، مي‌تواند از کارت سوخت جايگاه‌ها استفاده کند.سخنگوي صنف جايگاه‌داران تصريح کرد: بيش از يک‌سال است که سهميه بنزين با نرخ آزاد در کارت‌هاي سوخت شخصي، 150 ليتر است و هيچ تغييري در سهميه‌بندي و يا تغيير قيمت بنزين، نداشته‌ايم.به اين ترتيب اگرچه اين موضوع تکذيب شده؛ اما اين وضعيت چند نکته مهم را در خود بازگو مي‌کند. اول اينکه ميزان اعتماد مردم به وعده‌هاي دولت و مجلس را نشان مي‌دهد. بازخواني سخنان مقامات مختلف درباره عدم تغيير در قيمت و سهميه بندي بنزين نشان مي‌دهد که اين موضوع ده‌ها بار مورد تاکيد قرار گرفته است. بحشي از اين سخنان را مرور کنيد:
28 آذر 1401 / شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد: با وجود شايعات در فضاي مجازي درباره افزايش قيمت بنزين، قيمت اين فرآورده نفتي تغيير نخواهد کرد.
30 آذر 1401 / بهادري‌جهرمي‌سخنگوي دولت‌: قرار نيست بنزين گران شود و دولت ‌اهل تصميمات يک‌شبه نيست.
4 دي 1401 / محسن زنگنه نايب رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: بر اساس بودجه ديدم قيمت بنزين سال آتي افزايش نمي‌يابد.
10 دي 1401 / عبدالعلي رحيمي‌مظفري، دبير کميسيون انرژي مجلس: من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم مي‌رسانم که اصلاً خبري از افزايش قيمت بنزين نه امسال و نه سال آينده نيست.
27 بهمن 1401 / زارع سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 1402: بنزين در سال آينده گران نمي‌شود.
23 اسفند 1401 /  سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره طرح شايعاتي در زمينه افزايش قيمت بنزين در سال آينده: شايعات را جدي نگيريد.
13 اسفند 1401 / وزير نفت: دولت و مجلس در هيچ‌کجا از جمله قانون بودجه 1402 برنامه‌اي براي افزايش قيمت بنزين ندارند.
7 فروردين 1402/ رمضانعلي سنگدويني عضو کميسيون انرژي مجلس: نه در دولت و نه در مجلس بحثي در خصوص افزايش قيمت بنزين در سال 1402 صورت نگرفته است.
10 فروردين 1402 / اسحاقي نماينده قائنات: به دولت تکليف شده است که بنزين افزايش قيمت نداشته باشد.
16 فروردين 1402 / وزير نفت: در سال 1402 بنزين گران نمي‌شود.با همه اين حرف‌ها و وعده‌ها، سخنان يک مقام محلي باعث مي‌شود که مردم دوباره نگران شوند. آيا کسي متوجه افزايش بي اعتمادي مردم به مسئولان هست؟!
نکته دوم هم اين که رسانه‌هاي دولتي مثل ايرنا، متاسفانه به اندازه‌اي غيرحرفه اي اداره مي‌شوند که به جاي ايجاد آرامش در جامعه با انتشار خبرهاي اين چنيني مردم را نگران مي‌کنند. البته برخي افراد معتقدند انتشار اين گونه اخبار آن هم به نقل از مقامات استاني براي سنجش واکنش مردم و تصميم گيري درباره تغيير قيمت بنزين است. اما حتي اگر خوش بين باشيم و اين تحليل را نپذيريم، نمي‌توان از وضعيت نابسامان و مديريت غيرحرفه اي رسانه‌هاي دولتي بگذريم که به چنين وضعيتي دامن مي‌زنند.مردم سالاری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار