کد خبر: ۳۲۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 09
برجستگی واژن و فرج در بسیاری از زنان یک مشکل شایعی است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از عوامل ایجاد کننده ممکن است چندان جدی نباشد اما برخی از آنها جدی بوده و باید به آنها اهمیت داده شود.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>هر چیزی که باید در مورد برجستگی واژن بدانیم 

به گزارش شفا آنلاین:برجستگی واژن و فرج در بسیاری از زنان یک مشکل شایعی است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از عوامل ایجاد کننده ممکن است چندان جدی نباشد اما برخی از آنها جدی بوده و باید به آنها اهمیت داده شود.

برجستگی واژن چیست؟

برجستگی واژن از مشکلات شایعی است که بسیاری از زنان آن را تجربه کرده اند. این مشکل دارای علائمی است که برخی از آنها می تواند جدی بوده و یا چندان مهم نباشد. برجستگی واژن به صورت های مختلفی ظاهر می شود.

گاهی ممکن است به صورت یک جوش یا یک دسته برجستگی در ناحیه واژن باشد. برخی از آنها دردناک بوده و با خارش همراه است اما برخی دیگر بدون درد و خارش است. این برجستگی ها ممکن است بر روی لب های واژن یا سایر نقاط ناحیه تناسلی به وجود بیایند و دارای رنگ های مختلف مانند سفید، بی رنگ، صورتی یا قرمز باشند.

عوامل ایجاد برجستگی واژن

عواملی که باعث ایجاد برجستگی واژن می شوند می تواند شامل برخی از بیماری های مقاربتی به عبارت زیر باشند:

• تبخال تناسلی

• سفلیس

• پاپیلوما

• مولوسکوم مسری

موارد ذکر شده مسری هستند.

اما علاوه بر بیماری های مقاربتی برخی از برجستگی های واژن بر اثر عوامل دیگری ایجاد می شوند که مسری نبوده و شامل موارد زیر است:

• کیست های واژن و فرج

• زائده گوشتی

• دانه های فوردیس

• موهای زیر پوستی یا زخم های ایجاد شده بر اثر اصلاح با تیغ

در ادامه به صورت مجزا در باره هر کدام از عوامل ایجاد برجستگی واژن توضیح می دهیم.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی که یکی از بیماری های مقاربتی است می تواند با درد و گزگز یا خارش و ایجاد برجستگی های قرمز رنگ همراه باشد و به تاول تبدیل شود. این تاول ها به علت ترکیدن خونریزی کرده و در هنگام دفع ادرار باعث ایجاد درد می شوند. هنگامی که این تاول ها بهبود می یابند زخم های پوسته ای ایجاد می شوند. تبخال های تناسلی به صورت دوره ای شدت می یابند و دوباره بهبود می یابند و این چرخه ادامه دارد.

تبخال تناسلی یک بیماری شایع مقاربتی است که عامل ایجاد آن یک ویروس به نام هرپس سیمپلکس می باشد. از هر 6 زن در سن 14 تا 49 سال یک نفر به این بیماری مبتلا می شود. این بیماری از طریق مایعات آلوده و تماس پوستی در هنگام رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود.

این بیماری با استفاده از آزمایش قابل تشخیص است و راه درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما با استفاده از داروهای ضد ویروسی می توان شدت آن را کاهش داد.

سفلیس

سفلیس نیز یک نوع بیماری مقاربتی است که معمولا بدون علامت می باشد اما علامت اصلی آن در مرحله اول یک زخم مسری سفت و گرد به نام شانکر می باشد که بدون درد است و گاهی به صورت باز و مرطوب است. 

این بیماری مقاربتی از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال و یا مقعدی و تماس مستقیم با زخم و یا مخاط منتقل می شود. اگر این بیماری درمان نشود باعث ایجاد عوارض خطرناکی مانند نابینایی و آسیب به ارگان ها مانند مغز می شود. اما اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است و می توان از این عوارض جلوگیری کرد.

پاپیلوما

پاپیلوما یک نوع بیماری مقاربتی است که به صورت زگیل های تناسلی ظاهر می شود. این زگیل ها معمولا بی رنگ هستند و به صورت صاف یا ناهموار می باشند.

این بیماری از طریق ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. این بیماری از طریق تماس پوستی در هنگام رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی منتقل می شود. برخی از انواع این بیماری می تواند عامل ایجاد کننده سرطان باشد.

مولوسکوم مسری

مولوسکوم مسری یک بیماری مقاربتی است که به صورت برجستگی های ریز و سفت روی پوست ظاهر می شود. این برجستگی ها بدون درد بوده اما ممکن است با خارش همراه باشند و یا زخم شوند. این بیماری از طریق تماس با پوست آلوده در هنگام رابطه جنسی و یا استفاده از اسباب بازی ها و اشیاء جنسی مشترک ایجاد می شود.

کیست های واژن و فرج

کیست واژنی در صورتی که عفونی نباشد سفت و بدون درد می باشد. کیست در اندازه های مختلف ظاهر می شود و برخی از آنها حاوی چرک، هوا یا بافت اسکار هستند.

واژن و فرج دارای غده های مختلفی هستند که هر کدام نوعی مخاط یا مایع روان کننده تولید می کند. اگر این غده ها مسدود شوند و یا در قسمت فولیکول مو چربی و سلول های مرده جمع شود، باعث ایجاد کیست فرج می شوند. کیست واژن به صورت داخلی ایجاد می شود و مانند یک کیسه از دیواره شیار دار واژن بیرون می زند.

انواع کیست های واژن و فرج

انواع کیست های واژن و فرج شامل موارد زیر است:

• کیست های واژن: این نوع  کیست ها شایع ترین نوع می باشد و به علت آسیب مانند هنگام زایمان ایجاد می شود.

• کیست های بارتولین: این نوع کیست ها در دو طرف دهانه واژن ایجاد می شوند.

• کیست های اندومتریوز: این نوع کیست ها در نقاطی مانند لوله های رحم، مثانه و یا در واژن و فرج ایجاد می شوند.

• کیست های مجرای گارتنر: این نوع کیست ها در دیواره های جانبی واژن و معمولا در هنگام بارداری و یا بعد از آن ایجاد می شوند.

• کیست های سباسه: کیست های سباسه معمولا به رنگ سفید هستند و در هر نقطه از فرج ایجاد می شوند.

خال گوشتی

خال گوشتی یا اسکین تگ زائده های نرم و گوشتی هستند که بدون درد می باشند و معمولا با افزایش سن ایجاد می شوند. این خال های گوشتی خوش خیم هستند و خطری ندارند اما بر اثر اصطکاک ممکن است تحریک شوند.

دانه های فوردیس

دانه های فوردیس نوعی غده چربی به رنگ سفید، زرد ، قرمز یا بی رنگ هستند که معمولا بر روی فرج و یا روی صورت و گونه و لب ها ایجاد می شوند و بی خطر و بدون درد هستند. عامل ایجاد کننده این برجستگی ها مشخص نیست اما کاملا بی خطر هستند.

موهای زیر پوستی و زخم های ناشی از اصلاح با تیغ

گاهی اوقات ممکن است بر اثر از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی برجستگی های دردناک و خارش دار ایجاد شوند و یا هنگام اصلاح موها با تیغ، یک مو به جای اینکه به سمت بیرون رشد کند به داخل پیچ خورده و زیر پوست رشد کند. این زخمها در صورت تحریک پوست ایجاد می شوند. توصیه می شود هنگام اصلاح موها با تیغ از روان کننده اصلاح استفاده کنید و یا از اصلاح خشن و خلاف جهت رویش موها خودداری کنید و از تیغ های جدید استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برجستگی های واژن معمولا بی خطر است و خود به خود درمان می شود. اما در صورتی که درمان نشد و یا همراه با درد و خارش یا علائم دیگری بود و رو به وخامت بودند باید مراحل درمانی را شروع کنید.

برای یافتن علت ایجاد برجستگی باید با پزشک مشورت کرده و آزمایش دهید.

تشخیص بیماری توسط پزشک

برای تشخیص علت برجستگی واژن پزشک ممکن است از شما سوالاتی بپرسد و سپس معاینه لگن انجام دهد و یا از ضایعه پوستی سواب بردارد. برخی از بیماری های مقاربتی که باعث ایجاد برجستگی واژن شده اند از طریق آزمایش خون و ادرار قابل تشخیص هستند و نیازی به معاینات لگنی و امثال آن نیست.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: