کد خبر: ۳۲۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023April 25
حساسیت به کاندوم، در اثر استفاده‌های مکرر از جنسی خاص یا محصولات جنسی جانبی ایجاد می‌شود، مانند حساسیت به کاندوم‌های لاتکس حاوی گلیسیرین. ما در مقاله حساسیت به کاندوم از مجله دکتر دکتر قصد داریم تمامی نکات، علائم، عوارض، راه‌های درمان و پیشگیری از این حساسیت را در اختیارتان بگذاریم تا از بروز این آلرژی‌ها جلوگیری کنید و منشأ آن را بشناسید

شفا آنلاین>سلامت جنسی>آیا تابه‌حال عبارت «حساسیت به کاندوم» را شنیده‌اید؟ یا خودتان این آلرژی را تجربه کرده‌اید؟ اگر بعد از رابطه جنسی دچار خارش مکرر و غیرقابل ‌توضیح می‌شوید، می‌تواند نشانه یک واکنش آلرژیک باشد. ممکن است به کاندوم یا هر ماده اضافه شده‌ای مانند اسپرم‌ کش‌ ها حساسیت داشته باشید. اگرچه کاندوم جنس‌های مختلفی دارد؛ اما حساسیت به لاتکس از شایع‌ترین آلرژی‌هاست.

به گزارش شفا آنلاین:حساسیت به کاندوم، در اثر استفاده‌های مکرر از جنسی خاص یا محصولات جنسی جانبی ایجاد می‌شود، مانند حساسیت به کاندوم‌ های لاتکس حاوی گلیسیرین. ما در مقاله حساسیت به کاندوم از مجله دکتر دکتر قصد داریم تمامی نکات، علائم، عوارض، راه‌های درمان و پیشگیری از این حساسیت را در اختیارتان بگذاریم تا از بروز این آلرژی‌ها جلوگیری کنید و منشأ آن را بشناسید

مشکل حساسیت به کاندوم چیست؟

کاندوم نوعی محصول مراقبت جنسی است که از بارداری و ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی (STIs) جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی کاندوم در دو نوع داخلی یا زنانه و خارجی یا مردانه تولید و در بازار عرضه می‌شود. عموماً کاندوم‌ها را از لاتکس بسیار نازک، پلی ایزوپرن یا پلی‌اورتان می‌سازند.

در صورت استفاده صحیح از کاندوم در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی، می‌توان علاوه بر افزایش لذت جنسی، یک رابطه ایمن را نیز تجربه کرد. اکثر مردم می‌توانند با خیال راحت از کاندوم استفاده کنند، اما ممکن است این روش برای برخی‌ها مناسب نباشد. برخی از افراد به کاندوم لاتکس حساسیت دارند. اگر منشأ حساسیت شما لاتکس باشد، کاندوم‌های پلی‌اورتان یا پلی ایزوپرن کمتر احتمال دارد که واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

علائم حساسیت به کاندوم

در بیشتر موارد، افرادی که به لاتکس یا مواد دیگر حساسیت دارند، یک واکنش موضعی را تجربه خواهند کرد. این بدان معنی است که علائم فقط در مکان‌هایی ظاهر می‌شود که پوست شما مستقیماً با کاندوم تماس داشته است. لاتکس یک ماده لاستیکی است که در پوست درخت لاستیک یافت می‌شود. ازآنجایی‌که لاتکس از درختان به دست می‌آید، خطر ابتلا به آلرژی را نیز افزایش می‌دهد. حساسیت به کاندوم به سه حالت شدید، متوسط و ملایم تقسیم می‌شود.

علائم حساسیت موضعی به کاندوم

این نوع از حساسیت در مراحل ساده و ابتدایی‌تری قرار دارند و با رعایت برخی دستورالعمل‌ها راحت‌تر از سایر موارد رفع می‌شوند.

  • خارش
  • قرمزی
  • برآمدگی‌ها
  • تورم
  • بثورات پوستی

احتمال بروز این نوع حساسیت در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. چراکه غشاهای مخاطی در واژن، پروتئین‌های لاتکس را سریع‌تر از غشاهای روی آلت تناسلی مردانه جذب می‌کنند.

علائم حساسیت سیستمیک به کاندوم

حساسیت‌های سیستمی نسبت به حساسیت‌های موضوعی خطرناک‌تر هستند که برای برطرف‌شدن گاهی نیاز است که از دارو یا راهکارهای مشخصی استفاده کرد. علائم این حساسیت نسبت به نمونه اولی شدید‌تر خواهد بود، مانند:

  • کهیر و تورم در مناطقی که با کاندوم تماس نداشته است.
  • آبریزش بینی
  • چشمان اشک‌آلود
  • سرفه و گرفتگی گلو
  • برافروختگی یا قرمزی صورت

بروز آنافیلاکسی و علائم آن

در موارد نادری، بر اثر استفاده از کاندوم‌های لاتکس امکان بروز آنافیلاکسی نیز وجود دارد. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده است که در صورت بروز هر یک از موارد زیر، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

  • مشکلات تنفسی
  • تورم
  • کهیر
  • خس‌خس سینه
  • غش
  • سرگیجه
  • نبض ضعیف
  • افت فشارخون

چرا کاندوم‌های لاتکس حساسیت ایجاد می‌کنند؟

لاتکس طبیعی حاوی چندین پروتئین است که به‌عنوان محرک واکنش آلرژیک شناخته می‌شود. افرادی که به لاتکس آلرژی دارند، سیستم ایمنی بدنشان این پروتئین‌ها را با مهاجمان مضر اشتباه می‌گیرد و برای مبارزه با آن‌ها آنتی‌بادی ترشح می‌کند. این پاسخ ایمنی ممکن است منجر به خارش، التهاب یا سایر علائم آلرژیک نام‌برده باشد.

طبق یک پژوهش در سال ۲۰۰۲، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از افرادی که به لاتکس آلرژی دارند نسبت به برخی از مواد غذایی نیز حساسیت دارند. برخی از غذاهای گیاهی حاوی پروتئین‌هایی هستند که از نظر ساختاری مشابه پروتئین‌های موجود در لاتکس هستند. این بدان معنی است که آن‌ها ممکن است پاسخ ایمنی مشابهی را در بدن شما تحریک کنند؛ بنابراین اگر به آووکادو، موز، کیوی، شاه‌بلوط، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی و میوه‌های کنسرو شده شور حساسیت دارید، ممکن است نسبت به کاندوم‌های لاتکس نیز حساس باشید.

راهکارهای جایگزین برای افرادی که به کاندوم‌های لاتکس حساسیت دارند

اگرچه اکثر کاندوم‌ها با لاتکس ساخته می‌شوند، اما جایگزین‌های زیادی برای استفاده نیز وجود دارد.

کاندوم‌های پلی‌اورتان را امتحان کنید

کاندوم‌های پلی‌اورتان ساخته شده از پلاستیک هستند که به طور مؤثری از بارداری جلوگیری می‌کند. همچنین از شرکای جنسی در برابر عفونت‌های مقاربتی (STIs) محافظت می‌کند. این کاندوم‌ها در دو نمونه زنانه و مردانه موجود است. کاندوم‌های پلی‌اورتان نازک‌تر از همتای لاتکس خود هستند و گرما را به‌خوبی انتقال می‌دهند؛ بنابراین لذت و میل جنسی را افزایش خواهند داد. بر خلاف گزینه‌های دیگر، کاندوم‌های پلی‌اورتان با اکثر روان‌کننده‌ها سازگار هستند. برای مثال می‌توانید به همراه کاندوم پلی‌اورتان از روغن، سیلیکون، آب یا هر روان‌کننده دیگری نیز استفاده کنید. متأسفانه کاندوم‌های پلی‌اورتان به‌اندازه کاندوم‌های لاتکس خاصیت کشسانی ندارند به همین دلیل ممکن است حین رابطه جنسی سربخورند یا پاره شوند.

کاندوم‌های پلی‌ایزوپرن را انتخاب کنید

این کاندوم‌ها جدیدترین جایگزین برای کاندوم‌های لاتکس هستند. پلی ایزوپرن یک لاستیک مصنوعی است. این ماده گرما را بهتر از لاتکس هدایت می‌کند که می‌تواند حس طبیعی‌تری را حین رابطه ایجاد کند. همچنین کشش بهتری نسبت به پلی‌اورتان‌ها دارد. کاندوم‌های پلی ایزوپرن زوج‌ها را با درصد بالایی از بیماری‌های مقاربتی و بارداری محافظت می‌کنند، اما این کاندوم‌ها فقط برای آقایان در دسترس هستند. کاندوم‌های پلی ایزوپرن را تنها می‌توان با روان‌کننده‌های مبتنی بر آب یا سیلیکون همراه کرد.

کاندوم‌های پوست‌بره را خریداری کنید

کاندوم‌های پوست بره مدت‌ها قبل‌تر از تولید کاندوم‌های لاتکس استفاده می‌شدند. این کاندوم‌ها از پوشش روده گوسفند ساخته می‌شود و کاملاً طبیعی هستند. در برخی موارد طبیعی بودن این محصول نیز می‌تواند منجر به افزایش حساسیت شود. کاندوم‌های پوست بره متخلخل هستند و ویروس‌ها می‌توانند مستقیماً از آن‌ها عبور کنند. اگرچه کاندوم‌های پوست بره می‌توانند به طور مؤثر خانم را در برابر بارداری محافظت کنند، اما از گسترش بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند. این کاندوم‌ها تنها به زوج‌های تک‌همسری که آزمایش آن‌ها برای بیماری‌های مقاربتی منفی است، توصیه می‌شود. کاندوم‌های پوست بره فقط در انواع مردانه موجود هستند و می‌توانند با اسپرم کش‌ها نیز همراه شوند.

استفاده از کاندوم‌های فاقد اسپرم‌کش

اگر فکر می‌کنید که اسپرم کش عامل حساسیت شما یا همسرتان است، توصیه می‌کنیم از کاندوم‌های معمولی لاتکس استفاده کنید. یک گروه تحقیقاتی ثابت کرده‌اند که اسپرم کش در برابر بیماری‌های مقاربتی مؤثر نیست. در واقع، استفاده مکرر از اسپرم کش ممکن است خطر ابتلا به HIV یا عفونت دیگری را در زوجین، افزایش دهد. اگرچه اسپرم کش دیگر در اکثر کاندوم‌ها استفاده نمی‌شود، اما در کل ممنوع نشده است. این بدان معناست که برخی از تولیدکنندگان کاندوم ممکن است هنوز هم به محصول خود اسپرم کش اضافه کنند. به همین منظور به هنگام خرید به برچسب محصول یا ترکیبات آن توجه کنید.

عدم استفاده از روان‌کننده‌ها

روان‌کننده‌های شخصی برای افزایش لذت جنسی طراحی شده‌اند، اما حاوی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند که می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند. روان‌کننده‌ها شامل گلیسیرین، پارابن و پروپیلن گلیکول هستند که می‌تواند علائم آلرژیک را به‌صورت سوزش و خارش نمایان کنند. همچنین استفاده مکرر از این محصولات می‌تواند باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها، عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم از این محصولات به‌صورت جداگانه استفاده نکنید یا از کاندوم‌هایی کمک بگیرید که درصد پایینی از این مواد را دارند.

استفاده از ژل‌آلوئه‌ورا یا ویتامین E

روان‌کننده‌های طبیعی با همه کاندوم‌ها سازگار نیستند، بنابراین قبل از استفاده حتماً مشخصات نوشته شده روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنید. اگر متوجه شده‌اید که حساسیت شما بر اثر استفاده از روان‌کننده‌ها یا روغن‌ها ایجاد شده است، توصیه می‌کنیم از ژل آلوئه‌ورا یا ویتامین E کمک بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز طول بکشد یا پس از امتحان گزینه‌های جایگزین ادامه یابد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. علائم شما ممکن است نتیجه یک عفونت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای نیز باشد. پزشک می‌تواند پس از یک معاینه فیزیکی، آزمایش‌های تشخیصی را برای بررسی بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های باکتریایی را تجویز کند.

اکثر عفونت‌های تناسلی را می‌توان با یک دوره آنتی‌بیوتیک از بین برد. اما در صورت عدم درمان، برخی عفونت‌ها می‌توانند منجر به عوارض شدید؛ مانند ناباروری شوند. درصورتی‌که آزمایشات شما منفی باشد، ممکن است پزشک، شما را به متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصص آلرژی با تجویز یک آزمایش پچ، ماده‌ای که باعث ایجاد حساسیت در شما شده است را شناسایی می‌کند.

حساسیت به کاندوم لاتکس چگونه درمان می‌شود؟

ازآنجایی‌که هیچ درمانی برای آلرژی به لاتکس وجود ندارد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از کاندوم لاتکس استفاده نکنید. این روزها کاندوم‌های غیر لاتکس زیادی در بازار وجود دارند، اما اگر مطمئن نیستید که کدام یک از آن‌ها بی‌خطر هستند، می‌توانید از متخصص زنان خود بپرسید.

بااین‌حال، اگر به‌صورت تصادفی از کاندوم لاتکس استفاده کردید، باید با تجویز متخصص زنان آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئیدها را مصرف کند. همچنین می‌توانید با نپوشیدن لباس زیر یا ترجیحاً برهنه در حالت نشسته کمی استراحت کنید یا از کرم هیدرو کورتیزون برای کاهش ناراحتی‌تان کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید از هیچ پماد یا داروئی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

نگذارید حساسیت به جنس کاندوم، مانع از استفاده شما از آن شود!

حساسیت به کاندوم عموماً بر اثر آلرژی به لاتکس ایجاد می‌شود که علائمی همانند قرمزی، تورم، خارش برآمدگی و بثورات پوستی دارد. البته در برخی موارد علت بروز آلرژی می‌تواند به محتویات و متعلقات اضافی باشد که حین رابطه جنسی از آن استفاده می‌کنید، برای مثال روان‌کننده‌ها یا اسپرم کش‌ها.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: